BP-Ford WRT направи решителна крачка към втора поредна титла при производителите, след като изведе Focus RS на двете челни позиции в Норвегия. Мико Хирвонен и Ярмо Лехтинен поеха ролята на лидери още след първия скоростен етап, не я изпуснаха до финала и спечелиха втора победа в Световния рали шампионат. На 9,5 секунди от тях завърши другата финландска двойка Маркус Грьонхолм – Тимо Раутиайнен.
Това е втора последователна победа за екипа на BP-Ford, който само преди седмица спечели рали “Швеция” благодарение на отличното представяне на Грьонхолм. Бившият световен шампион е в основата на шестнайсетте точки преднина, които отборът има спрямо прекия конкурент Citroen. След второто място в Норвегия Маркус оглави класирането при пилотите с аванс от четири точки спрямо Хирвонен.
Focus RS окупира подиума благодарение на Хенинг Солберг, който с помощта на Stobart VK M-Sport Ford дублира най-доброто си постижение в Световния рали шампионат и финишира трети. За първи път след далечната 1979 година Ford спечели първите три места. Преди 356 старта Хану Микола поведе триото на Escort, което превзе Нова Зеландия.
Огромни тълпи от фенове посрещнаха кервана на WRC, който за първи път гостува на скандинавската държава. Реално това е най-голямото спортно събитие в Норвегия след Зимните олимпийски игри през 1994 година.
Три дена жестоки изпитания измъчваха пилотите в горите край Конгсвингер и хълмовете край Лилехамер, но те не пречупиха железните Focus RS, както и духа на Хирвонен и Грьонхолм. Те се изправиха срещу снега, леда, мъглата, дъжда и всички природни стихии, които съпътстваха осемнайсетте скоростни етапа с обща дължина от 355,99 км, но задържаха първите две позиции от самото начало на надпреварата до триумфалния финал.
Хирвонен стартира третия ден от рали “Норвегия” с аванс от 19,3 секунди спрямо своя по-опитен съотборник. Най-близкият преследвач на финландската двойка бе на цели три минути и половина разстояние, което означаваше, че битката в оставащите до финала четири скоростни отсечки ще бъде единствено между дуото на BP-Ford. Грьонхолм не изневери на своя стил и завърши състезанието с етапна победа, която бе общо четвърта за финландеца. Хирвонен също записа четири успеха.
“Чувствам невероятно облекчение след края на надпреварата”, коментира 26-годишният Хирвонен. “Поведох колоната още след първия специален етап и още в петъчната сутрин се впуснах в битка за първото място с големите Маркус и Льоб. Справих се и с двамата след една честна и оспорвана борба. В Австралия за първи път спечелих старт от Световния рали шампионат, но предизвикателството не бе същото при отсъствието на Льоб и грешката на Маркус. Тук постигнах първата истинска победа. От голямо значение е и фактът, че рали “Норвегия” за първи път бе част от календара. Всички пилоти стартираха от равни начала, тъй като специалните етапи са съвсем непознати.
Нито аз, нито Маркус карахме днес на върха на възможностите. Но при тези обстоятелства е много лесно да се отпуснеш и да направиш фаталната грешка. Стараех се да влизам концентриран във всеки един завой и да съм близо до времената на Маркус. Забавлявах се по време на скоростните отсечки, но същевременно бях много затруднен от високите изисквания, които те налагаха. По време на един от вчерашните етапи попаднахме във вихъра на снежната буря. Не мисля, че досега съм имал подобно преживяване”, добави щастливият Хирвонен.
За трети път през този сезон Грьонхолм намери място на подиума. “Оглавих класирането при пилотите, а BP-Ford излезе начело в отборното класиране. Няма как да бъде по-добре”, коментира Маркус на финала. “Уикендът бе наистина изключително труден. Снегът бе засипал тесните трасета. Не съм напълно доволен от представянето си, тъй като не можах да постигна перфектния ритъм. Но като се върна назад и направя преценка за изминалите два уикенда, мога единствено да бъда щастлив от втората позиция.”
Стартът в Норвегия донесе най-страхотния подарък за боса на BP-Ford Малкълм Уилсън, който в събота навърши 51 години. “Изминалите три дена бяха невероятно динамични, но резултатът е просто фантастичен. Мико поведе още от самото начало на надпреварата и бе под напрежение досами финала. Той обаче задържа отличното темпо и неизменно бе в ролята на лидер. След грешката на Льоб имахме огромно предимство и щеше да бъде лудост да оставим Мико и Маркус в борбата за първото място. Казахме им да задържат челните позиции и да сведат до минимум вероятността за грешки, което да донесе пълен актив от точки за отбора”, коментира Уилсън.
Директорът на Ford Team RS Йост Капито бе очарован от страхотното постижение на “Синия овал”. “Това е страхотен момент за Ford. Надявахме се да окупираме трите челни позиции през 2007 г., но не сме и очаквали това да се случи толкова рано. Рали “Норвегия” е признание за потенциала на Focus RS WRC”, коментира победителят в рали “Дакар”.
по материали на Ford World Rally Team