Alpine, Skoda и Stellantis обмислят участие в шампионата при определени условия
След като Citroen напусна WRC в края на 2019 година, шампионатът остана с два класически заводски отбора в лицето на Toyota и Hyundai плюс организацията на Малкълм Уилсън M-Sport, която продължава партньорството си с Ford. Тези три компании са лоялни към WRC в началото на хибридната ера, но в един момент участието на Hyundai бе под въпрос заради мащабната промяна в правилника.
И преди се е случвало във WRC да има само два производителя. Това отваря възможности за частните екипи и не означава автоматично, че качеството на състезанията ще е по-лошо. Въпреки това имиджът на шампионата се гради основно върху участието на автомобилните компании, което провокира Мохамед бин Сулайем да коментира през декември, че „два производителя и половина" не са достатъчни.
На рали „Португалия“ в края на май ФИА е организирала среща с производителите, на която да бъде начертан пътят на развитие на WRC. Групата на Renault е била представяна от Давиде Бривио, който отговаря за спортните проекти на Alpine. Французите имат интерес към завръщане в рали спорта, но само ако настоящите хибридни двигатели бъдат заместени от изцяло електрически задвижващи системи.
„Интересуваме се от евентуалните възможности, но остава да видим дали може да се намерят правилните условия, при които да участваме във WRC. Искам да го направим с електрически автомобил, което в момента е невъзможно", коментира през февруари изпълнителният директор на Alpine Лука де Мео.
В интервю за специализираното издание Motorsport.com Андрю Уитли, рали директорът на ФИА, обясни, че световният шампионат вероятно ще върви в посока на еволюция на настоящите Rally1 правила от 2025 г. нататък, когато трябва да започне новият технологичен цикъл. Близо 80% от от техниката трябва да остане непроменена. Това автоматично означава, че няма как WRC да се електрифицира изцяло. Ако батерийната технология обаче се развие достатъчно за този период, ФИА може да промени позицията си.
На последната среща на Световния съвет по моторни спортове ФИА одобри въвеждането на изцяло електрическата Rally5e категория. На практика тя копира правилника за R5 (настоящите Rally2), но с електрическо задвижване, като подготвените спрямо тези регулации автомобили ще се състезават във WRC2.
#SkodaMotorsport – It was lot of fun last week at the GP Ice Race in @zellamseekaprun! Check the video of the all-electric ŠKODA RE-X1 #KREISEL driven by #RaimundBaumschlager and #SkodaFabiaRally2Evo with @AMikkelsenRally behind the steering wheel. pic.twitter.com/URt4tH4NZx
— ŠKODA Motorsport (@MotorsportSkoda) February 4, 2022
Ако ФИА изиграе добре картите си с електрификацията и правилника за 2025 г., WRC може да се сдобие с три нови производителя. Според италианското издание на Motorsport.com Skoda обмисля евентуално завръщане в шампионата. Миналия месец чехите представиха новата Fabia RS Rally2, която би трябвало да получи хомологация в края на лятото, като встрани от подиума стоеше и подготвената съвместно с Kreisel електрическа Skoda RE-X1 Kreisel.
Групата на Stellantis също има интерес. Opel мина към изцяло електрически рали автомобили за едномарковия си шампионат. „На този етап проучваме качествата на електрическите автомобили в ралитата ни от едномарковия шампионат. Получаваме огромна подкрепа и това ни позволява да подготвяме солидна бройка автомобили. Ако искате да го направите, е напълно възможно“, коментира Карлос Таварес, изпълнителният директор на Stellantis.
При това стечение на обстоятелствата не е изключено ФИА да промени курса на развитие. „След успешното въвеждане на хибридите, очевидно съществува възможност да приветстваме все повече нови технологии и да търсим допълнително сътрудничество с производителите“, гласи последното изявление на Федерацията.
„ФИА ще се срещне с ключовите заинтересовани страни в рали общността през следващите няколко седмици, за да получи обратна връзка за някои от предложенията и идеите, които бяха направени за отделните категории в рали пирамидата, включително и за клиентските Rally2 автомобили. Всички производители и автомобилни групи, ангажирани с WRC, са част от този процес.“
„Финалът на шампионата е в Япония и това ни дава възможност да се ангажираме конкретно и с производителите и партньорите си от региона.“
Най-същественият проблем пред ФИА и автомобилните компании обаче се корени в рецесията, която придобива застрашителни размери напоследък и може да удари спирачка на всички добри идеи, около които Федерацията и производителите могат да се обединят.