BMW M2 срещу Ford Focus RS и Mercedes-AMG A 45 – търсим най-добрия и най-бързия
Трябва да признаем, че турбопълненето има и една извънредно забавна страна: до 500 (!) Нм в компактния клас. Какво ще кажете за по една бърза обиколка с BMW M2 Coupé, Ford Focus RS и Mercedes-AMG A 45? След нея ще знаете кой е най-бързият, най-забавният, най-дрифтещият... или просто най-добрият.
Разбира се, всички сме наясно колко скромни са уменията ни да пилотираме по завои. Но все пак ни се иска да покараме като Кен Блок, поне от време на време. Но с какво? Спортните автомобили със задно предаване са скъпи, при това с ограничена годност за всекидневието и почти никаква – за семейства с деца. Тук Ford Focus RS с неговия режим за дрифт звучи като обещание свише: Пилотиране с вратите напред на цени от 40 000 евро нагоре. Място за четирима. Багажник. Уха! Новото попълнение има достатъчно мощ за каране в рали стил, даже предостатъчно – 350 к.с. и 440 Нм би трябвало във всички случаи да стигат за игрите с плъзгане и поднасяне при един компактен автомобил. С тях моделът на Ford се нарежда не много по-долу от значително по-скъпите BMW M2 с 370 к.с. (от 56 700 евро) и Mercedes-AMG A 45 (381 к.с., от 51 170 евро).
M, RS и AMG – с тези съкращения хип-хоп групата Fanta 4 би могла да композира някое парче. Букви, които обещават да решат конфликта на цели между спортен и семеен автомобил. Затова ще насъскаме малките зверове един срещу друг два пъти. Отначало те ще трябва да преминат стандартен сравнителен тест. В него ще бъде определен най-добрият (но не най-бързият!). После ще могат да се развихрят на трасето за проверка на управляемостта. Там ще се види кой е най-бързият (но не най-добрият!).
Настойчива турботяга
M2 застава на старта с един принципно обусловен недостатък при сцеплението – защото неговият въртящ момент, преминал през доставяната по желание трансмисия с два съединителя, се стоварва само върху задните колела, но пък с това освобождава предните от задачите на задвижването. AMG разпределя през (серийна) трансмисия с два съединителя най-малко 50 процента от нютонметрите към предния и най-много 50 процента към задния мост, тоест акцентът е върху предното задвижване.
Моделът на Ford с шестстепенна механична предавателна кутия (друга не се предлага) насочва към задния мост до 70 процента от въртящия момент. В т.нар. Drift режим с помощта на два съединителя до 100 процента от тях отиват към колелото от външната страна на завоя под формата на излишък от въртящ момент. За да правите като Кен Блок обаче, трябва да знаете как работи двойното предаване на Ford. Ако кандидат-дрифтерът завърти RS настрани, накара задницата да се плъзга, подаде газ и контрира с волана – както е свикнал от моделите със задно предаване – управляващата система ще насочи задвижващата сила напред и Focus ще се изтегли по права линия от завоя. Дрифтът се получава едва когато желаещият да кара напряко след завъртането на волана разтовари задния мост и той тръгне да бяга – още, още, още – и чак след това натисне газта, завъртайки волана пак навътре. По този начин RS започва да се плъзга настрани, а върху лицето на пилота грейва широка усмивка. И още: стойте далеч от предлаганите по желание спортни гуми Michelin Pilot Sport Cup 2; те почти не допускат превъртане на задния мост. Но без превъртане няма дрифт.
BMW M2 – класически напряко
Дрифт? С модела на BMW той е винаги възможен, и то по класическия (вече отмиращ) начин – което отрежда на M2 особено място сред компактните спортни модели. Отнемане на газта, завъртане на задницата, газ, контриране с волана, плъзгане. Трябва да се внимава само с многото нютонметри. За щастие, M-купето се впуска в дрифт сравнително предпазливо, задната част лекичко увеличава радиуса на завоя, а задните колела се плъзгат плавно.
Защо „за щастие”? – Защото кормилната уредба не се натрапва с информация за пътя и създава странно изкуствено усещане. Насочването на задницата под точен ъгъл става до голяма степен благодарение на бързо избухващата и настойчива турботяга, с чиято помощ се дозира плъзгането. M-диференциалът – електронно управлявана ламелна блокировка на задния мост – работи не много грубо и служи по-скоро да доставя удоволствие от карането на изпълнения с надежди аматьор, отколкото да задоволява ламтежите на професионалиста за по-кратки времена за обиколка. Отначало благодарение на лишените от хлабини шарнирни връзки на предния мост „двойката” влиза в завоя прецизно, във връхната точка занася леко, но трайно с предния мост, ако закъснеете с подаването на газ, или – при безцеремонно натискане на десния педал – със задните колела.
Mercedes-AMG A45 ще ви изненада на път със завои
За разлика от „двойката”, A 45 се отклонява от идеалната линия с недозавиване и навреме съобщава за това чрез охотно доставящата обратна информация кормилна уредба. Тук предният мост играе централна роля в динамиката на пътя и не бива да бъде претоварван. Затова по-добре завийте по-бавно, натиснете газта рано и се оставете моторът да ви изтегли от завоя. Тогава четирицилиндровият турбоагрегат поема дълбоко въздух и с груба сила издухва AMG навън от кривата. Ами героичните пози в завоя? За околните те изглеждат повече като пилотски грешки, отколкото като дрифт.
