Jeep CJ-7, Land Rover Серия III и Mercedes G-модел: Тримата безсмъртни
Някога не ги наричахме SUV, а всъдеходи или просто джипове. Днес първите серии от тези модели вече са част от класиката и обещават сурова наслада от шофирането с изключително ползотворно прекарване на свободното време. Представяме ви три от най-важните автомобили за пресечен терен на всички времена.
Още старите прусаци са отдавали голямо значение на военната служба като школа за укрепване на характера и засилване на тялото. Освен това кариерата в униформа издигала общественото положение на младия мъж, увеличавала шансовете му за брак в средите на едрата буржоазия и дори обещавала перспективи за прилична пенсия. Един автомобил също би могъл да се възползва от тези предимства – доказват го тримата кадети, участващи в тестовото пътешествие из долината на Дунав между Бойрон и Зигмаринген.
Базовата конструкция на тези модели е на най-малко 37 години, но те се произвеждат и днес, радвайки се на грамадна общност от привърженици. Все пак Land Rover и G-моделът от 1980 г., както и по-възрастният с две години Jeep, участват тук в цивилните си версии, които отдавна са забравили техническото задание на военните, съгласно което са конструирани техните първообрази. В замяна на това те могат да покажат свежа външност, издръжлива техника и напълно различни качества при шофиране, които превръщат тримата ветерани в първокласни превозни средства за удоволствие и занимания през свободното време.
Jeep е с най-дълго родословие
Най-голямо родословно дърво с военни корени притежава Jeep. От 1941 г. американската автомобилна марка Willys започва да доставя за армията Willys MB заедно с Ford, чийто произвеждан по лиценз модел се нарича GPW. Както визуално, така и технически Willys MB, от който до края на Втората световна война са произведени 363 000 броя (от Ford GPW – 280 000), е непосредствен предшественик на CJ-7.
След множество сливания на фирми, при които името на марката Willys бързо изчезва в небитието, предлаганият от 1944 година CJ (Civilian Jeep) се утвърждава дори като самостоятелна автомобилна марка. През годините нейното производство преминава под шапката на Willys Overland, Kaiser, American Motors Corporation и след 1987 г. – на Chrysler.
Land Roverсе произвежда от 1948 г.
В сравнение със съдбата на Jeep историята на представения за първи път през 1948 г. Land Rover протича доста по-цялостно. Създаден по образец на американския всъдеход, английският модел има проста и здрава конструкция, но се отличава от него с две важни особености: каросерията му и до днес се прави от алуминий и е стабилизирана от разположена зад предните седалки напречна стена – поради това откритите версии на Land Rover винаги приличат на пикапи.
Първоначално Land Rover е замислен като цивилен многоцелеви работен автомобил за селското стопанство, но и до днес се използва в армията и полицията на много страни. Още от 1954 г. започват да го произвеждат с две различни междуосия във варианти с открити и закрити каросерии. Отначало междуосията са 86 и 107, от 1957 г. – 88 и 109, а от 1983 г. до днес – 90 и 110 инча. Тъкмо междуосията на „Ленди” служат и като означение на модела.
G-моделът на Mercedes е на пазара от 1979 г.
В сравнение с двамата си високопроходими колеги G-моделът на Mercedes е истински новобранец. Той се появява едва през 1979 г. като дете от брака на Daimler-Benz и Steyr-Daimler-Puch, сключен още през 1972 г. с цел създаване на общ всъдеход. И до днес G-моделът се произвежда в Грац (Австрия), а до 2000 г. се продаваше на някои пазари като Puch G. Разбира се, Mercedes G и неговите лицензни деривати като Peugeot P4 служат в много страни от НАТО като защитници на род и родина. В Бундесвера G-моделът, наречен Wolf, вече е заменил напълно капризния Iltis на Volkswagen.
