Американското правителство оповести, че автомобилният производител, който беше номер 1 в света цели 77 години, ще бъде поставен в положение на контролиран банкрут, за да предприеме драконовски мерки по своето преструктуриране с финансовата подкрепа на държавата.
Този епилог беше очакван от няколко дни насам: GM - стълбът на американската автомобилната индустрия, ще обяви банкрут и ще започне процедурата по обновлението си, която ще отнеме от 2 до 3 месеца, потвърди в неделя вечерта отговорен представител от администрацията на Барак Обама.В края на март GM получи двумесечен срок, за да представи план за своето преструктуриране, но задълбочаващата се криза не му позволи да се справи и обновлението по съдебен път се оказа единственото възможно решение.
“Днешният ден ще остане исторически за компанията, защото поставя края на стария GM и началото на новия”, обобщиха в нарочно комюнике от администрацията на Барак Обама.
Правителството си е поставило задачата да извади “новия GM” от съдебното обновление в срок от 60 до 90 дни, което е двойно или тройно повече, отколкото беше необходимо за “малкия” конкурент Chrysler.
Предвижда се създаването на нова компания, която да поеме най-доходоносните активи на старата. Американската държава ще вложи 30.1 милиарда долара и ще притежава 60% от капитала, докато канадската държава и щата Онтарио, където GM притежава доста заводи, ще влеят 9.5 милиарда долара и ще получат 12% от капитала. Управляваният от синдикатите фонд, натоварен със задачата да финансира медицинските разходи на пенсионираните служители, ще получи 17.5%, а останалите 10% от капитала ще отидат за притежателите на облигации.
GM потвърди, че ще затвори 11 завода и ще постави 3 в състояние на "техническа безработица". Компанията иска да остави 38 000 работници до 2011 г. от 62 000 през 2008 г.
“Надяваме се да видим един GM, който ще има много ниско ниво на задлъжнялост и ще бъде конкурентоспособен”, декларира висш представител на правителството.
Въпреки че GM е национализиран, Вашингтон не иска да се намесва в работите на компаниятa. “Контрол от страна на държавата не е нито това, което търсим, нито това, което си пожелаваме. Настоящият е просто е един задължителен изход по пътя към преструктурирането”, добавя представителят на правителството
Той коментира, че още е “твърде рано” да се каже дали държавата ще си възвърне частично или изцяло вложените между декември и април за оцеляването на Chrysler 20.6 милиарда долара.