Трилитровият редови шестцилиндров дизелов двигател на BMW се предлага с мощност от 258 до 381 к.с. Alpina добавя към това съчетание и своя интерпретация с 350 к.с. Дали е нужно да се инвестира в мощните зверове или да се постъпи прагматично с избор на по-изгодната базова версия?
Един трилитров турбодизелов мотор с четири различни нива на мощност – на пръв поглед всичко изглежда пределно ясно. Вероятно става дума за чисто електронна настройка и разликите са единствено в сферата на микропроцесорното управление. Е да, ама не! Нещата далеч не стоят по този начин, най-малкото защото става дума за различни технологични решения в областта на турбокомпресорните системи. И разбира се, не само в тях. В такъв случай съвсем естествено изниква цяла поредица от въпроси: Дали 530d не е оптималният избор? Или пък 535d не е по-добро съчетание от качества и цена? Защо да не се насочим към изисканата и мощна, но скъпа Alpina D5 от Бухлое или пък направо към флагмана от Мюнхен M550d?
Освен разликите в мощността и въртящия момент трябва да прибавим в сметките и около 67 000 лева разлика между най-изгодния и най-скъпия модел. 530d със своите 258 к.с. има базова цена от 96 780 лева, 535d (313 к.с.) струва с 15 320 лв. повече. Следва доста сериозен финансов скок към М 550d и неговите 163 750 лева, като в ценовата листа на Alpina откриваме един междинен модел с 350 к.с. за 70 950 евро.
Заводските решения
Макар и с най-малка мощност, още вариантът 530d с въртящ момент от 560 Нм предлага спонтанен прилив на сила, който е придружен с минимално забавяне на реакцията при подаване на газ. В това няма нищо чудно, тъй като относително големият турбокомпресор на Garrett разполага с променлива геометрия (VTG), при която на пътя на отработилите газове са поставени специални управляващи динамиката на потока им лопатки, наподобяващи жалузи. В зависимост от оформените между тях процепи, които електрониката контролира на базата на натоварването и оборотите, потокът се ускорява в по-голяма или по-малка степен, осигурявайки по-бърза реакция на турбината въпреки големите й размери и капацитет. Така спонтанното ускорение се съчетава и със сравнително високо налягане на сгъстения въздух (1,8 бара).
Както 530d, така и по-висшестоящият от гледна точка на параметрите събрат 535d разполагат с картер от алуминий. При по-мощния агрегат налягането на впръскване на горивото е увеличено от 1800 на 2000 бара, а системата за принудително пълнене вече се състои от два турбокомпресора. При по-ниски оборотни режими по-малкият турбокомпресор (разполагащ с променлива геометрия VTG) поема грижата за пълненето на мотора, като свежият въздух, който той получава, е все пак частично сгъстен от по-големия. Междувременно започва да се отваря байпасен клапан, даващ възможност част от газовете да се отправят директно към големия турбокомперсор. След период на преход в който работят и двата агрегата, големият постепенно изземва задачата по пълненето, елиминирайки малкия.
Максималното налягане на системата е 2,25 бара, като големият компресор всъщност е от типа за ниско налягане със своите 2,15 бара, докато малкият агрегат, предназначен за създаване на високо налягане, има за задача да осигури въздух за по-добра реакция при ниски оборотни режими и винаги получава предварително сгъстен от големия компресор въздух.
Теоретично 535d трябва да реагира по-бързо от 530d при подаване на пълна газ и да постига по-стремително нарастване на въртящия момент. Измерванията, направени от auto motor und sport, рисуват обаче малко по-различна картина. Като начало до 80 км/ч по-слабият двигател ускорява по-бързо (3,9 срещу 4,0 секунди), но в диапазона от 80 до 100 км/ч 535d вече активира пълната си мощ и изпреварва значително 530d. Свръхпрецизните измервания с ускорение от 1000 об./мин на пета предавка показват, че първоначално автомобилът с по-слабия мотор изпреварва по-мощния си събрат и едва след около 1,5 секунди по-мощният достига неговата скорост (тук все пак става дума за ускорение с от 2 до 3 км/ч) и го изпреварва, впрягайки потенциала на максималния си въртящ момент от 630 Нм.
Една различна гледна точка
В този тесен диапазон между двата модела се намира Alpina D5, но като цяло моделът от Бухлое има най-добрите параметри по отношение на междинните ускорения в тестовете. Защо всъщност е така? Alpina използва двигателя с каскадно пълнене от 535d, но инженерите на компанията са оптимизирали целия всмукателен тракт, осигурявайки повече въздух за пълнене на цилиндрите. Новата система с по-голям диаметър на проходното сечение на тръбите и оптимизирани радиуси на кривините намалява съпротивлението на въздушния поток с 30 процента. Така двигателят диша по-свободно, а по-голямото количество въздух осигурява възможност за впръскване на повече дизелово гориво и естествено, за увеличаване на мощността.
