Специалисти от VW са възстановили напълно най-високопроходимия „Були“ в историята
VW реставрира много специален и уникален „Були“. Съществували са само два екземпляра от този верижен T1, единият сега е прероден в отлично състояние.
Точно преди 60 години, през май 1962 г., този бус VW T1 е видял белия свят в завода на VW в Хановер – все още като кротък лекотоварен ван с четири колела, по едно на всеки ъгъл. Оттам той се е отправил към доста по-хълмистата Австрия и продължил да изпълнява ежедневните задачи на един „Були“ до момента, в който с него се заел Курт Крецнер. Австриецът мечтаел за „идеален помощник за всеки: управители на хижи, ловци, лесничеи, лекари, персонал за поддръжка на лифтове, телевизионни и радиопредаватели, тръбопроводи и други подобни“ и мислел как от миловидния ван да построи истинска моторна шейна за високите планини. С гъсенично задвижване и два управляеми моста, готова за всякакви терени.
Два управляеми предни моста
Планираното от Крецнер серийно производство обаче довело до съвсем малка серия от два броя, единият от които оцелял до наши дни – предполага се, в по-скоро недотам оптимално състояние. След няколко смени на собственика в Австрия гъсеничната машина се върнала в Германия. Първоначално сдружението Bullikartei e.V., общност от фенове на първото поколение „Були“, искало да се погрижи за възстановяването на гъсеничния бус, но в един момент проектът бил спрян поради логистични причини.
Последвало вероятно най-доброто нещо, което може да се случи на стар VW бус: професионалистите от Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimer поемат автомобила през 2018 г. и започват цялостна реставрация. Както при всички фабрични възстановявания в Хановер, 60-годишната каросерия бива освободена от боята, ремонтирана и защитена от ръжда със специално покритие чрез потапяне, а после боядисана в оригиналния оранжев тон. Цялата техника също е възстановена до ново състояние.
Тъй като няма надеждни оригинални документи за интериора, експертите по класически автомобили в Хановер преминават в творчески режим. Резултатът е рустикално обзаведен интериор с ламперия от бук и бор, будещ усещане за романтика на дървосекача.
Разбира се, задвижващата техника също е възстановена вярно с оригинала – което само по себе си е интересно предизвикателство. Двата управляеми предни моста с 14-цолови колела са с двойки гуми, докато двата задни задвижващи моста с 13-цолови колела са оборудвани с ръчно изработени вериги. Те се състоят от алуминиеви елементи с гумени профили, благодарение на което с тях може да се кара и по асфалт.
Няма нужда от бързане!
Със серийните 34 к.с. на боксера от T1 скоростните изпълнения бездруго са по-скоро мечта, отколкото реалност. Максималната скорост, отчитана при четириосния верижен „Були“, е около 35 км/ч, което оставя достатъчно време за разглеждане на пейзажа. „Гъсеничната лисица“ вече има първата си публична изява на годишната среща на Bullikartei в Ешвеге. И в бъдеще със сигурност ще срещаме оранжевия верижен бус на различни събития.
Текст: Торстен Зайбт
Снимки: Volkswagen Nutzfahrzeuge