В цивилни дрехи, но с твърд характер
Военните версии на нашите трима ветерани са били конструирани като здрави и максимално прости работни машини и поради това почти не са се отличавали помежду си. Те били открити, твърди, лишени от комфорт, при това пригодени за външно и вътрешно почистване с пароструен апарат. Едва във втория си живот като прилежни цивилни труженици всеки от тях показва собствен характер.
Най-много се е отдалечил от военния си първообраз нашият благороден G-модел от 1982 г. Това изненадва, защото предназначените за лично ползване, а не за армията, пожарната, граничните войски или други служба екземпляри от ранния всъдеходен Mercedes са изключително редки. Защо им е трябвало на хората от Mercedes да включват в гамата си версии със специални цветове и материали за тапицерията, както и с различни нива на комфортно оборудване, щом от тях са се възползвали съвсем малко на брой частни клиенти? Все пак обаче в Щутгарт правят точно това – доказва го и пясъчнобежовият 240 GD, принадлежащ на Волфганг Шмит. Автомобилът е дошъл от непознаващата зимно пръскане със сол Италия, където собственикът му – търговец на вино, го е шофирал предимно по пътища с твърда настилка и го е глезел с много грижи. Благодарение на това високото, ръбесто возило е запазено в автентичното си първоначално състояние.
Изискано оборудване в Mercedes G-модел
Можем само да се удивляваме на съвършения външен вид и почти луксозното оборудване – изцяло матовочерната предна част с гумена защита около фаровете, възхитително ръбестата като цяло каросерия със също толкова ръбести отвори на калниците, интегрираните в дебела предпазна лайстна дръжки на вратите, двойния тропически покрив и драстичната прикачна челюст на предната броня.
Интериорът изненадва с издържания в същите цветни тонове като каросерията плат с фини карета на тапицерията, който се използва и при облицовките на вратите. Дори подът е покрит със светлокафяви синтетични постелки, а воланът с противоударна възглавничка и четири спици произхожда от незабравимия W 123. Седалките с добри опори за глава и педалите също отговарят на стандартите при леките автомобили на Mercedes.
Създава се впечатлението, че елегантният 240 GD от 1980 г. почти превъзхожда с комфортното си оборудване представения десет години по-рано Range Rover. Дали този ранен G-модел вече не е един SUV?
Отлична гледка в G-класата
Когато заемете мястото зад волана, ще ви изненада необикновено добрият обзор от горе надолу към предния капак и пътя. Високо издигнатият покрив е почти невидим, затова въпреки затворената каросерия се чувствате като кочияш на Wells Fargo и си пожелавате спътник с остър поглед и заредена карабина.
Преди да потеглим, собственикът Шмит обяснява функциите на лостовете върху централната конзола: за скоростите, за двойното предаване и двата изтеглящи се бутона за хидравлично задействаните блокировки на предния и задния диференциал. Следва още един важен съвет: „Изстисквайте докрай предавките от втора нагоре, иначе ще вървите едва-едва.”
На пътя 240 GD все пак показва нещо от своя произход като армейска работна машина – всеки път четирицилиндровият му дизел поема към по-високите обороти с рев и нежелание. Когато 72 конски сили се мъчат да задвижат 1,7 тона, това напомня за самосвал от шейсетте години, който също изисква усилена работа със скоростния лост.
Все пак нивото на шума в G остава в поносими граници, защото трансмисията и диференциалите работят до голяма степен тихо и дискретно. Окачването с винтови пружини показва качества за добър комфорт и предизвиква съответно накланяне на каросерията, ефикасно компенсирано от превъзходните седалки.
В Land Rover цари функционална оскъдица
Докато тъкмо възприеманият като сив службогонец G-модел играе в това сравнение ролята на луксозен извънградски денди, светлосиният Land Rover 109 остава абсолютно верен на първоначалното си амплоа като подвижна многоцелева работна машина. Това впечатление се създава от поцинкованата стоманена рамка на челното стъкло, от също така поцинкованите обшивки между алуминиевата каросерия и свалящия се твърд покрив, и най-после от защитените с метални лайстни ръбове на каросерията отзад.
