Дори ако човек е привлечен от усещането за уют на семейния Passat от 80-те или пък още се възхищава на това колко неподвластно на времето е едно Volvo 740 Kombi: всеки има нужда от малко разнообразие. Тези три купета с V8 двигатели показват нагледно колко прекрасен и изпълнен с емоции може да бъде животът всъщност.
Късното следобедно слънце придава на лаковото покритие Nightfire Red на Jaguar XK8 омагьосващи искрящи нотки. Частичките в боята металик създават илюзия, сякаш буквално пламтят по изисканата каросерия на британеца. Изящната фигура на голямото купе ни очаква на плаца на един автомобилен търговец в Крайлсхайм. Отнасям се с подобаващ респект към машината, чиято цена все пак е 24 900 евро. На пръв поглед това са много пари – много за един XK8 – и е сред най-високите цени, които откриваме в автокъща Autoexport Komboz. Все пак тук човек може да си купи никак нелошо Audi A6 Avant за 1200 евро. Нашето внимание обаче е насочено изцяло към този Jaguar, а господин Комбоц ни се доверява. Разбира се, обещавам му, че ще се отнасям възможно най-внимателно към този Jaguar, който е от първа ръка и има пробег от едва 64 325 км. През целия си досегашен 22-годишен живот той е бил притежание на един предприемач от Мюнхен, а всички възможни документи могат да бъдат открити в голяма хартиена папка в багажника, включително оригиналният каталог и ценовата листа от 1997 година. От сервизната книжка в жабката човек може със задоволство да разбере, че автомобилът не е пропуснал нито едно обслужване, а големи ремонти не са се налагали.
Jaguar XK8 е първото от трите луксозни купета, за които искаме да ви разкажем този път, останалите две – Mercedes SL 500 и Maserati 4200 GT, ще се присъединят малко по-късно. Като всеки фен на младите класики, и аз искам да напусна добре познатия ми свят и да навляза поне за малко в света на сбъднатите мечти. Тоест, поне закратко да напусна спокойната аура, витаеща около Audi 80 и Mercedes W 124, за да се впусна в може би неразумно, но истински вълнуващо и незабравимо приключение. Време е за среща със спортни купета с V8 двигатели и впечатляващ дизайн, които като нови са стрували доста над 100 000 германски марки, а днес могат без проблем да се намерят за максимум 30 000 евро.
Господин Комбоц е готов с документите: вдругиден трябва да върнем автомобила измит и зареден догоре. Потеглям, а небето над мен гори в драматични червени краски. Резервоарът е пълен наполовина, а от пътя до дома ми остават 127 километра. Все още е достатъчно светло, за да мога да огледам благородната атмосфера, която ме заобикаля в интериора. Пред мен се простира внушително арматурно табло, покрито с полиран дървен фурнир, шестте кръгли контролни уреда са дискретно осветени в зелено, аналоговият часовник радва окото, а индикаторът за налягането на маслото е друг приятен акцент. Пътят от Крайлсхайм до магистрала A 7 минава по живописно шосе с дълги завои и доста изкачвания и спускания. Jaguar шепти едва доловимо, поддържайки 2500 об./мин на пета предавка на своя автоматик с марка ZF. Ръчни намеси в работата на кутията са абсолютно ненужни, тъй като автомобилът винаги разполага с достатъчно тяга, а темпото се поддържа безпроблемно без напрягащи превключвания на по-ниска предавка.
Jaguar XK8 Coupé: V8, 2 x DOHC, 32V, 3996 см3, 284 к.с., 1615 кг, 251 км/ч, от 1996 до 2006 г. Цена: 16 000 евро (в добро състояние). Характер: Луксозно купе, обуто в меки пантофи, превъзходен комфорт, недостижима мекота на работа на задвижването, плавен автоматик, спортен само когато се налага.
Всеобхватен комфорт в XK8
Бързо свиквам с Jaguar – пред мен се простира импозантното торпедо на предната част, а за да открия идеалната позиция на коженото кресло зад волана, бяха необходими само няколко бързи настройки. Малките електромоторчета, отговарящи за задвижването на седалките и страничните огледала, всъщност са малко по-шумни от могъщия четирилитров V8. Двигателят работи неимоверно плавно, макар да се състои от несметен брой компоненти: четири разпределителни вала, две ангренажни вериги, 32 клапана, осем цилиндъра и осем бутала, колянов вал и какво ли още не. От машината обаче се чува единствено авторитетно гърлено боботене, сякаш отнякъде се задава стихия, но тя все още е много далеч. За да открие животинската страна на това задвижване, човек трябва ръчно да премести лоста през J-пътечката, преминавайки на по-ниска предавка – тогава двигателят коренно променя нрава си и с пълна сила дава воля на своето V8 стакато, което е същинска музика за ушите на водача. Пък и не бива да забравяме, че тук имаме 284 к.с., които се достигат при доста високите 6100 об./мин. Този двигател е направен като по учебник и дори обича високите обороти. Аз лично се старая да не надвишавам много 5000 об./мин – и това е предостатъчно, за да усетя колко стремително се катапултира напред 1,6-тонният автомобил и с каква сякаш неземна лекота се случва това.
