Вносните мита могат да убият печалбите и работните места в американската индустрия
Ако американското правителство приведе в изпълнение намеренията за налагане на високи мита върху вноса на превозни средства в САЩ, това ще доведе до точно обратното на това, за което те са предназначени. Това сочи резултатът от едно проучване, проведено от консултантската компания Roland Berger.
Експертите на Roland Berger са изчислили последиците от вносните мита върху автомобилната индустрия на базата на числа от 2015. Резултатът е следният: "Поради допълнителните производствени разходи, почти всички производители ще отчетат загуби на американския пазар", прогнозира Волфганг Бернхарт. "Самите американски производители на автомобили ще загубят достатъчно голяма от основния си вътрешен пазар така, че глобално погледнато те ще преминат в раздел отрицателно салдо"=
Преместването на производството в САЩ няма да реши само проблема с разходите: Изключвайки високите разходи за създаване на производствен капацитет, автомобилите от малкия и средния клас и днес не могат да си покриват производствените разходи.
Всички автомобили биха станали по-скъпи
"В най-добрия случай обявените мита ще бъдат игра с нулев резултат", казва Бернхарт. "Най-вероятно това е масивен натиск върху маржовете на производителите, намаляване на продажбите и по този начин в дългосрочен план съкращаване на работни места в автомобилната индустрия на САЩ." Защото, ако митата действително се внасят, тогава производствените разходите на продаваните в САЩ автомобили биха се увеличили средно с 3300 долара. "Дори само при модели на американски производители, делът на вносни компоненти ще доведе до допълнителни разходи средно от 1500 долара", обяснява Бернхарт. При азиатските превозни средства той ще бъде 2000 долара, за европейските модели - 5300 долара, за вносителите на цели автомобили разходите за всеки автомобил отделно ще се увеличат с дори с 6400 долара.
Надеждата, че планираното намаляване данък общ доход в САЩ ще повиши покупателната способност на крайния потребител е измамна: по-високите цени на превозните средства напълно ще съсипят данъчните облекчения на средните американски домакинства. Като цяло, експертите на Roland Berger са стигнали в проучването си до извода, че повишените вносни мита ще доведат до отрицателно въздействие върху автомобилната промишленост: спад в продажбите и маржовете и в резултат на това и загуба на работни места, най-напред при вносителите и в средносрочен и дългосрочен план при производителите.
Опасения от големи съкращения на работни места в САЩ
Планираните протекционистки мерки ще имат обратния ефект на това, за което действително са предназначени и по този начин те ще унищожат положителното развитие през последните години: " След дълго време на загуби, американската автомобилна индустрия достигна своя връх от началото на 2000 насам ", уточни Бернхарт. "Всички големи производители вече произвеждат по-голямата част от своите елементи на автомобили за северноамериканския пазар в САЩ и с това те са инвестирали много повече, отколкото в Мексико или Канада." В някои случаи, най-вече при малките автомобили обаче, производствените разходи в САЩ просто не могат да бъдат покрити и именно за това преместването на производството, например в Мексико е неизбежно.
От началото на икономическата криза от 2009 броят на работните места в американската автомобилна индустрия отново расте. Загубените преди девет години (2000-2009), общо 600 ,000 работни места, почти няма нищо общо с преместването в Мексико: там в същия този период бяха открити само 100 000 нови работни места. Основната причина за съкращенията на работните места Бернхарт намира по-скоро в структурната промяна: "Както и в другите държави и индустрии, в американската автомобилна индустрия също има закрити работни места, защото нивото на автоматизация и производителност се повишава.
Именно затова планираните вносни мита няма да променят нищо, напротив, те утежняват с допълнителни разходи предприятията и потребителите в САЩ. Резултатът ще бъде спад в продажбите на превозни средства, по-ниски приходи и нови съкращения на работни места в местната автомобилна индустрия".