Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

УАЗ-452 „Буханка“: Безсмъртният

22.12.2021 10:23

Пътуване във времето с една високопроходима руска класика

Вече повече от половин век на Волга произвеждат УАЗ „Буханка“ – руската алтернатива на VW „Були“. Прякорът му означава четвъртит самун хляб. Едно отрицание на съвременните автомобили, което се задвижва от четирицилиндров мотор. И може да бъде купено дори днес – като съвсем нов автомобил.

Един чук и два гаечни ключа – нямате нужда от нищо друго, за да разглобите един УАЗ „Буханка“ на неговите 1026 съставни части. Звучи като руска вълшебна приказка, но изглежда, е вярно. Докато все още се чудим как може да стане това при един нов автомобил със седем места, Димитри Шваб намира двата ключа. Единият е 17, другият – 19. „Мога да ви го докажа“, казва мъжът и се усмихва. После отваря вратите на светлозеления бус и ни кани на пробно пътуване. Или по-точно казано: на пътешествие във времето.    

Преди да потеглим, още малко сведения: УАЗ е съкращение от Ульяновский автомобильный завод и е название на бивш съветски, а днес руски автомобилен производител със седалище в Уляновск на Волга. Изнасяните по целия свят автомобили са познати под марката UAZ.

Това се отнася и за лекотоварния УАЗ-450, който започва да слиза от конвейерите в Уляновск през 1958 г. Тъй като е бил на служба главно в армията, неговата четвъртите каросерия е възкачена върху притежаващото множество таланти шаси на всъдехода ГАЗ-69, което му носи забележителен пътен просвет и двойно предаване. Официалните изпитания се превръщат в продължителни катерения из Казахстан, в Сибир и на Памир. До 1966 г. са произведени около 55 000 екземпляра, преди моделът да бъде заменен от леко актуализираните 451 (бордови без двойно предаване) и 452 (затворена кабина, двойно предаване).

Последният в момента загрява в Горна Бавария. На волана е същият Димитри Шваб, който може да разглоби автомобила със съвсем малко помощни средства, но предпочита да го доставя като съвсем нов на постоянно растяща общност от фенове. Амбициозният вносител всъщност сам е внос от Волга – в средата на 1990 г. Шваб се е преселил в Германия заедно със семейството си.

След много години без повреди, но и без емоции с едно Volvo 440 мъжът закопнял за някаква автомобилна частица от родината си и си набавил една Лада Нива с дизелов мотор. Комбинация, която в Русия му е била непозната. Накрая съдбата отвела Шваб в Прутинг край Розенхайм, където днес продава модели на Лада и УАЗ.

Същината на марката? Полезността преди лукса

„За да разберете същността на „Буханка“, трябва да си представите нагледно, че този малък лекотоварен модел се произвежда от 1958 г. в почти непроменен вид“, обяснява Шваб и включва на първата от петте предавки. „Всъщност в превод „буханка“ означава четвъртит хляб. За много руснаци той въплъщава основната автомобилна храна, която ще ви отведе до целта по всякакъв път.“

Нашето пътуване с „Буханка“ започва по тесни пътища с твърдо покритие. Първото впечатление: Добре дошли в един прилично изолиран „Були“ от 1980-те години. На първия ред седите точно върху предния мост, доста близо до челното стъкло и до всичко, което се случва наоколо. Удобни седалки, грандиозен обзор. Погледът опипва лакирано арматурно табло, каквото на запад вече не се среща.

Няма пластмаси, няма дори загатнати украшения. Семпла елегантност се излъчва от чисто огънатите ламарини, които в центъра си носят полукръгъл контролен уред, изобразяващ нужната за шофирането информация. Тъкмо във времената на възход на гигантските дигитални дисплеи този на „Буханка“ ни напомня, че по-малкото спокойно може да е повече.

„Тази философия на УАЗ не е съвсем доброволна – както и преди, той е на служба в руската армия. Затова все още го има – такъв, какъвто е. А най-любопитното е, че при мен идват все повече хора, които търсят точно това. Един съвсем прост бус, здрав и евтин. Разочаровани остават само онези, които очакват германско качество на руски цени“, пояснява Шваб, шофирайки с 80 км/ч по един живописен селски път. Всяка година той ощастливява около 200 купувачи. Повечето искат да изживяват с УАЗ приключения – независимо дали пред вратите на дома или – след преустройство в кемпер – някъде далеч.

4x4 с демултипликатор и блокаж

Със своите 112 к.с. „Буханка“ ни носи в посока към Алпите. Четирицилиндровият бензинов мотор с обем 2,7 литра живее между предните седалки и благодарение на добре изолирания си капак реве по-слабо от руска мечка. Той дори изпълнява стандарта Euro 6, при нормално шофиране изразходва 12,5 л/100 км и въобще демонстрира добродушен характер. Максималната скорост от 120 км/ч е възможна, но не си струва да я достигате, а охотата към високи обороти му е напълно чужда. Бездруго УАЗ се чувства по-добре по тесните селски шосета или пътищата без трайна настилка. Когато задните колела не предлагат достатъчно сцепление, може да бъде включен и приводът към предните. На борда има и понижаваща предавка.

След обедната почивка воланът принадлежи на нас. Седим леко вляво от него (като в стария Defender) и се нуждаем от няколко минути, докато усвоим играта с педалите и лостовете. После обаче „Буханка“ се шофира много по-лесно, отколкото сме си мислели. „Това ми го казват почти всички, които за първи път карат УАЗ“, споделя Шваб.

Стремежът към бързо напредване се изпарява след третия завой. Вместо него се възцарява благотворен уют. Клатушкаме се по селския път, смеем се на ключа, който от две години отваря всички ключалки в „Буханка“ (преди са били повече) и не усещаме липсата нито на турбокомпресор, нито на тесни фуги. И макар да не е автомобил за масите, „Буханка“ обогатява автомобилната вселена. Добре е, че я има точно такава.

Текст: Дани Хайне
Снимки: Дани Хайне

Имате желание да си го купите?

От 20 990 евро стартират цените на УАЗ „Буханка“ в Германия при Димитри Шваб (www.madeinrussia.de) и включват сервоуправление, ABS, четирицилиндров 1,7-литров бензинов мотор със 112 к.с., двойно предаване и понижаваща предавка. Въздушни възглавници и ESP обаче не се предлагат дори срещу доплащане. Шваб е съставил сам списъка с екстрите според нуждите на своите клиенти. Той предлага всичко – от повдигане на каросерията до стационарно отопление, – което кара сърцата на любителите на кемпери да туптят по-бързо. Двуцветният специален модел в чест на 60-годишнината на „Буханка“ в седемместен вариант с маса струва от 23 990 евро нагоре и се доставя с няколко забележителни екстри. Сред тях са седалки с водоотблъскващо тефлоново покритие, два плъзгащи се прозореца и един блокируем диференциал на задния мост. Трябва да планирате поне шест месеца радостно очакване след поръчката, понеже след доставянето Шваб и неговият екип разглобяват „Буханка“, затягат всички болтове, подобряват размерите на фугите, запечатват кухините, проверяват карданния вал и кръстачките. Те познават невралгичните точки на автомобила и редовно се учудват на руските фабрични допуски. „Всъщност те ни изпращат големи сандъци с части, а ние правим от тях добри автомобили“, шегува се Шваб и винаги дава на интересуващите се следния съвет: „Непременно изпробвайте „Буханка“, преди да я купите!“ Човекът е прав: Този автомобил е екзотика, с която приключението не започва чак при езерото Байкал, а още докато я вкарвате в двора си.

Коментари
comments powered by Disqus