Вместо дръжки на вратите в каросерията има два квадратни отвора, в които едно малко, идеално защитено лостче служи за отваряне на вратата. Също с цел опазване на техниката радиаторът е изтеглен назад между четвъртитите калници, благодарение на което след твърд контакт с носорог жизненоважната охлаждаща вода няма да изтече в сухия пясък на Серенгети.
Но това беше само началото. В кабината функционалната оскъдица на интериора може да бъде понесена само от заклети привърженици на Land Rover или други селскостопански машини. Като цяло обаче всичко притежава и неустоим чар – например дългият 50 сантиметра скоростен лост и неговите малки приятелчета, израсли сякаш като гъби от светлосинята ламарина на пода, или възможността, гледайки вратите, да виждате отвътре външната обвивка на каросерията, а също и шофьорската седалка, която би правила чест на един мотокар.
Все пак арматурното табло е оформено от полуеластична пластмаса. Малки превключватели в класическия стил на E-Type, разположени отляво до двата големи кръгли уреда, управляват светлините и чистачките, а две големи вентилационни клапи под челното стъкло регулират вътрешния климат.
В пълна противоположност с остъкления дворец на G-модела, водачът на Land Rover гледа през сравнително ниско челно стъкло и вижда главно избелелите от слънцето гумени грайфери на резервното колело. По принцип мястото му е в специална вдлъбнатина на товарния под зад водача, но там отнема твърде много багажно пространство.
За околосветски пътешествия
Тъкмо дългите версии на Land Rover с две врати и по две стъкла от всяка страна са типичните автомобили за експедиции и далечни пътешествия, в които екип от двама души може да спи и дори да работи, макар в силно ограничаваща обстановка. Възможно е обширният, дълъг над два метра товарен отсек да се използва и на местна почва за транспортиране на кучешки впрягове, планински велосипеди, сгъваеми лодки, африкански барабани и други подобни. В такива случаи понякога е по-добре резервното колело да пътува отпред върху капака на мотора.
Преди потеглянето четирицилиндровият бензинов двигател с големи бутала на „Ленди” докарва пилота до висша еуфория със силния тръбен глас, който спокойно би могъл да принадлежи на някой MG A или Austin-Healey 100. Настроението се повишава и от желязно-прецизната предавателна кутия с нейните недвусмислено звучащи прещраквания.
Когато вече е поел напред както трябва, двигателят произвежда само добродушно, дискретно бръмчене, а в акустично отношение на преден план излизат кънтящата песен и воят на трансмисията. При това грамадното товарно пространство поема функцията на концертна зала и усилва генерирания под предния капак и под скоростния лост звуков спектакъл толкова ефикасно, че вътре може да се разговаря единствено с казармен тон.
Само дето отправяните чрез волана команди на водача се приемат от „Ленди” с явна неохота. Отначало в рамките на широк неутрален диапазон не става почти нищо. Затова завъртаме волана още по-силно в желаната посока – и тогава автомобилът внезапно завива толкова стремително, сякаш е болидът на Фетел от Формула 1, а ние в уплах въртим щурвала наобратно. В паметта изплува старата песен за пияния моряк. За щастие дългокракият британец влиза в завоите доста енергично, дори с известна твърдост.
Need for Speed
Все пак по някое време решаваме, че нещата са под контрол; тогава отпускаме юздите на „Ленди” и се концентрираме само върху едно – пълна газ, темпо, ряз, скорост, галоп или както още го наричат.
Особено при изкачване по наклон моторът със 71 к.с се затруднява доста с теглото от 1,6 тона. Но машината, достигаща максимум от само 4000 об./мин, отдавна е свикнала с това. Тя е съвсем подходяща за общия замисъл на автомобила като непретенциозно работно добиче и дори предизвиква известно задоволство у водача, който най-после има възможността да накара някого да работи за него. При това без никакви угризения на съвестта или грижи, че моторът би могъл да издъхне.
