Първи впечатления от варианта 2.0 TDI 4Motion
Oбновлението на Arteon разшири гамата на модела и с елегантната и рядко срещана версия Shooting Brake.
През последното десетилетие автомобилният пазар определено се доминира от нестихващия публичен интерес към SUV и crossover моделите, които постепенно превземат позициите на класическите типове автомобилни каросерии и ги изместват във всички класове. Съществуват обаче и по-стабилни бастиони на традициите, които устояват на новите конюнктурни вълни. Типичен пример в тази насока са комбитата, които продължават да се радват на отличен прием сред голяма част от потребителите в Европа, а един от емблематичните образци в тази автомобилна категория безспорно е Passat Variant.
Alter ego
От тази гледна точка желанието на Volkswagen да допълни гамата на обновения Arteon с по-практична версия в типичния за модела изискан стил не е изненада. По-интересен е изборът на подход към решаване на задачата. Това, което се ражда като конски впряг за превоз на аристократични ловни дружинки и техните трофеи, а по-късно получава оригинална трактовка в моделите на няколко прочути британски автомобилни марки, отдавна се е превърнало в символ на престиж с леко екстравагантно звучене. Разбира се, става дума за Shooting Brake – странното, но безспорно привлекателно съчетание от комби и спортно купе в стил Gran Turismo, чиято съвременна интерпретация добави още две врати към първоначалната схема.
Те са ключово условие за гарантиране на удобен достъп до местата на втория ред седалки и на цялостната функционалност на новия Arteon Shooting Brake, чието основно предимство пред Fastback версията се крие в задната част. Багажното пространство отстъпва с около 100 литра на това при Passat Variant и прагът е малко по-висок от този при класическото комби, но на фона на извънредно елегантния силует с ниска линия на покрива тези дреболии могат аристократично да се пренебрегнат. Още повече, че пасажерите на задните места разполагат с достатъчно простор и свобода във всички посоки, а пестеливото остъкляване на динамичната задна част не създава обичайните в подобни случаи затруднения във видимостта от мястото на водача при маневри на заден ход.
Изисканост личи и в оформлението на арматурното табло, което вече доста се различава от това на Рassat. Класическите бутони са заменени изцяло със сензорни панели и плъзгачи на централната конзола, волана и екрана на мултимедийната система с диагонал 9,2 инча. Всичко това допринася за постигането на по-изчистени и елегантни форми, допълнени с високото качество на материалите в Аrteon, но ще изисква известно време за привикване.
То може да се прекара приятно под акомпанимента на новата озвучителна система на Harman Kardon, която разгръща възможностите си на фона на подобреното обезшумяване на купето и тихата работа на обновената гама от двигатели. Тя включва два бензинови (190, 280 к.с.) и два дизелови (150, 200 к.с.) агрегата наред с добре познатата от Passat GTE рlug-in хибридна задвижваща система. TDI вариантите са оборудвани с последната дума на системите за контрол на емисиите с два SCR катализатора и т.нар. Twindosing система с двойно впръскване на добавката AdBlue.
Мощ и комфорт
Комбинацията от двулитровия дизел, седемстепенната DSG трансмисия и системата за двойно предаване 4motion осигурява достойна за стремителните форми на каросерията динамика на пътя без да прекалява с разхода на гориво. Поведението в завой е подчертано неутрално, с достатъчно директни реакции на кормилната уредба и очакваното от системата за двойно предаване високо ниво на сцепление. Фактът, че Arteon Shooting Brake е по-близо до философията на класическия Gran Turismo, отколкото на екстремния спорт се подчертава от акцента върху стабилността и комфорта при пътуване на дълги разстояния. Почитателите на по-екстремната динамика ще трябва да запазят още малко търпение и да се насочат към R-версията с 320 к.с. и самоблокиращ заден диференциал, чиято пазарна премиера се очаква през тази пролет.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
С Arteon Shooting Brake 2.0 TDI гигантът от Волфсбург внася свежа нотка във фокусираната преди всичко върху практичните качества категория на комбитата. Много ефектен дизайн, много просторен интериор и много висок комфорт на возене, съчетани с достойна за името динамика на пътя – новият Shooting Brake притежава доста аргументи, за да отклони почитателите на изисканите форми от мислите за покупка на SUV.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов