В тази последна част от поредицата ще ви разкажем за това защо по-скъпите масла си заслужават инвестицията
Предимства на синтетичните масла
Основният фактор, който кара хората да се въздържат от покупката на синтетични масла, е по-високата им цена. Дали обаче, ако се отчетат всички фактори в процеса на експлоатацията им, сметката няма да излезе малко по-различна? Според предписанията на производителите голяма част от движещите се по нашите шосета автомобили могат да използват вече остарели експлоатационни класове. Разбира се, ако маслото притежава сертификат от съответния производител, то проблеми не трябва да има. На практика все още най-използвани си остават минералните масла, но в повечето случаи замяната със скъпото синтетично масло все пак би излязла по-евтино.
Да започнем с този факт – леките масла помагат в пестенето на гориво. По принцип икономията на гориво при използването на синтетични продукти в сравнение с еквивалентни минерални масла не може да се определи с голяма точност и зависи от доста фактори, но тя винаги е факт и варира между 2 и 8%. Лабораторно доказано е, че в повечето случаи използването на синтетично масло с вискозитетен клас 0W, 5W и дори 10W може да доведе до 4-5% икономия в сравнение с минерални масла с вискозитетен клас 10W-40 и 15W-50. Употребата на подобни синтетични продукти в съчетание с по-добрите им експлоатационни качества води до най-големи икономии при студено стартиране в лоши климатични условия, защото те не се сгъстяват при ниски температури, имат добри мазилни свойства и оказват слабо съпротивление на маслената помпа. Освен това допълнителен бонус е фактът, че подобни масла по-бързо достигат и се разпределят по триещите се повърхности в двигателя, намалявайки загубите от триене (отново икономия на гориво) и износването на агрегата – при това при всякакви условия, а не само при ниски температури.
Съгласно ширещото се мнение използването на синтетични масла води до увеличения им разход, но това съвсем не е вярно, защото при достигане на нормалната работна температура на двигателя тези масла имат същия вискозитет като обикновените (например 5W-40 и 15W-40). Тъй като обаче са съставени от по-качествените субстанции, споменати по-горе, при високи температури те имат значително по-ниска изпаряемост, с което логично способстват за намаляване разхода на масло. Интересно е да се отбележи, че при замяната на минералното масло със синтетично разходът на масло може да се увеличи не поради неговата по-добра течливост, а защото синтетичните масла имат свойството да отмиват голяма част от отлаганията и нагарите, откривайки по този начин запечатаните от тях прорези, луфтове и хлабини, дължащи се на износването.
Друг съществен фактор по отношение на икономиите е обстоятелството че в повечето случаи тези висококачествени синтетични масла са от т.нар. long life вид, тоест предписаният пробег до следващата смяна е значително удължен. При един и същ модел масла той може да варира (в зависимост от предписанията на автомобилния производител и съответния модел автомобил) от 15 000 до 50 000 км. Различните автомобилни производители имат различни приоритети по отношение на оценката на промените в експлоатационните параметри на маслото и износването на двигателите и всеки един от тези фактори носи различна тежест при определяне на пробега. Поради тази причина едно и също масло може да бъде предписано с различен пробег при BMW и при VW. Това е така, защото при Volkswagen най-важен параметър е износването на компонентите на двигателя, а от по-малко значение е натрупването на отлагания. В оценъчната система на BMW натрупването на отлагания пък е от приоритетно значение, докато при Opel например те въобще не влизат в сметките. Другояче казано, ако в този случай определени компоненти в един двигател не се износват дори и при 50 000-километров пробег с едно и също масло, независимо от натрупването на отлагания, параметрите на маслото се включват в граничните стойности за експлоатационен пробег, предписани от даден производител. Това именно обяснява разликите, които се получават при предписанията на различните автомобилни производители по отношение на едни и същи видове масла.
Съвсем отделен е въпросът, че собствениците на автомобили от определени марки и модели нямат голям избор при покупката на масло. Така например автомобилистите, притежаващи дизелови VW TDI с техника на впръскване помпа-дюза, и всички собственици на модели с удължен интервал на обслужване трябва задължително да ползват специално композирани масла, поради големите натоварвания в помпа-дюзите, а цената им понякога е доста висока. В случая е добре собствениците на такива автомобили винаги да носят масло за доливане от специфичния продукт.
Бензиновите двигатели могат да работят и с по-евтино масло, ако клиентът декларира, че се отказва от удължения интервал на обслужване и е съгласен маслото да се сменя на 15 000 вместо на 30 000 км. По този начин обаче не могат да се постигнат реални икономии. Тенденцията към увеличаване на експлоатационните интервали на обслужване беше подета от производителите на автомобили в Европа през 1999 г., но вече е трайна, а въпросният интервал все повече нараства. При бензиновите двигатели той вече е средно 30 000 км, а при дизеловите 20 000 км, като при някои производители дори е по-висок. Но тук задължително трябва да се отбележи фактът че това зависи и от замърсеността на средата и времевия интервал на използването на маслото.
Енергоспестяващите масла
С последните нормативи за намаляване на нивата на въглероден двуокис и респективно намаляване на разхода на гориво в съществен елемент се превръщат фактори като намаляването на триенето в двигателите чрез използване на енергоспестяващи масла, тъй като, особено при ниски скорости на движение, триенето в двигателя играе огромна роля по отношение на разхода на гориво.