Кариерата на Jeep – от бойна машина до кола за удоволствие
В това и в други отношения Jeep CJ-7 е пълна противоположност на Land Rover, а и на модела на Mercedes. Веднага след края на военната си кариера, приключила след войната в Корея, американецът бързо се е превърнал в автомобил за удоволствие. Собствениците му кръстосвали с него из пресечените местности не толкова за да поправят огради на пасища и да снабдяват планински колиби, колкото за да се радват на пейзажа и на несравнимото усещане от пътуването в открит автомобил.
Освен това CJ-7 изглежда добре и на ярко осветените нощни булеварди, независимо дали става дума за Лас Вегас Стрип, или за Лудвигщрасе в Мюнхен. Затова притежателите на CJ-7 и неговия наследник Wrangler често украсяват своите любимци с блестящи хромирани джанти, а също и с тръбни рами за защита от преобръщане и челен удар.
Нашият Jeep с петлитров V8 мотор, развиващ 137 к.с., също е донякъде оборудван с такива атрибути и с разширените си калници, рамата срещу преобръщане и внушителните си колела прилича на предлаганата от 1977 до 1982 година върхова версия Golden Eagle. В действителност това название почти не съдържа преувеличение – защото когато шофираш този Jeep, усещаш точно това: превъзходство, лекота и много въздух.
V8 мотор с копринено мек ход за спокойни разходки
Разбира се, не е справедливо да сравняваме радикалния кабриолет CJ-7 с неговите колеги със затворени каросерии. В модела на Jeep не усещате практически нищо от техниката – нито шумове, нито вибрации, нито пристъпи на слабост. Потегляте на втора предавка, посещавате за кратко трета, и от 25 км/ч нагоре се движите на четвърта. Еластичният V8 с копринено мек ход се справя без затруднения с 1,4-тонния автомобил.
Така можем да се наслаждаваме на пейзажа и пътя в нови измерения – 3D кино от глезените до темето, от червените макове по полето до синия небосвод над главите. И свеж ураганен вятър, който пречиства не само душата, но и цялата вътрешност на автомобила.
Jeep CJ-7 е един ветеран от войните, превърнал се в хипи, докато всъдеходите на Mercedes и Land Rover все още ви карат – всеки по свой начин – да почувствате сериозността на военната служба. Важното е, че и тримата могат да разкажат страхотни истории.
Заключение на редактора Франц-Петер Худек
Три автомобила от порода всъдеход, които въпреки точно дефинираната сфера на задачите и въпреки почти идентичната техника едва ли биха могли да бъдат по-различни. Това е голямата изненада на този троен репортаж за пътни впечатления.
Докато Land Rover отговаря най-пълно на идеала за здрава, икономична работна машина, Mercedes вече показва първи тенденции към еволюция в луксозен SUV, а моделът на Jeep съвсем открито се е превърнал в автомобил за удоволствия по булеварди, плажове и планини. Поради това всеки от тях е по своеобразен начин очарователен класически модел с голяма развлекателна стойност.