Навън пада мрак, а автомобилът се носи безшумно по магистралата със 130 км/ч. Дори по бетонната A7 с нейните напречни фуги XK8 се плъзга с невъзмутимо спокойствие. Достигам до целта си в отлично настроение, а Jaguar успя да ме спечели завинаги – всичко, до което се докосвам, е солидно направено, дори звукът от затваряне на вратите е посвоему незабравим. Дреболии от рода на това, че ръчната спирачка е отляво при вратата, честно казано, не ме притесняват ни най-малко.
Maserati 4200 GT Cambiocorsa: V8, 2 x DOHC, 32V, 4244 см3, 390 к.с.,1680 кг, 285 км/ч, от 2001 до 2007 г. Цена: 28 000 евро (в добро състояние). Характер: Спортна машина с огромна мощност и огнен нрав – дори и своенравната трансмисия Cambiocorsa не може да помрачи страстта от шофирането на този автомобил.
Без задни светлини тип „бумеранг”
На следващата сутрин нямам търпение пак да се докосна до този прекрасен автомобил, който е пред дома ми. Изгряващото слънце отново кара ненаподобимото му червено лаково покритие да оживее . Дизайнът винаги е въпрос на лични разбирания, но на мен този автомобил действително ми прилича на голяма котка, готова за скок. Тогавашният шеф-дизайнер на Jaguar Джеф Лоусън е съумял да извае линия, която в известна степен може би наподобява легендарния E-Type, но в никакъв случай не го копира и не изглежда ретро. По отношение на ходовата част XK8 се базира на своя предшественик XJS, като конструкцията на задния мост е лишена от някои ненужно сложни технически решения и е станала по-солидна.
С огромна радост отново сядам зад волана на Jaguar – този път той ще ме отведе до Maserati Coupé Cambiocorsa, което ме очаква в Autosalon Isartal. Тук обаче не става дума за 3200 с Biturbo V8, а за неговия наследник с грандиозния 4,2-литров атмосферен двигател от Ferrari, но за съжаление, без така харесваните от феновете задни светлини с формата на бумеранг. V8 машината от Маранело, която задвижва също и Maserati Quattroporte V и може да се развърта до невероятните 7500 об./мин, изпълнява очакванията за надеждност, които нейният дяволски добре звучащ предшественик с два японски турбокомпресора така и не успя да покрие.
Собственикът на автокъщата Томас Франц предлага тази чудесна Cambiocorsa в черно-син блещукащ лак металик Nero Carbonio Metallizzato от първа ръка, пробегът е 63 600 км, а цената – 29 500 евро. Съединителят – типична слаба черта на трансмисията Cambiocorsa, е подменен с нов, изпълнени са и останалите скъпо струващи сервизни процедури.
Преди да потегля, Франц провежда кратко обучение за работа със странната трансмисия Cambiocorsa: „С дясната планка превключваш на по-ниска предавка, с лявата на по-висока. Издърпване и на двете планки към волана означава празен ход, издърпване само на дясната включва първа предавка, а малкото лостче на централната конзола служи за активиране на задна предавка. Ясно?“ Отначало решавам да си опростя живота и просто натискам бутона с надпис „Automatic“ на конзолата, за да имам време да посвикна с автомобила, преди да се впусна в изучаване на тези доста сложно звучащи процедури. Шестстепенната трансмисия без хидравличен преобразувател на въртящия момент е дело на фирмата Graziano Transmissioni от Торино. Автоматичен съединител отговаря за потеглянето, което става доста плавно с малко газ. В автоматичен режим кутията работи учудващо гладко и спокойно, но ръчното превключване действително изисква сериозно привикване, докато човек започне да уцелва точния момент за смяна на предавка, а при постоянно поддържане на над 4000 об./мин трансмисията от „състезателен” тип почва да се усеща доста нехармонично. Тогава присецването става много осезаемо, а Transaxle позиционирането на трансмисията несъмнено не улеснява задачата ѝ.
