Среща с осмото поколение на Golf във вариант с дизелов двигател и механична трансмисия
Новият Golf e колкото традиционен по отношение на предлагания набор от качества, толкова и революционен що се отнася до концепцията за управление на функциите. Типично за Volkswagen, революционните технологични промени са съчетани с внимателно премерено еволюционно развитие на дизайна. Моделът е получил малко по-ясно изразени ръбове, по-мускулеста линия на рамената на каросерията, височината на каросерията е намалена, а „погледът” на предните светлини изглежда по-концентриран. Така Golf си остава ясно разпознаваем като Golf – и това е добра новина. Под опаковката обаче откриваме доста радикални нововъведения. Новата ергономична концепция залага изцяло на дигитализацията, което прави усещането в автомобила значително по-различно от това в неговите предшественици. В интерес на истината, отпадането на повечето класически бутони и превключватели и заместването им с гладки, чувствителни на допир повърхности създава субективно усещане за повече ефирност, лекота и простор в Golf.
Ергономична концепция, ориентирана към поколението на тъчскрийн технологиите
Напълно очаквано, промените предизвикаха доста дискусии – новостите вероятно ще допаднат много на поколението, свикнало със смартфони и таблети, но на по-възрастните и по-консервативните ще им трябва време да свикнат. За щастие има възможност за жестово и гласово командване, което доста облекчава работата с множеството менюта. Дали новата концепция е за добро или не - предстои да докаже проверката на времето. Факт е, че ако сте от хората, които боравят и на сън със смартфони, таблети и прочее модерни средства за комуникация и забавление, вероятно ще се почувствате веднага в свои води. Ако ли не - ще имате нужда от период на адаптация.
Изпробваният от нас автомобил беше с по-ниското оборудване Life, което включва всичко наистина необходимо, макар и без да съперничи на разточителността на по-скъпата версия Style. Може би тук е мястото да разсеем една доста широко разпространена заблуда - в момента Golf не само не е скъп, а е дори изгодна покупка - 43 585 лева за версията 2.0 TDI Life е абсолютно разумна цена за автомобил от този клас с добро оборудване и суперикономичен дизелов двигател.
Комфортен и едновременно с това динамичен на пътя
Ако трябва да опишем накратко как се държи Golf на пътя, ще си позволя да го опиша с думите "на най-доброто възможно ниво за класа". Комфортът е абсолютно брилянтен – окачването буквално поглъща всички несъвършенства по пътя. Дори и без адаптивно окачване, моделът се справя съвършено с комбинирането на добра возия, стабилност и пъргава управляемост. Golf никак не се шегува, когато става дума за динамика автомобилът остава добре управляем чак до късно настъпвящия граничен режим, а задницата умело се включва в постигането на повече пъргавина. Стабилността на магистрала от своя страна ясно напомня за липсата на ограничение на скоростта по голяма част от германските аутобани - с този автомобил при висока скорост се чувствате точно толкова сигурни, колкото с неколкократно по-скъпи премиум продукти. Същото се отнася и за качеството на шумоизолацията - при магистрално темпо в новия Golf е толкова тихо, колкото сме свикнали да бъде в далеч по-скъпи и елитни модели с минимум двойна цена.
Дизелов двигател с фини маниери и изключително нисък разход на гориво
По принцип комбинацията Golf и дизелов двигател отдавна е синоним на добро представяне, но честно казано базовата версия на двулитровия дизел, която разполага със 115 конски сили и е налична само с ръчна трансмисия, успя дори да надхвърли очакванията. На първо място поради факта, че този мотор е почти невъзможно да бъде разпознат по звука като представител на работещите по принципа на самовъзпламеняването мотори - от мястото на водача дизеловата му природа може да бъде разпозната единствено на място или при съвсем ниска скорост и то ако едва доловимото почукване резонира някъде около автомобила. Маниерите на задвижващия агрегат са просто блестящи - несъмнено, основен принос за акустичния комфорт има вече споменатата великолепна шумоизолация, но тя не е единствената причина този дизел субективно да бъде възприеман по-скоро като бензин. Лекотата при набиране на обороти е поне толкова впечатляваща, колкото и мощната тяга от почти всички възможни оборотни режими - споменаването на стойността на максималния въртящ момент от 300 нютонметра, достъпен в широкия диапазон между 1600 и 2500 оборота в минута, реално не е достатъчно, за да обрисува увереността, с която агрегът успява да ускори автомобила в практически всички възможни ситуации на пътя. По отношение на разхода на гориво представянето е не по-малко удивително - потегляйки с пробег на автомобила от цифром и словом 90 километра, постигнахме среден разход под пет и половина литра на сто километра - с около 50 км градски трафик и шофиране малко над 700 км магистрално шофиране с подобаваща скорост. При съвсем нормален стил на шофиране по междуградските пътища разходът пада до пет на сто, дори и по-малко.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
И в осмото си издание Golf си остава Golf - в най-добрия възможен смисъл. Автомобилът продължава да се откроява с нетипично високо за класа ниво на съвършенство по отношение на пътното поведение, което съчетава безупречна стабилност с направо изключителен комфорт на возене. Шумоизолацията също е на равнище, на което могат да завиждат модели с двойна, а и по-висока цена. Двулитровият дизел още в базовото си изпълнение съчетава мощна тяга с наистина нисък разход, като наред с това е невероятно култивиран. По отношение на асиситращите системи и инфо-развлекателните технологии моделът не оставя неудовлетворени желания. Единствено ергономичната концепция изисква привикване от страна на по-консервативните потребители, но от друга страна несъмнено ще попадне на смартфон поколението. Накратко - Golf продължава да бъде мерило за качества в своята категория.
Текст: Божан Бошнаков