Ранните G-модели (W 460) на Mercedes обаче вероятно най-силно ще повишат цената си. Не защото пред радиатора им блести прочутата звезда, а понеже от тях са произведени твърде малко бройки – от 1979 до 1989 г. средно по 6000 годишно.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Mercedes-Benz 240 GD (1982)
ДВИГАТЕЛ Модел OM 616, 4-цилиндров редови дизелов мотор, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 90,9 x 92,4 мм, работен обем 2399 см³, мощност 72 к.с. при 4400 об./мин, макс. въртящ момент 137 Нм при 2400 об./мин, степен на сгъстяване 21 : 1. Моторен блок и цилиндрова глава от сив чугун, един горен разпределителен вал, задвижван с верига, колянов вал с пет основни лагера, бутална помпа за впръскване на дизелово гориво Bosch.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задвижване на задните колела, принудително включване на предаване към предния мост, четиристепенна механична трансмисия (главно предаване 5,33 : 1) с разпределителна кутия, по желание (твърди) блокировки на диференциалите на предния и задния мост.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Петместна каросерия тип Station Wagon с две врати върху носеща рама от затворени профили, отпред и отзад твърди мостове с по два надлъжни и един напречен носач, винтови пружини и телескопични амортисьори, стабилизатор за завои отпред, дискови спирачки отпред, барабанни отзад, гуми 205 – R16.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина х широчина х височина 4145 x 1700 x 1990 мм, междуосие 2400 мм, пътен просвет 215 мм, тегло 1750 кг, резервоар 74 л.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост 115 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 39 сек, разход между 8 и 15 л дизел на 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ Mercedes G от 1979 г. до днес. До 2000 г. продаван и като Puch G. За 1982 г. общо 6566 екз., от които 1340 във версия 240 GD.
Land Rover 109 (1980)
ДВИГАТЕЛ Четирицилиндров редови бензинов мотор, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 90,5 x 89, мм, работен обем 2286 см³, мощност 71 к.с. при 4000 об./мин, макс. въртящ момент 162 Нм при 1500 об./мин, степен на сгъстяване 8 : 1. Странично разположен разпределителен вал, задвижван с верига, колянов вал с три основни лагера, един карбуратор с вертикален поток Zenith 36 IV, въздушен филтър с маслена баня.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задвижване на задните колела, принудително включване на предаване към предния мост, четиристепенна механична трансмисия (главно предаване 4,7 : 1) с повишаваща предавка (overdrive) и разпределителна кутия.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Каросерия от алуминий с две врати тип Station Wagon, със задна врата и свалящ се пластмасов твърд покрив, падащо напред челно стъкло, носеща рама от затворени профили с напречни греди, отпред и отзад твърди мостове с листови ресори и телескопични амортисьори, барабанни спирачки на четирите колела, джанти 16 x 5,5 цола, гуми 6.50 – 16.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина х широчина х височина 4480 x 1680 x 2000 мм, междуосие 2770 мм, пътен просвет 210 мм, тегло 1600 кг, резервоар 68 л.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост 105 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 50 сек, разход между 14 и 18 л на 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ Land Rover от 1948 г. до 29 януари 2016 г. Серия 3 от 1971 до 1985 г., около 440 000 екз. (всички версии).
Jeep Wrangler (1978)
ДВИГАТЕЛ Осемцилиндров V-образен мотор (ъгъл между цилиндровите редове 90 градуса), диаметър на цилиндъра х ход на буталото 95,3 x 87,4 мм, работен обем 4981 см³, мощност 137 к.с. при 3200 об./мин, макс. въртящ момент 323 Нм при 2000 об./мин, степен на сгъстяване 8,4 : 1. Централен разпределителен вал, задвижван с верига, колянов вал с пет основни лагера, един двукамерен карбуратор с вертикален поток.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задвижване на задните колела, принудително включване на предаване към предния мост, четиристепенна механична трансмисия (главно предаване 4,09 : 1) с разпределителна кутия.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Открита четириместна каросерия от стоманена ламарина със сгъващ се мек покрив и две меки врати (предлага се и с твърд покрив), носеща рама от затворени профили с напречни греди, отпред и отзад твърди мостове с листови ресори и телескопични амортисьори, дискови спирачки отпред, барабанни отзад, гуми 205/70 – 15.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина х широчина х височина 3760 x 1740 x 1720 мм, междуосие 2370 мм, пътен просвет 180 мм, тегло 1377 кг, резервоар 58,7 л.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост 135 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 12,5 сек, разход между 16 и 22 л на 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ Jeep серия CJ от 1944 до 1986 г. CJ-7 от 1976 г., общо 379 299 екз. (всички версии).
Текст: Франц-Петер Худек
Снимки: Харди Мучлер