Subaru Impreza e-Boxer трудно може да бъде сравняван с който и да било друг модел
Той не може да бъде пазарно позициониран нито в сектора на германските премиум модели като Audi A3, Mercedes А-клас или BMW Серия 1 нито при едросерийни модели като Ford Focus и Toyota Corolla. На фона на последната, която е на пазара от 1966 и на Honda Civic, която се предлага от 1972 година появилият се в началото през 1993 година Subaru Impreza си е направо нов модел. Това обаче не му пречи да притежава собствена аура още от първия ден на съществуването си и тя включва не само ярка стилистика, но и надлъжно разположен четирицилиндров боксерен двигател и двойно предаване. Подобна конфигурация в компактния клас никой не може да ви предложи.
Leone, Legacy, SVX…
Импресиите, които Impreza създава са дълбоко закодирани в нейната ДНК, която може да бъде проследена до появата на първия боксерен двигател на компанията в модела 1000 от компактния клас през 1966 година и първото двойно предаване с което е оборудвано Leone през 1972 година. Ако се поровим малко по-дълбоко в историята на марката обаче ще открием че тези фактори съвсем не са въпрос на безкомпромисна философска концепция. Три години преди появата на Impreza, Subaru представя първото Legacy с което марката навлиза в така наречeния „двулитров клас“. Проектната му работа започва от чист лист хартия и решението за концепция с боксерен двигател и двойно предаване не е непременно заложено като технологично задание. Чак в хода на разработката е взето решение марката да следва вече известната от Leone архитектура с двигател с насрещно разположени цилиндри и постоянно двойно предаване, което моделът получава през 1986 година. До този момент водачът на Leone активира по свое желание задвижването на четирите колела, но за сметка на това разполага с допълнителна понижаваща предавка осигуряваща му на практика десет предавки за движение на преден ход. Година преди представянето на Legacy компанията създава боксерния двигател Subaru MM с 12 цилиндъра, мощност от 600 к.с. и обороти достигащи отметката от 13 000. Надеждността на двигателите на японската марка е доказано красноречиво с поставянето на световен рекорд за изминаването на 100 000 км от Legacy на писта във Финикс, Аризона. Това става през 1989 година за 447 часа със средна скорост от 223 км/ч. Ознаменуването на концепцията с боксерен двигател и двойно предаване е направено с модела SVX с шестцилиндров боксерен двигател, дизайн на Джорджето Джуджаро от ItalDesign и коефициент на обтекаемост от 0,285.
.
Раждането на Impreza
.
Така появата на Impreza продиктувана от необходимостта от присъствие в нарастващия компактен клас вече поставя ясни рамки на неговите конструктори. За основа е използвана скъсена версия на дънната конструкция на Legacy и четирицилиндрови боксерни двигатели с атмосферно пълнене от 1,5 до 2,5 литра. С първото поколение (1992-2001 г.) се появява и абревиатурата WRX (от Subaru Rally EXperimental), обозначаващи версии с по-мощни четирицилиндрови турбо мотори, по-стегнато окачване и усилена каросерия. Вариантите WRX STi (Subaru Tecnica International) са „ъпгрейднати“, с още по-мощни двигатели и по-спортна ходова част. На тяхна база са създадени рали автомобилите на Subaru, но това е една съвсем друга история. Във второто поколение (2002-2007 г.) двигателите от поколението EJ се запазва, диапазонът на работния обем е от 1,5 до 2,5 литра с турбо версии WRS и WRX STi. При третото (2008-2014 г.) стилистиката губи част от своенравието си и се придържа към по-конвенционален дизайн, а към гамата на усъвършенстваното поколение двигатели EJ се добавя и уникалният боксерен дизелов двигател EE20. Последният както и сдържаният дизайн се предават и в четвъртото поколение, заедно с изцяло нова генерация бензинови двигатели, както и по-високо вдигната кросоувър версия XV и Levorg който заимства конструктивни елементи както от Legacy, ката и от Impreza. Всички моделни линии на Impreza са с постоянно двойно предаване с междуосев диференциал с виско блокировка, а от четвъртото поколение WRX STi се сдобива с електронно регулируема блокировка (DCCD).
