Първото Volvo с вградена въздушна възглавница слиза от поточната линия през далечната 1987 година и в изминалите 20 години от Volvo Cars непрекъснато полагат усилия в посока усъвършенстване технологията на въздушните възглавници с цел повишаване защитата при челен и страничен удар.
Сред иновациите на Volvo в световен мащаб се нареждат вградената в седалката странична въздушна възглавница и въздушната завеса.
От няколко години насам въздушната възглавница фигурира в стандартното обурудване на всеки автомобил, но в ранния етап от създаването й технологията и нейната надеждност предизвикват разгорещен дебат. По онова време, повечето притеснения са оправдани.
„Да направиш така, че една въздушна възглавница да се отвори не е трудно, но по-трудно е това да се отвори в подходящия момент”, обяснява Ленарт Йохансон, ръководител звено в отдела за вътрешно-продуктово развитие на Volvo Cars.
Начало е поставено през 50-те години
Първото предложение за въздушна възглавница е направено в началото на 50-те години. Патент от 1955 година описва система подобна на съществуващата днес, но с дребната, но значителна разлика, че шофьорът сам трябва да активира въздушната възглавница посредством натискането на бутон...
Друга дискусия през онези години се съсредоточава около употребата на пиротехника за изпълване на възглавницата с газ. Този спор засяга двата въпроса по манипулирането с експлозиви в производствения завод и потенциалните опасности, който биха възникнали след монтирането им в автомобилите.
Противоречив законопроект в САЩ от 1984 година дава силен тласък на по-нататъшното развитие на въздушната възглавница. Вземайки предвид опасностите от неизползването на предпазен колан, законът предвижда в следващите три години новите коли да бъдат оборудвани със защитни предпазни средства, които да не се активират от самите пътници.
В сътрудничество с предпазния колан
Въздушната възглавница бързо бе призната за най-добрия избор в това отношение. Много наблюдатели по онова време дори прогнозират, че тя бързо ще измести триточковия предпазен колан, представен отново от Volvo през далечната 1959 година. От Volvo Cars, обаче, успешно доказват, че най-висока безопасност можe да бъде постигната при едновременното използванетото и на системата на предпазните колани, и на технологията на въздушната възглавница.
„Повече въздушни възглавници не означават непременно подобряване на цялостното ниво на сигурност. Важно е те да се разглеждат като част от систематичен подход, където взаимодействат със структурата на колата и предпазните колани, за да осигурят оптимално поемане на силата от евентуалния удар при катастрофа”, коментира Ленарт Йохансон. Въздушната възглавница е включена в стандартното обурудване на Volvo 850 още през 1991 година.
Първите в света при защита от страничен удар
Четири години по-късно Volvo Cars доразвиват технологията на въздушните зъзглавници като представят странична въздушна възглавница, която е интегрирана в облегалката на седалката и е предназначена за защита на гръдния кош при страничен удар.
„Направихме огромна стъпка напред като превърнахме страничната въздушна възглавница в част от патентованата система за защита от страничен удар, внедрена в на колата. На останалите автомобилни производители им бяха нужни няколко години, за да ни настигнат”, разказва Ленарт Йохансон.
По това време вече е настъпил моментът за следващата революционна идея на Volvo Cars – въздушната завеса.
Въздушната завеса е проектирана, за да повиши защитата на главата на пътниците отпред и отзад при страничен удар. Вграденият в покрива вариант е представен за първи път в новото S80 през 1998 година и в момента е стандартен компонент във всички модели на Volvo с изключение на С70.
В замяна на това кабриолетът е оборудван с въздушни завеси, вградени във вратата, които при удар се разгръщат нагоре и остават надути известно време, за да предоставят защита в случай на преобръщане на колата.
Volvo прави още една прогресивна крачка напред в технологиите при представените наскоро изцяло нови V70 и XC70. Двата модела са оборудвани с въздушни завеси, които са издължени с 60 мм, за да предоставят увеличена защита за деца на задната седалка.