Хората от Bridgestone са направили всичко възможно новата Turanza 6 да постига най-доброто във всички възможни насоки – с особен фокус върху поведението на мокра настилка. За целта те използват технологии присъщи на зимните гуми.
И пак ще започнем с важността на автомобилната гума, предаваща цялата кинетична енергия на автомобила към пътя. Четири миниатюрни площи на контакт, които играят толкова съществена роля за безопасността на пътниците в автомобила и на онези около нас. Хората от Bridgestone са направили всичко възможно новата Turanza 6 да постига най-доброто във всички възможни насоки – с особен фокус върху поведението на мокра настилка.
Напълно съответстваща и на изискванията за използване от електрически модели. Може и да не я приемаме за първостепенна по своята важност, но тази характеристика е много показателна за новата гума от популярната серия Turanza на Bridgestone – сега вече в издание 6. Нулите са отпаднали от „нумерологията“, за да покажат че новият продукт наистина е важна крачка в развитието ѝ. Предшественикът T005 спечели различни тестове, а при важния показател за безопасност на поведението на гумата върху мокра настилка беше винаги сред лидерите. Тази важна страна на качествата е във фокуса на инженерите и при създаването на новия модел. Според изследване на компанията 86 процента от запитаните водачи смятат, че представянето на мокро е най-важният аспект от качествата на гумата, като поведението на дъжд и върху мокра настилка се смятат за най-големите предизвикателства за водача. Качествата на Turanza 6 в тази насока са още по-добри, а намаляването на съпротивлението при търкаляне и на шума, подобряването на издръжливостта на натоварване са параметри, жизненонеобходими при използване от електрически автомобили заради по-високото тегло и по-големия приложен въртящ момент. В тестовете на TÜV SÜD моделите BMW 520i и 530d, оборудвани с гумата с размер 245/45 R18, показват по-добри резултати относно поведението на мокра настилка в сравнение с конкурентите Continental PremiumContact 6, Michelin Primacy 4+ и Pirelli Cinturato P7 C2 в дисциплини като напречен аквапланинг, спиране на мокра настилка (спрямо Michelin и Pirelli) и странично сцепление на мокро. Износоустойчивостта е увеличена с цели 22 процента спрямо предшественика, а нивото на съпротивлението при търкаляне е понижено с 4 процента, като по този начин се постига най-добрият клас А в европейския етикет за гуми при определени размери. За прецизността, с която са подходили инженерите при създаването на гумата, говори аеродинамичният борд, който има за цел намаляване на въздушното ѝ съпротивление.
Нанотехнологии и сложна стереометрия
Както и при предшественика, новата Turanza 6 не блести с някакви ярки стилистични решения. Дизайнът на гумата е изчистен и функционален, а подредбата на надлъжните канали създава впечатление за солидност и сила. Внимателното вглеждане в архитектурата на гумата обаче ни открива цял нов свят – сложна система от канали и ламели с различна вътрешна структура и конфигурация. Всеки един от елементите е внимателно изчислен както отделно, така и като взаимодействащ с останалите компоненти на гумата. Тази концепция трябва да постига желаните качества в рамките на целия спектър от размери, който се простира от 16 до 22 цола. Предшественикът използваше високотехнологична смес, патентованата сложна полимерна структура Bridgestone Nano Pro-tech, при която с помощта на напълно нови технологични процеси каучуковите компоненти се смесват до субстанция с високо съдържание на силика. В Turanza 6 тези процеси са развити и са добавени нови. Тук няма да навлизаме дълбоко в недрата на химията, но ще споменем само, че става дума за по-добра съвместимост и взаимодействие на каучука и полимерите. Това е химическата основа за постигане на споменатия баланс от противоречиви качества, като управляемост и износоустойчивост, плюс запазване на въпросните качества във времето. Вторият важен елемент в уравнението за подобряване на качествата на гумата е нейната архитектура.
Като начало това са външните части на протектора, гранични с бордовете. Конструкцията с т.нар. „свързани блокове“с помощта на малки мостчета в периферните част на гумата при предшественика е променена със специфични допълнителни контактни удължения на блоковете без пряка връзка между тях. Така се оптимизира взаимодействието между основните блокове при отвеждането на водата.