Отвъд Cambiocorsa
След 20 километра напасване към своенравната скоростна кутия вече някак мога да се съсредоточа и върху останалата част от автомобила. Преминавам отново на автоматичен режим, страхотният V8 на Ferrari радва ушите ми с невероятен звук между 1500 и 5000 об./мин. Макар по своята конструкция двигателят да е много близък до четирилитровия V8 на Jaguar, той има коренно различен нрав, най-вече заради високооборотната си концепция. Със своите 248 кубични сантиметра по-голям обем той генерира 106 к.с. повече мощност и за пореден път демонстрира способността на инженерите на Ferrari да постигат забележителни показатели за литрова мощност – в случая 91,9 к.с. на литър, срещу 71,2 на Jaguar. От такъв тип мотор човек автоматично очаква въртящият момент да бъде наличен едва при много високи обороти. Това обаче не е точно така в случая – още при 2000 об./мин и натиснат до половина педал на газта автомобилът се ускорява доста енергично, което не е учудващо предвид наличието на 451 Нм, които се постигат при сравнително ниските 4500 об./мин. В купето на Maserati човек може да изживее по удивителен начин чудото, наречено двигател с вътрешно горене – тук той звучи и работи като същински симфоничен оркестър. След подобно фамозно представяне, което активно се подкрепя и от спортно настроената ходова част на Maserati, някак е време за малко разпускане, а за късмет тъкмо се намираме до живописно езеро, където е истинско удоволствие да се повозим кротко, поддържайки около 2000 об./мин на четвърта предавка. Сега акустичната картина на виртуозния V8 е абсолютно ненатрапчива, но все така вдъхновяваща – идеално допълнение към тъмножълтата кожа в цвят Vagnilia Scura. Самите кожени тапицерии идват от елитния италиански производител Poltrona Frau и дори след години употреба продължават да ухаят прекрасно и да радват с необикновена мекота. Maserati всъщност се представя неочаквано добре като автомобил от типа гран туризмо за приятни преходи, без, разбира се, да успява да се доближи до копринената мекота на Jaguar XK8. Това е италианско GT според най-добрите традиции, но притежаващо и характера на расов спортист с Transaxle компановка. Дизайнерът Джорджо Джуджаро е успял да създаде една класическа и балансирана линия – без излишна драма в излъчването, но затова пък с много стил.
Mercedes-Benz SL 500: V8, 2 x OHC, 24V, 4966 см3, 306 к.с., 1860 кг, 250 км/ч, от 2001 до 2011 г. Цена: 17 500 евро (в добро състояние). Характер: R 230 е перфекционист и разностранен талант – той е купе, спортен автомобил и роудстър в едно – с много мощност, но без да носи със себе си силни емоции.
Купе и роудстър в едно
Диамантеносивият Mercedes SL 500 вече ме очаква при Automobile Hagenbusch. Роудстърът е снабден с така наречения вариопокрив, който по гениален начин превръща SL от роудстър в купе – и обратното. SL 500 с 306 к.с. от сравнително ранната 2002 година вече е навъртял 190 589 км. Цената му е 14 900 евро, а състоянието му е много добро. Широките джанти на Piecha Design не допадат особено на собственика на автокъщата Дитер Хагенбуш, но е факт, че те по странен начин успяват да извадят на показ мускулестата, дори мачовска страна в дизайна на R 230. Тогавашният главен дизайнер на Mercedes Петер Пфайфер е създал изключително хомогенно оформление на каросерията с характерни четири светлини отпред. Внушителният SL е дори по-широк с десет милиметра от Maserati, а мястото зад волана напълно подобава на едно луксозно купе. Запалването въпреки наличието на система Keyless Go може да става по конвенционален начин с ключа, но има възможност и за ефектно стартиране с бутона в скоростния лост. Хладният, декориран с карбон интериор създава усещането, че се намираме в съвременен автомобил. R 230 някак не е точно традиционен Mercedes, постмодерните контролни уреди са лишени от иначе типичните за марката оранжеви стрелки, спортният волан също е непривично предизвикателен. С този SL 500 на небосклона изгря нова звезда, с която ни трябваше време, за да свикнем.
Перфекционизъм вместо романтика
Няма съмнение обаче, че шофирането на този автомобил носи много удоволствие. Разполагам с два часа или 80 километра за фотосесията. Алуминиевият V8 символизира по-скоро разумното, отколкото възможното за марката. Машината със своя леко вулгарен звук на практика не предлага никакви модерни за времето си технологични решения. Което всъщност не омаловажава факта, че мощността е повече от достатъчна във всеки един момент, а петстепенният автоматик е съвършено напаснат спрямо характеристиките на мотора. Нивото на оборотите е най-ниското в това трио. Всъщност човек може веднага да се насочи към SL, защото неговата функционалност остава ненадмината, а техниката му е доказано надеждна и дълговечна. Ходовата част, спирачките, управлението – всичко е просто идеално. Дори и обут със свръхнископрофилни гуми, този Mercedes продължава да предлага достатъчно добър комфорт на возене. Само че ако търсите автомобил за специални моменти и преживявания, SL 500 може да ви предложи такива единствено със своя вариопокрив. Затова предпочитам да завърша този прекрасен ден с Maserati GT и Jaguar XK8, които е време да върна. Жалко, защото отново идва спокойното и уютно, но до болка познато време за модели като Audi 80 GLS. Където всичко е чудесно, но и някак твърде обикновено.
Заключение
Не, независимо от ненадминатата си функционалност, SL 500 не е моят избор. Моят V8 фаворит този път се нарича Jaguar XK8. Неговото усещане за висока класа, съчетано с някаква много особена деликатност, направо ме завладява. Maserati също няма как да остави равнодушен нито един автомобилен ентусиаст. След като веднъж шофирате този автомобил, пожарът в ума ви ще бушува дълго след като фамозният V8 е оставен да почива в гаража.
Текст: Алф Кремерс
Снимки: Инголф Помпе