Изживяването за нещо изненадващо и неочаквано се появява едва на второстепенния път със завои. В комфортния режим адаптивните амортисьори поемат неравностите толкова лакомо, че не предават нататък практически никакви сътресения. Въртящият момент се трансформира без загуби в устрем напред благодарение и на допълнително предлаганата блокировка на предния мост. Противно на впечатленията от външния вид A 45 е просто бърз – без особена зрелищност. Едва турбокомпресорният силов агрегат го превръща в драматичен герой. Начинът, по който се изстрелва в орбита с помощта на функцията Launch Control, крещи с все сила при пълна газ и припуква при превключване на предавките, продължава да бъде голям емоционален спектакъл. Добре му подхожда и приятно обзаведеният интериор с интегрални спортни седалки. И нещо ново: най-после трансмисията реагира директно на всяко подръпване на планките, но потегля плавно, когато сме в града.
Бързото каране с М2 изисква концентрация
В града и по магистралите BMW M2 също се държи благосклонно. Седалки – удобни. Окачване – отзивчиво. Характер на първи автомобил в семейството – но не и в семейство с деца. Все пак тясната задна част си е отличителен белег за всички купета с две врати. Типичен само за BMW обаче е монументално теглещият и мощно звучащ шестцилиндров мотор. Той не е в пълна хармония с трансмисията с два съединителя (3900 евро), която потегля със сътресения.
Какво ни интересува всекидневието, нека да видим спортните качества! При Серия 2 буквата М означава изобилие от мощност в сравнително компактна форма, както и привилегията на задното предаване – но не и за неограничена наслада по изпълнените със завои провинциални пътища. Стегнатото окачване реагира неохотно на вълните по настилката и предава тласъците към каросерията. От това страда точността, бързото шофиране изисква пределна концентрация и добри рефлекси. Другояче стоят нещата на равния тестов полигон – тук М2 се провира най-бързо между пилоните почти без да се поклаща настрани.
Ford Focus RS блести по лъкатушещи шосета
При Focus е обратното – ходовата част изглежда настроена тъкмо за пътища със завои и там работи значително по-отзивчиво, отколкото на магистрала. Още по-ангажирана е само системата за двойно предаване. Тук няма помпане с газта или чакане за повече сцепление като в AMG и BMW. RS преминава завоя като куршум – колкото по-натоварено, толкова повече свива радиуса.
При такова поведение е необходима голяма доза доверие, защото след завъртането на волана ходовата част първо трябва да заеме желаната позиция. После обаче тя остава стабилна до самия изход на завоя. Трябва обаче здраво да държите волана, защото от време на време тегли здравата. Като цялмо в таза машина има толкова много живот, че само активни пилоти ще изпитат истинска радост с RS – но пък в мащаби извън всяка конкуренция.
И кой ви харесва най-много?
Дали тези бележки за характерите са достатъчни, за да откриете вашата звезда? Или държите да узнаете кой е победител по точки? Е добре: В раздела за разходи печели – има ли учудени? – евтиният Ford. Но за да е първи по критериите за автомобили с двойно предаване, той е настроен твърде безкомпромисно и се класира трети с малко изоставане от втория. А ако просто търсите спортно див компактен модел, с който можете да покарате като Кен Блок? Тогава вашият личен победител ще се нарича RS.
Ако обаче някой иска да се пързаля като американеца от всички положения и под всякакъв ъгъл, ще трябва да се бръкне по-дълбоко и да извади 60 хиляди евро за – вярно, добре оборудвания – М2, защото няма алтернатива за чисто задното предаване. Това важи и в случай че сте ценител на моторите и държите на удоволствието от шестцилиндровия редови агрегат. Според оценяваните тук качества за всекидневна употреба вашият герой се класира втори, като излиза начело само в раздела за задвижване.
Може би смятате пилотирането на Кен Блок не само за шантава работа, но и за злоупотреба с бедните автомобили? Тогава вашият победител е AMG моделът. С него ще се движите най-комфортно по всекидневните маршрути (Поръчайте адаптивните амортисьори!) и ще се катапултирате най-бързо с launch сontrol, наслаждавайки се на най-емоционалното зрелище, ще разчитате на най-много системи за подпомагане и на най-лесно за овладяване поведение на пътя, ще изразходвате най-малко гориво... май вече аргументите станаха достатъчно, нали?
Текст Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Mercedes-AMG A 45 4Matic - 420 точки
Благодаря, AMG, че сте подобрили A 45. Сега ходовата част (с адаптивни амортисьори) е точно каквато трябва да бъде – поема неравностите по пътя, вместо да подскача, и преви A 45 много бърз.
2. BMW M2 Coupé - 395 точки
Благодаря, BMW, че поне „двойката” купе е останала с традиционното задно предаване. И че в M2 има шестцилиндров мотор, който въпреки турбопълненето реагира добре при подаване на газ.
3. Ford Focus RS - 391 точки
Благодаря, Ford, за този RS. Наистина, той губи в сравнителния тест, но печели сърцата на всички, които търсят един див компактен спортен автомобил. А черешката на тортата е ражимът за дрифт.
Технически данни
1. Mercedes-AMG A 45 4Matic | 2. BMW M2 Coupé | 3. Ford Focus RS | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1991 куб.см | 2979 куб.см | 2261 куб.см |
Мощност | 381 к.с. (280 кВт) при 6000 об./мин | 370 к.с. (272 кВт) при 6500 об./мин | 350 к.с. (257 кВт) при 6000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
475 Нм при 2250 об./мин | 500 Нм при 1450 об./мин | 440 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,3 сек | н.д. | 5,2 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
34,2 м | н.д. | 34,9 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч | 268 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,2 л/100 км | н.д. | 10,6 л/100 км |
Базова цена | 51 170 евро (в Германия) | 60 600 евро (в Германия) | 40 000 евро (в Германия) |