Началото бе поставено от Renault с Espace през 1984 г. и модата веднага завладя пазара
Любими на семействата през 90-те години на миналия век, вановете може би скоро ще изчезнат от нашия автомобилен пейзаж. Всъщност, след Ford, който спря производството на B-Max през миналата година и се готви да направи същото със C-Max следващия месец, след като Opel току-що замени своя компактен модел Zafira с практичния дериват Zafira Life, а точно сега Citroën обяви края на продажбите на C4 SpaceTourer. Версията със седем места Grand C4 SpaceTourer обаче продължава кариерата си.
Началото бе поставено от Renault с Espace през 1984 г. Тази мода завладя всички слоеве на пазара, от малкия Renault Modus до Chrysler Grand Voyager, през последното десетилетие на миналия век. В пика на този феномен, гамата на Renault наброява шест варианта от този жанр: Modus, Scénic и Espace, всички налични и като Grand варианти.
Днес големите миниванове, които все още се продават на пазара, вече са остаряващи (Ford Galaxy, Seat Alhambra, Volkswagen Sharan), и много от производителите изоставиха категорията на компактните ванове.
Дори кралят Scénic, който сега е в четвъртото си поколение, не е сигурен, че ще получи потомство. А Espace, който се опита да следва модата на "кросоувърсяването", също трябва да напусне сцената през 2021 или 2022 г.
Тези, които са причината за раздялата, са добре известни, и това са кросоувърите. Марката с двата шеврона не крие факта, че спирането на производството на C4 SpaceTourer трябва да остана свободно пространство за новия C5 Aircross, първият компактен SUV, разработен от Citroën.