Кредиторите могат да решат окончателно съдбата на шведския автомобилен производител по време нa съдебното заседание днес, което ще определи дали процесът на преструктуриране на компанията трябва да продължи.
Шведската информационна агенция ТТ оповести, че около 1300 кредитори на Saab са привикани от Районния съд във Ваенерсборг (югозападната част на Швеция). Повод за това е огласеният от компанията на 20 февруари план за преструктуриране, целящ да се избегне фалита на Saab и компанията да се превърне в независима единица, след като бе изоставена от собственика си GM.“Ако дори един от кредиторите постави изискване, то съдът е този, който трябва да реши какво да се прави”, споделя един от тримата съдии – Сесилия Тисел, пред агенция ТТ, цитирана впоследствие и от Аgence France Presse. Задачата на съда е да определи дали планът е реалистичен или не. “Ако преценим, че поставените цели в него са трудно постижими, то бихме могли да преустановим процеса на преструктуриране”, добавя тя. Ако това се случи, то Saab ще трябва или да оповести фалит, или да намери купувач.
Реорганизацията е процес, предвиден от шведския закон и се ръководи от независим съдебен администратор. Този процес позволява част от Saab да продължи да функционира и да се опита да върне на кредиторите и доставчиците поне част от отпуснатите и дължими средства – нещо, което не би могло да се случи, ако компанията се постави в състояние на ликвидация.
GM закупи 50% от акциите на Saab през 1990 г. и ги разпродаде 10 години по-късно. След дълги години, съпроводени с много загуби, американците декларираха , че се освобождават от ангажимента си към шведското си подразделение и призоваха скандинавското правителство да спаси компанията. От своя страна правителството в Стокхолм изобличи решението на GM и обяви, че няма да поеме закъсалия автомобилен производител. Съдът във Ваенерсборг даде тримесечен срок на Saab, считано от 20 февруари, за да пусне в ход своя план за преструктуриране.
За Saab работят 4100 души в Швеция, чийто брой нараства до 15 000 души, ако се вземат предвид и наетите за конкретни проекти. Един евентуален фалит на Saab ще ги остави без работа. Шведският автомобилен производител съобщи, че има около десетина потенциални купувачи, без обаче да прецизира кои точно са те. Сред кредиторите на Saab се нареждат GM и шведското правителство.