Тъй като конструкцията на блок-картера на Alpina не е подсилена като тази на М 550d, инженерите на фирмата са увеличили налягането на пълнене само с 0,3 бара. Това, заедно с останалите мерки за увеличаване на мощностт, все пак е довело до повишаване на температурата на отработилите газове с 50 градуса, поради което и изпускателните тръби са изработени от по-устойчива на топлинно натоварване стомана D5S.
Сама по себе си турбокомпресорната система е останала непроменена. Затова пък, както споменахме, са оптимизирани всмукателният и изпускателният тракт и е увеличен размерът на междинния охладител. Последният все пак е запазил принципа си с въздушно охлаждане и за разлика от сложния воден охладител на M 550d спестява необходимостта от използване на отделен воден циркулационен кръг.
На върха
Дизеловият топмодел на баварската компания е единственият, който се предлага серийно със задвижване на четирите колела, но и с уникалната технология с пълнене с три турбокомпресора. Малко след оборотите на празен ход работата поема малък турбокомпресор (VTG), а големият (без VTG) влиза в силата си при около 1500 об./мин, следвайки принципа на каскадното пълнене на 535d – при около 2700 об./мин се отваря байпасен клапан, който отправя част от газовете към големия турбокомпресор. Разликата със системата с два агрегата е, че в тази байпасна линия е интегриран трети, отново малък турбокомпресор.
Данните на този мотор говорят сами по себе си – 381 к.с. запазващи се на това ниво от 4000 до 4400 об./мин, означават литрова мощност от 127 к.с. 740-те нютонметра въртящ момент осигуряват изобилие от тяга, а оборотният режим достига 5400 об./мин, навлизайки в обичайните режими на бензиновия мотор. Никой друг дизелов двигател не разполага с подобен широк работен диапазон, запазвайки високото ниво на тягата.
Причините за това се крият в огромната технологична база на този двигател – усилени са не само блок-картерът, коляновият вал и мотовилките, които трябва да издържат на увеличеното в сравнение 535d работно налягане от 185 на 200 бара. Повишено е и налягането на впръскване на горивото до 2200 бара, а сложна система с водна циркулация охлажда сгъстения въздух. Всичко това довежда до постигане на уникални показатели по отношение на динамичните параметри – M 550d ускорява от нула до 100 км/ч за пет секунди и за още 15,1 достига 200 км/ч. Творението на Alpina обаче не му отстъпва значително, показвайки, че с внимателно усъвършенстване каскадната система с два агрегата също разполага с още потенциал. Разбира се, по отношение на чистите данни Alpina D5 изостава от M 550d, но моторът й трябва да се справя с по-ниско (със 120 кг) тегло – факт, който обяснява изключително близките показатели за ускорение.
Реалното сравнение
По подобен начин стои въпросът с разполагащия с малко по-ниска мощност, но пък значително по-изгоден 535d, който достига 200 км/ч за почти същото време, за което и вътрешните му конкуренти. По-големи разлики могат да се открият в реакцията на автомобила. Забавянето при подаване на газ, което обикновено се интерпретира като турбодупка, е най-голямо при 535d и най-малко при M 550d. Тук значителните технически усъвършенствания са казали своята дума – все пак на света няма друга подобна технология.
Наяве обаче изникват и други интересни факти – при ускорение до 80 км/ч 530d изпреварва по-мощния с 50 к.с. 535d. След това последният връща преднината си, но при средния разход на гориво отчита цял литър повече. Alpina пък е цар по отношение на еластичността – бързото нарастване на въртящия момент и ниското тегло в сравнение с M 550d му дават значително предимство.
Ако човек се вгледа в данните за пътната динамика, ще установи, че дори на фона на потентните си събратя 530d не се справя никак зле. По-ниски са постиженията му по отношение на междинното ускорение, но това е напълно обяснимо с оглед на по-дългото главно предаване, което обаче му осигурява предимство в разхода на гориво при движение с висока скорост. Все пак тази настройка не се превръща в проблем на динамиката, тъй като при рязко подаване на газ перфектната осемстепенна предавателна кутия реагира достатъчно бързо и дава възможност за динамично ускоряване. Само преди няколко години със своите 258 к.с. 530d би могъл да бъде флагман на дизеловата гама. Сега обаче тази версия е на върха по друг показател – като препоръката ни в това сравнение.
Текст: Маркус Петерс
Технически данни
Alpina D5 BiTurbo | BMW 530d | BMW 535d | BMW M550d xDrive | |
---|---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- | --- |
Мощност | 350 к.с. при 4000 об./мин | 258 к.с. при 4000 об./мин | 313 к.с. при 4400 об./мин | 381 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,2 с | 5,9 с | 5,6 с | 5,0 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- | --- | --- | --- |
Максимална скорост | 275 км/ч | 250 км/ч | 250 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,3 л | 8,3 л | 9,4 л | 11,2 л |
Базова цена | 70 950 евро | 96 780 лева | 112 100 лева | 163 750 лева |
DONBARO75
DIZELOVITE MOTORI NA BMW-DA BEST FOREVA.
stani
След този материал какво да се коментира?Ад на колела!