Екипът на Ford е уверен в доброто представяне на рали „България”, въпреки че последната победа на Синия овал на асфалт е на рали „Монте Карло 2006”. Развитието на новия Fiesta RS WRC е в напреднала фаза, като през изминалите две седмици Пи Джей Андерсън и Матю Уилсън са направили 2100 километра тестове.
41-ото издание на рали „България” стартира в петък сутрин с етапа „Батак”, но сервизната зона в Долна баня вече е запълнена изцяло. След като тренировките приключиха, екипът на Ford отдели един час за медиите и разкри очакванията си за предстоящата надпревара, която е седми кръг от световния шампионат.
Тим-шефът Малкълм Уилсън бе изключително доволен от факта, че през последните две седмици Fiesta RS WRC е покрил близо 2100 километра тестове (1100 на асфалт за Пи Джей Андерсън и 1000 на макадам за Матю Уилсън) без никакви сериозни проблеми. Отборът е изпробвал и новия 1,6-литров мотор, който Ford разработва с Pipo Moteur. Версията на двигателя не е окончателна, но поне според думите на Уилсън се представя повече от отлично. Част от тестовете са били направени с турбокомпресора, който е променен според правилника на ФИА за сезон 2011 и ще бъде задължителен за всички WRC автомобили.
„Автомобилът все още не е в окончателната си спецификация, но пробвахме 1,6-литровия двигател”, обяснява Уилсън. „По време на втората част от тестовете използвахме новия турбокомпресор на ФИА и останахме много доволни от това, че всичко работи перфектно. Много сме щастливи защото нямахме никакви проблеми от механично естество. Да, имахме някои компоненти, които не са заимствани от S2000 автомобила, но основата е същата, така че със задоволство установихме, че Fiesta RS WRC се държи отлично въпреки допълнителната мощност и въртящ момент (на 1,6-литровия турбомотор).”
Ford има отлична база за Fiesta RS WRC, тъй като Fiesta S2000 демонстрира впечатляващи резултати от началото на сезона досега. Но не само по скоростните отсечки, а и финансови, защото M-Sport е продал цели 35 автомобила. „Мисля, че са точно 35”, коментира Уилсън за auto motor und sport. “Наистина сме много доволни от проекта. Автомобилът се представя прекрасно, участва в шампионати по целия свят, а най-хубавото е, че получаваме много сериозна обратна връзка за него, което ни помага при развитието на WRC версията.”
Уилсън допълни още, че неговият тим няма проблеми с това, че ФИА не получи достатъчно добра оферта за системите за смяна на предавките директно от волана и че през 2011 г. трансмисията на новите рали автомобили ще се контролира от скоростния лост. Босът на M-Sport обаче бе абсолютно категоричен, че схемата с един доставчик на гуми трябва да се запази и че решението догодина всички производители да имат право на участие във WRC не е добро за спорта.
А как се чувствахме неговите пилоти? Определено добре или поне така изглеждаха и Мико Хирвонен, и Яри-Мати Латвала, които единодушно коментираха, че най-любимият им етап е отсечката „Сестримо”, въпреки че именно той е и може би най-опасният от рали „България”.
Екипът на Ford не е спрял развитието на Focus RS WRC, въпреки че напоследък изостава сериозно като чиста скорост спрямо C4 WRC. “Продължаваме да натискаме здраво”, обяснява Хирвонен за auto motor und sport. “Всичко, което правим за Focus, е много полезно при развитието на новия автомобил. Даваме всичко от себе си, за да подобрим Focus, направихме и много тестове наскоро на асфалт. Не мога да кажа, че сме по-бързи спрямо миналата година, но автомобилът е по-лесен за каране, което се надявам, че ще ни помогне.”
„Направих много грешки в началото на сезона”, отговаря Мико на въпроса каква е причината за сериозното му изоставане в шампионата. „Тази година си казах, че ще бъда по-агресивен. В „Швеция” се получи до голяма степен заради снежните банкети, които ме спасиха неведнъж. После обаче дойдоха и грешките. На моменти просто карах отвъд разумния риск. Учим се, но засега все още правим пропуски, когато натискаме наистина здраво. Може би трябва да върнем леко газта, да оставим зад гърба си първата половина на сезона и да се надяваме, че ще се получи като миналата година.”
Яри-Мати Латвала също бе оптимист за предстоящото състезание. „Рали „България” е сякаш комбинация от „Каталуня”, „Корсика” и (разбитите) пътищата тук”, пошегува се финландецът. „Най-големият проблем ще бъде да намериш добрия ритъм, защото отсечките са много различни като характер. Много ми харесва 17-километровата в неделя (Славовица), широка е, много е бърза на места, но е и сравнително неравна. Другият етап, който ми направи впечатление е номер 5 (Сестримо). Асфалтът е изключително неравен, но и много абразивен и държи добре. Трудна отсечка, но и страхотна като конфигурация и природа.”
“Citroen наистина се представят много добре на асфалт, но ще направим всичко възможно този път да им се противопоставим. Чувствам прекрасно автомобила и се надявам за добро класиране. Реалното е място в топ 5, но ще съм много доволен, ако се представя и по-добре”, завършва пилотът на Ford.
Утре в 8:00 започва шейкдаунът на рали „България”. Церемониалният старт ще бъде даден в четвъртък вечер на стадиона в Самоков, но същинската надпревара стартира в петък сутрин с етапа „Батак 1“ (Льоб стартира в 10:05).