Audi Q5 40 TDI, Genesis GV70 2.2D и Jaguar F-Pace D200 в оспорван сравнителен тест
Якият дизел с оптимизирани емисии все още подхожда идеално на един интелигентен SUV модел от средния клас. Може ли новият Genesis GV70 2.2D AWD да се конкурира с елитните европейци Audi Q5 40 TDI Quattro и Jaguar F-Pace D200 AWD в този взискателен сегмент?
Доста забележително е темпото, с което все още младата благородна марка от групата Hyundai захранва нашата редакция с тестови автомобили. След бензиновите и дизеловите версии на големия SUV модел GV80, сега Genesis GV70 участва тук в сравнение на елитни представители на SUV категорията в средния клас. И тъй като по-специално в този сегмент двигателят със самовъзпламеняване играе много важна роля, автомобилът участва в дизелов вариант. 2,2-литровият мотор осигурява респектиращите 210 к.с. и в GV70 винаги е комбиниран с осемстепенна автоматична трансмисия и задвижване на всички колела.
В този случай конкуренцията може да предложи няколко коня по-малко; Audi Q5 40 TDI Quattro и Jaguar F-Pace D200 AWD са с мощност 204 к.с. По-голямо учудване предизвиква погледът към етикетите с цените, особено за F-Pace. С богатото оборудване, наречено R-Dynamic SE, британецът струва поне 66 900 евро, с около 15 000 повече от Genesis GV70. Коригирана с оглед на оборудването, разликата донякъде се смекчава, но елегантният Jaguar си остава най-скъпият автомобил в това сравнение. Genesis се предлага с дизелов мотар от 45 920 евро нагоре, Audi със задвижване 40 TDI – от 50 350 евро.
Току-що обновен
За текущата моделна година F-Pace претърпя модернизация – процедура, която му се отрази подчертано добре. Една от най-очевидните промени е удобният за хващане лост на осемстепенната автоматична трансмисия, оставил в миналото въртящия се превключвател от предишните времена и при тази моделна серия. Обновено е и управлението на инфо-развлекателната система и спомагателните функции – още една благотворна намеса в модела на Jaguar. Макар че въртящите се регулатори за функциите на климатика с множество предназначения или пипкавите бутони на волана все още са объркващи, като цяло човек вече се справя много по-лесно със структурираните наново и ясно обозначени менюта на системата Pivi Pro.
Навигационната система Pivi Pro е серийно на борда на R-Dynamic SE заедно с абонамент за пренос на данни, WiFi хотспот и разпознаване на пътни знаци, включително адаптивен ограничител на скоростта. Независимо от това R-Dynamic SE е добре, но не прекалено богато оборудван. Така че тънкости като адаптивния круиз контрол (1371 евро) се заплащат допълнително – подобно на адаптивното окачване (1167 евро) или електрическия заден капак (575 евро).
Както се оказа по време на теста, това са много разумни инвестиции. Оборудван по този начин, F-Pace предлага забележителна култура на шофиране и приятен комфорт на окачването. Въпреки че ходовата част се отличава със стегнати базови настройки, различните режими са подходящо степенувани и пружинните елементи реагират добре. Тъй че на борда на Jaguar бързо започвате да се чувствате комфортно– също и защото е мебелиран с висококачествени седалки. Така е поне на първия ред, докато комфортът на задната седалка не е на съвсем същото ниво. Изобщо F-Pace изглежда по-скоро ориентиран към елегантен външен облик, отколкото към изключителна полезност. Въпреки че е най-дългият и широк автомобил в теста, той разполага с най-малкото товарно пространство.
Много скоро обаче забравяте за това, когато сте на пътя с модела на Jaguar. Силният дизел Ingenium реагира добре на газта, автоматикът ZF превключва много експедитивно, а разходът на дизел е в разумни граници. С 8,1 литра на 100 км средно в теста той доказва, че в този клас дизеловите мотори в ни най-малко не са старо желязо, а в случая с двигателя на F-Pace – стар алуминий.
Същото може да се каже и за Genesis GV70 2.2D, но с малки резерви. Например поради факта, че с 8,3 литра дизел на 100 км G70 отчита най-висока консумация в този сравнителен тест. Между другото, Audi Q5 40 TDI е най-икономичният със среден разход от точно осем литра.
И за трите дизелови модела може да се каже, че с известна предпазливост при действията с педала на газта са в състояние да се движат със среден разход от около шест литра на 100 км, и то в никакъв случай не бавно. Пробегът при икономично шофиране е около 1000 км за всеки от автомобилите.
GV70 с изискан интериор
При Genesis дизелът се отличава освен това и с недотам изискани маниери, въпреки че винаги остава тих и работи образцово със стандартната осемстепенна автоматична трансмисия. Не толкова хубаво е, че двигателят се възприема като груб и без желание за високи обороти – но пък реагира много спонтанно. В крайна сметка всичко това не се усеща като 210 к.с., което може да се види и от измерените стойности. Само двигателят на F-Pace се държи малко по-нерешително, но пък работи по-плавно.