Енергоспестяващите масла са висококачествени синтетични продукти, които отговарят на високи експлоатационни класове, но имат нисък горен вискозитетен клас – такива са например масла 0W-20 или 5W-20. Това означава, че при нормална работна температура те са значително по-течливи и по този начин създават предпоставки за намалени загуби от триене. В комбинация с подходящите присадки за намаляване на триенето те гарантират понижено съпротивление в основните и мотовилковите лагери при въртенето на коляновия вал, движението на буталата и клапанния механизъм, което води до намаляване на разхода на гориво. В момента най-ефективни като съчетание се оказват маслата с вискозитетен клас 5W-30 с подходящ комплекс от присадки за намаляване на триенето.
Според изследванията енергоспестяващо масло с вискозитетен клас 5W-30 намалява разхода на гориво спрямо конвенционалните 15W-40 с от 5 до 10% в градско движение и с около 3% при извънградско. Намеренията на производителите на автомобили са за широко преминаване към горен вискозитетен клас 30 и тенденция към намаляването му до 20 в близко бъдеще. Всичко гореспоменати масла обаче са подходящи само за модерните двигатели с по-малки хлабини и нови материали с по-добра повърхностна обработка и по-ниско триене.
Двигатели, захранвани с алтернативни горива
Природният газ и пропанът не съдържат сяра или смоли, така че някои специфични присадки в маслата няма с какво да се съединяват; поради това те изгарят и могат да станат причина за образуване на нагар по клапаните и свещите. Този процес може да се влоши, особено в случай че двигателят е термично претоварен поради нередкия проблем с неправилната настройка на ъгъла на изпреварване на запалването. За този тип двигатели се разработват специално нискоадитивни масла, а за по старите мотори не се препоръчва използването на нископепелни масла. Поради по-високата температура на горене на LPG и CNG главата се нагрява повече и е добре маслата за тези двигатели да имат по-висок горен вискозитетен индекс.
По-различен състав имат и маслата, предназначени за работа във FlexFuel двигатели, заради проблемите с разтвореното в маслото гориво и силното корозивно действие на алкохола. При използването на биодизел в дизелови двигатели също трябва да се потърси информация от производителя за съвместимостта на маслото с този вид гориво.
Масла за автомобили с голям пробег
Това обикновено са специфични минерални или полусинтетични продукти, съдържащи повече противоизносни, запечатващи пропускащите уплътнения и почистващи нагара по буталата и отлаганията присадки. Имат слаба склонност към изпаряване, с което спомагат за намаляването на разхода. Не трябва обаче да ги бъркаме със специалните масла за класически автомобили, които са доста специфични минерални продукти.
Маслата и турбокомпресорите
Когато двигател, оборудван с турбокомпресор, бъде изключи, температурата в компресора рязко се увеличава. Маслото от своя страна прегрява, може да се коксува (да се разпадне, образувайки чист въглерод) и с течение на времето да се натрупат въглеродни отлагания по лагера. По тези причини винаги е добре двигателят да поработи известно време на празен ход, за да се охлади компресорът и да спаднат оборотите на турбината преди изключване. Синтетичните масла са много устойчиви на подобни термични натоварвания и се препоръчват за турбокомпресорните машини. Много важен аспект в това отношение е при стартиране на двигателя маслото да достигне до лагера на турбокомпресора в рамките на 2 до 5 секунди, защото в противен случай износването е значително, като и в това отношение синтетичните масла значително превъзхождат минералните. Въобще много важно е маслото бързо да достигне всички части на мазилната система и производителите често информират клиентите си относно този показател.
Важността на филтрите
Изключително значими компоненти в общата система, отговорна за качествено смазване на двигателите, са маслените, горивните и въздушните филтри. Частиците, които маслените филтри задържат, имат произход от най-различно естество, като например сажди от работата на двигателя (особено при дизеловите агрегати). Сериозен приток на замърсители е въздухът, засмукван от двигателя, а дизеловите машини са особено уязвими и в това отношение поради естеството си на работа с обилни количества въздух (поради тези и ред други причини експлоатационните класове на маслата за дизеловите двигатели винаги съответстват на по-високи класове при бензиновите). Много трудно се отделят от маслото разтвореното гориво и вода, като в някои големи машини за целта се поставят специални сепаратори. Изключително необходимо е качественото филтриране на металните частици, отделяни от различните триещи се елементи в двигателя – при спектрален анализ в маслото могат да се открият следи от желязо, мед, олово, алуминий (най-вече градивен компонент на буталата), хром (от буталните пръстени), калай и т.н. Други съществени източници на замърсяване са полимери, песъчинки и метали – отпадъчни продукти при използването на различни съоръжения при леенето и сглобяването на двигателите.
Неоспорим факт е, че дори при свръхмодерните методи в съвременното двигателостроене, в моторите остават множество продукти, затова филтрирането на маслото е много важно. Изследванията показват, че частиците с размер до 5 микрона са най-вредни по отношение на абразивния и ерозивен ефект върху цилиндрите и буталните пръстени (това са 28% от всички отделени частици), докато частиците с диаметър, по-голям от 8 микрона, играят съществена роля при износването на лагерите на коляновия вал.
Текст: Георги Колев
Блабла
Блаблаблабла - противоречите си сами: "Да започнем с този факт – леките масла помагат в пестенето на гориво." и по-късно " и "... при достигане на нормалната работна температура на двигателя тези масла имат същия вискозитет като обикновените..." - е как така хем са "леки", хем със "същия вискозитет"? Реално с 0W40 и 5W40 икономията е за съвсем кратко при старта - после е същото като при 10W40. Икономия може да се постигне с 0W30 или 5W30, но за стар автомобил това масло едва ли се препоръчва от производителя.