Вторият „геометричен“ компонент за постигане на по-добро поведение на мокро е оптимизацията на размера на централните надлъжни канали в името на отвеждането на водата от гумата. По-големите канали биха били подходящи за целта, но те биха влошили спирачния път – инженерите на Bridgestone са търсили възможно най-добрия баланс между тези две противоречиви изисквания. Като продължение на работата на централните канали служат дъгообразните жлебове в страничната част, които отвеждат навън водата. Новост при трите надлъжни кръгови блока в централната част на протектора са технологии, заимствани от зимните гуми. Да, правилно прочетохте – при внимателно вглеждане се забелязва, че отделните блокове са отделени с малки канали с назъбени по подобие на ламелите на зимните гуми профили. Това решение позволява по-равномерно разпределение на налягането и увеличаване на пробега на гумата. Принос за това има осъществяваният с помощта на ламелите „блокиращ“ механизъм, който увеличава здравината на структурата и намалява триенето на отделните блокови компоненти. Вътрешните блокове от своя страна взаимодействат по-оптимално с гореспоменатите странични блокове, които отвеждат по-добре водата върху мокри настилки, с което тя се насочва далеч настрани от долната част на гумата и се намалява склонността към аквапланинг. Нова е конструкцията на страничната част на гумата – като елемент от уравнението за намаляване на триенето и износването, при което е постигната и по-добра аеродинамична форма за намаляване на въздушното съпротивление. Споменатите решения за изготвяне на смесите, изграждащите слоеве, геометрията и конструкцията на гумата са обединени в няколко технологии с общи наименования, като TECHSYN и ENLITEN. Turanza 6 е създадена от изследователския център на компанията в Априлия, близо до Рим, с използване на новата авангардна технология Virtual Tyre Development. Това е компютърно моделиране, което позволява създаване и тестване на виртуални продукти и определяне на поведението на гумата още преди да са произведени физически работни прототипи. Този развоен процес дава възможност за намаляване с 21 процента на суровите материали и емисиите на CO2. Все пак дори след финализиране на инженерната работа са били необходими огромен брой тестове за достигане до ниво краен продукт. Надеждността, поведението на мокро и сухо, както и управляемостта, са симулирани на различни автомобили и трасета. На част от трасетата – за параметри върху мокра и суха настилка, включително движение с високо скорост по овал – имахме възможност лично да изпитаме качествата на гумата в повечето случаи при доста крайни пътни условия – за да се убедим отново колко важни са качествените и нови гуми за един автомобил.
Именно благодарение на технологии като ENLITEN новата Bridgestone Turanza 6 е подходяща и за хибридни и електрически автомобили. Тя има намалено съпротивление при търкаляне и специфични качества, касаещи електрическите автомобили – като повишена издръжливост на износване поради по-високото тегло и въртящ момент и намален с два децибела шум при преминаване. Bridgestone Turanza 6 ще се предлага в 136 размера – от 16 до 22 цола в гамата от гуми за допълнителен монтаж, както за леки автомобили така и за SUV модели.
Текст: Георги Колев
Отблизо: Bridgestone
Едва ли при създаването на компанията си през 1931 година, когато известните днес големи европейски и американски производители на гуми вече са имали история зад гърба си, Шоиро Ишибаши (на японски фамилията му означава „каменен мост“, откъдето произхожда и името на компанията) е предполагал в какъв гигант ще се превърне тя. С дял от над четвърт от световните продажби на гуми днес групата Bridgestone/Firestone заема челната позиция в този бранш и е сред лидерите по отношение на инвестициите в развойна дейност с технически и развойни центрове и тестови писти в Япония, САЩ, Италия, Китай, Мексико, Бразилия, Тайланд и Индонезия. Компанията има 130 завода – за гуми, сурови материали и диверсифицирани продукти. В асортимента на Bridgestone за леки автомобили (освен продукти за мотоциклети, товарни, строителни и селскостопански машини и самолети) влизат спортните Potenza, широкоспектърната гама от т. нар. туринг гуми Turanza, гумите с намалено съпротивление при търкаляне Ecopia, за SUV модели Dueler и зимната серия Blizzak.