В замяна на това Genesis може да предложи вътрешни достойнства – своя много амбициозно проектиран и изпълнен интериор. В изпитвания от нас автомобил производителят не е използвал всички възможности. Обзавеждането може да бъде надградено с пакета за седалки с кожа напа за 3030 евро, докато пакетът за комфортни седалки (1620 евро) предлага в добавка електрически регулируеми и климатизирани кресла с функция за масаж и сензорно регулиране. Иначе можем да препоръчаме технологичния пакет за колосалните 4610 евро, който освен адаптивни LED фарове включва магистрален асистент HDAII и изключително богат арсенал от системи за подпомагане.
От друга страна, асистентът за предвиждащо управление на окачването, наречен Preview ECS, е на борда серийно. Системата използва камера и навигационни данни, за да сканира пътя пред автомобила, и настройва окачването по съответен начин. Звучи добре, но пътниците в GV70 почти не усещат онова, което прави системата.
Не че Genesis е неудобен – просто се представя по-малко убедително от Audi и Jaguar в този тест. Пътниците регистрират най-отчетливи движения на каросерията, а ходовата част от време на време се увлича в леко подскачане по късите неравности. Това също прави впечатление в сравнение с по-комфортно возещите конкуренти и е една от причините GV70 да завърши в това сравнение трети с няколко точки зад F-Pace.
Балансирано Audi
От казаното вече става ясно, че Q5 40 TDI Quattro печели състезанието по точки. Този път трябва да се отбележи, че възприеманата разлика при шофиране и тестване изглежда по-малко значителна, отколкото ако съдим по точковата преднина. Още повече че Audi не е най-младият участник на терена.
Второто поколение на Q5 беше представено през 2017 г. и беше обогатено с вариант Sportback в началото на 2021 г. Фактът, че базата остарява, се забелязва например в интериора и инфо-развлекателната система. Това прави особено силно впечатление при сравнение с много по-младия Genesis и с освеженото управление на функциите в Jaguar. Което не означава, че работи зле. Q5 има най-внимателния и най-схватлив гласов контрол и по-специално GV не може да се сравнява с него. А управлението на различните нива в централния сензорен екран е по-лесно, отколкото например при GV70, благодарение на ясно и просто структурирани менюта. Освен това боравенето с малкото, при това механично добре реагиращи, бутони на волана се оказва по-лесно.
Като цяло Audi впечатлява със своята простота и баланс. Интериорът е превъзходно изработен, със семпъл, но висококачествен дизайн. При него напразно бихте търсили дизайнерски излишества . Освен това Q5 е много практичен автомобил с изобилно товарно пространство и голям полезен товар.
Това е резултат от сравнително ниското собствено тегло; Audi тежи 1885 кг, с над 100 кг по-малко от Jaguar (2002 кг) и Genesis (1996 кг). Освен това при Q5 полезният товар може да бъде използван добре – автомобилът предлага най-много място за пътниците, въпреки че е с няколко милиметра по-малък на дължина и широчина от GV70 и F-Pace.
С Quattro Ultra задвижване
Отбелязваме всичко това, без още да сме изминали и метър. Защото и по време на шофиране Q5 е забележително спокоен, което в един сравнителен тест с лекота намира отражение в точките. Дизеловият двигател работи икономично, трансмисията с два съединителя променя предавателните степени в повечето случаи уместно и неусетно. Освен това изглежда, че слабостта при потегляне, която преди беше типична за двулитровите TDI, до голяма степен е елиминирана.
По-малко приятна, от друга страна, е безчувствената кормилна уредба, особено в комфортен режим – в това отношение F-Pace ни харесва повече. Подобно на Jaguar и Genesis, Q5 се предлага серийно със задвижване на четирите колела, но разполага с т.нар. технология Quattro Ultra с ламелен съединител отпред и диференциал с отделящ съединител на задния мост. По-сложната предавателна система Quattro с Torsen диференциал се предлага например в по-мощния Q5 50 TDI. В ежедневието двойното предаване Ultra осигурява силно сцепление и е ненатрапчиво, което обаче важи и за системите в GV70 и F-Pace.
В добавка към всичко останало Q5 предлага и най-добри динамични характеристики, което също му помага да изпревари конкурентите си точка по точка.
Заключение
1. Audi Q5 40 TDI Quattro (630 точки)
Audi Q5 печели това сравнение с култивирано задвижване, високо качество на изпълнение, чудесно оборудване и нисък разход на гориво. Освен това спира по-добре от конкурентите.
2. Jaguar F-Pace D200 AWD (596 точки)
Пъргавият, но скъп F-Pace е изненадата в сравнението. Той е подобрен в много детайли благодарение на модернизацията. Недостатъци: тясно пространство, голямо тегло.
3. Genesis GV70 2.2D AWD (585 точки)
Грубият двигател, безразличното поведение на пътя и неадекватното гласово управление струват на GV70 точки, които той не успява да навакса с ниската си цена.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ахим Хартман