Гран при на Италия е уникално състезание. „Монца“ е истинско предизвикателство както за пилотиte, така и за техните инженери. Вили Рампф, техническият директор на BMW Sauber, обяснява какви са специфичните изисквания за предстоящия старт.
Какво прави „Монца“ толкова специална пистата?
„Монца“ е класическа високоскоростна писта с много дълги прави. Може да се сравнява единствено със старата „Хокенхайм“. В четири точки по време на обиколката пилотите прехвърлят граничните 300 км/ч, като 76% от времето се кара на пълна газ. Това е значително повече отколкото на всяка една друга писта, включена в календара. Поради тази причина на „Монца“ използваме специфичен аеродинамичен пакет, който генерира много ниско аеродинамично прилепяне.
Какви са корекциите по аеродинамиката?
Аеродинамиката за това състезание е нова. Задното крило е по-малко в сравнение с това, което използваме на другите писти. За да постигнем нужния аеродинамичен баланс, коригирахме и предното крило. В допълнение проучихме аеродинамичната ефективност на всички елементи, които могат да се демонтират. Само най-ефективните от тях са оставени върху болида. На практика премахнахме някои компоненти, за да подобрим представянето на автомобила при специфичните условия на трасето. Това е напълно противоположен подход на този, който използваме за Монако, където всеки допълнителен елемент е нужен, за да генерира по-високи нива на притискателна сила.
Нека за момент останем в Монако – на колко по-ниски ниви на аеродинамично прилепяне разчитате спрямо пистата по улиците на Княжеството?
В Монако максималната скорост достига до 290 км/ч и то само в един участък, докато на „Монца“ на четири места тя прехвърля 300 км/ч. Поради тази причина техническият екип трябва да осигури минимално челно съпротивление, като на практика това означава да намалим с една трета притискателната сила. В Княжеството аеродинамичното прилепяне е всичко, докато на „Монца“ основният фактор за успеха е ниското челно съпротивление. Не искам да кажа обаче, че трябва напълно да неглижираме притискателната сила. Все пак пилотите трябва да имат възможност да спират по-късно и да ускоряват по-бързо в завоите.
Каква е разликата в максималните скорости между двете писти?
Специфичната аеродинамика за „Монца“ позволява на F1.07 да достигне 350 км/ч в края на старт-финалната права на пистата. Ако използваме традиционния за Монако пакет, няма начин да прехвърлим границата от 300 км/ч поради съпротивлението на въздуха.
Доколко аеродинамичният тунел и суперкомпютърът с процесори на Intell способстват за разработването на аеродинамиката?
И двете технологии се преплитат. Развойната дейност включва взаимодействие между данните и познанието, натрупани от въздушния тунел, както и резултатите, получени от компютърните симулации или т. нар. изчислителна хидродинамика (CFD). CFD и аеродинамичният тунел имат огромно значение. С помощта на CFD разработваме по отделно всяко едно от крилата, а посредством въздушния тунел оптимизираме цялостната аеродинамична ефективност.
Какви са механичните корекции по автомобила за „Монца“?
Като допълнение към високите максимални скорости ние сме длъжни да осигурим на нашите пилоти възможност да атакуват агресивно бордюрите. Пистата включва три шикана, водещи до секции, които се взимат на пълна газ. Задължително условие за крайния успех е автомобилът да бъде бърз на излизане от завоите, което се гарантира с достатъчно механично сцепление. Нужен е много прецизен компромис. Окачването трябва да е достатъчно меко, за да позволява плавно преминаване по бордюрите и добро сцепление, но същевременно и достатъчно твърдо, за да позволява висока скорост на вземане на завоите.
Какво е натоварването върху спирачките?
Когато става въпрос за спирачната система, ситуацията на „Монца“ е много сложна. От една страна на правите спирачките имат достатъчно време и силен въздушен поток, за да се охладят, от друга – рязкото спиране при толкова високи скорости генерира огромно натоварване. В края на старт-финалната права се намира най-активната зона за спиране за целия сезон. Пилотите намалят от 350 км/ч на 70 км/ч в рамките на три секунди, като натоварването надхвърля 5 g. Спирачните дискове се нагряват бързо до 1000 градуса. Когато пилотите натискат педала, за няколко секунди те не функционират на сто процента. Това е нещо, с което те трябва да се съобразяват.
А относно двигателите?
Натоварването върху двигателите на „Монца“ е огромно. 76% от времето на пистата минава на пълна газ, което е рекордно постижение за целия календар. Това означава, че през по-голяма част от състезанието те работят на максимални обороти. Въпреки това не се притесняваме, тъй като хомологираните мотори са конструирани по начин, който позволява много по-високи натоварвания.
по материали на BMW Sauber