.
Петото поколение с e-Boxer
.
Петото поколение на Impreza е представено през 2016 година и е базирано на новата Subaru Global Platform, използвана и от новите Forester и XV. При фейслифта чертите му са още по-изчистени, а гамата от задвижващи агрегати за Европа включва същия като при тях бензинов мотор с двулитров работен обем съчетан в обща хибридна система с електрически мотор. Подобно на всички останали японски производители дизеловият двигател вече не фигурира във философските концепции и на Subaru. А по подобие на Toyota и Mazda, в Subaru вече предпочитат да се придържат към бензинови двигатели с атмосферното пълнене. Даунсайзингът така и не стана любим в боксерния свят на марката, а двулитровите и 2,5 литровите турбо мотори имат съвсем друга насоченост. За разлика от Forester и още по-близкият XV обаче Impreza не се придържа към изострени форми, а дизайнът му впечатлява със спокойствие, мекота и излъчване на качество подобно на това на Audi A3. Изчистената стилистика в голяма степен се дължи и на липсата на големи фуги и резки преходи и е присъщо за моделите базирани на новата платформа SGP с висока степен на здравина (с между 70 и 100 процента увеличение в зависимост от модела който използва). Грижа за това на пътниците да не им се налага да разберат качествата на високоякостните стомани в каросерията, освен водача разбира се, има и новото поколение на доказалата се като изключително ефективна технология EyeSight в най-новата си версия V3, включваща огромна гама от системи за асистенция на водача, тоест почти всичко което автомобилната промишленост в момента може да предложи в тази област. При това всички версии системата е част от серийното оборудване.
Както при Forester задвижването също има сериозен принос в безопасността на пътниците, поемайки отговорността за ограничаване на възможността за динамични изяви, макар че по-ниското тегло все пак означава по-добри показатели. Двулитровият бензинов агрегат има мощност от 150 к.с. в интервала от 5600 до 6000 об./мин, а максималният въртящ момент от 194 Нм се постига при 4000 об./мин. Електрическият мотор с мощност от 12,3 кВт (който от Subaru са се постарали да интегрират в CVT трансмисията, защото един външен ремъчно задвижван мотор-генератор над боксерния мотор би повишил центъра на тежестта) трябва да добави въртящ момент в ниските оборотни режими. Impreza e-Boxer е паралелен, мек хибрид със всички произтичащи от това последствия. Тоест от хибридната му система не трябва да се очаква ефект близък до постигания от Toyota Corolla Hybrid. Както при XV и Forester литиево-йонната батерия с капацитет от 0,5 кВтч и напрежение от 110 волта, заедно със силовата електроника са разположени над задния мост в името на доброто разпределение на теглото. Все пак горният информационен дисплей създава внушение за доста по-сложно от реалното разклонение на мощността, с неговата графика на енергийните потоци по подобие на тези в хибридните модели на Toyota.
Ако се шофира доста умерено, новият иначе ефективен и изключително балансиран бензинов мотор адаптиран към честите спирания и стартирания и с увеличена до 12,5:1 степен на сгъстяване ще се отблагодари с приличен разход на гориво. Така че както и при събратята постулатите за комфорт при превоза на пътници е напълно честен. Що се касае до WRX и WRX STi, те вече са изведени като отделна версия и са базирани на Levorg, който все още е базиран на старата платформа.
Динамиката може и да е принесена в жертва на емисиите, но от Subaru не са направили компромиси със системата си за задвижване на четирите колела. Както споменахме, специалистите в тази област още от 70-те години създават и развиват различни технологии за двойно предаване и в тази насока можете да им се доверите напълно. При петото поколение обаче тя не е с междуосев диференциал, а с многодисков съединител.
В гамата остава и базовият 1,6 литров мотор. С всичко това Subaru сякаш изпраща послание на потенциалните клиенти в компактния клас: „да, възможните задвижвания не са много, но за сметка на това получавате уникалнен боксерен мотор и пълна симетрия в силовото предаване.
Текст: Георги Колев