VW засилва своята електрическа офанзива и с нови Plug-in хибридни модели
Знаете ли какво излиза вмомента от вратите на така наречения „Автомобилен град” във Волфсбург? Отговорът е доста неочакван – наподобяващо на кутия „нещо”, с размерите на микровълнова фурна и качено на шест колела. „Аз ви нося регистрационния номер“, пише на нещото. Е, и в това има стил – робот да ви носи табелата с регистрационния номер, не мислите ли?
Докато темата с автономното шофиране като че ли поне временно загуби част от актуалността си, всичко, свързано с електрификацията, тече на пълни обороти. Plug-in хибриди ще има за моделите Touareg R, Arteon и Tiguan, а след Passat бестселърът Golf получи версиите eHybrid и GTE с идентично задвижване: 1,4-литров бензинов агрегат със 150 к.с. плюс 80-киловатов електромотор в корпуса на шестстепенната трансмисия с два съединителя и 13 кВтч акумулаторна батерия, която при спокоен стил на каране осигурява до 50 км пробег на ток.
Разликата между двата модела се ограничава до системната мощност и въртящия момент: 204 к.с. и 350 Нм за eHybrid, 245 к.с. и 400 Нм за GTE. Подобно на Golf VII GTE, акумулаторният пакет се състои от 96 клетки, чиято енергийна плътност обаче е повишена (досега: 9,0 кВтч). Мощността на зареждане продължава да бъде 3,6 кВт, което на практика значи около четири часа време за напълване на батерията.
Хибридният Golf си остава Golf
Време е да потеглим с малко по-изгодния eHybrid, който въпреки теглото си оит 1,6 тона се придвижва доста чевръсто по градските улици. При междинни ускорения електрическата тяга се усеща много ясно – електромоторът (HEM80evo) не само е разположен в трансмисията, но и използва нейните предавки. В електрически режим енергичните ускорения се избягват, тук се залага повече на ефективността. При нужда от изпреварване например е необходимо просто да настъпите педала на газта докрай и ДВГ се активира моментално, като теглителната сила на двете задвижвания е впечатляваща поне колкото комфорта на окачването. Заради по-големите износвания при студен старт, четирицилиндровият бензинов двигател е получил специално защитно покритие на лагерите на коляновия вал, както и модифицирани бутала. Ако държите да намалите износването с времето, все пак е добре да държите под око температурата на маслото. В хибриден режим машината с вътрешно горене се включва доста по-често, макар че потеглянето отново е само на ток.
От сензорния екран водачът може да регулира рекуперацията: степента „слабо“ се усеща като съвсем нормална моторна спирачка, докато, „силно“ действа по начин, който прави възможно съвсем рядкото посягане към спирачния педал. При това целият процес е много добре настроен: преходът от рекуперация към механично спиране е много плавен, усещането от спирачния педал е ясно дефинирано, поради което всичко се случва равномерно и почти неусетно. Но не винаги: на моменти автомобилът спира по-отривисто, отколкото предполага натискът върху педала.
По време на пробното шофиране подобни ефекти при GTE не се забелязваха – вероятно защото моделът като цяло е с осезаемо по-спортна насоченост. Настройката на окачването тук е по-твърда, а електрическата тяга се усеща като по-мощна – въпреки че разликата в спринта от място до сто километра в час спрямо eHybrid е само 0,7 секунди. Напълно логично, ДВГ не се стреми да поддържа оборотите в зоната на ограничителя, но е факт, че над 2000 оборота в минута той също реагира наистина енергично. Според VW пълната електрическа тяга е на разположение за около 20 секунди при пълна газ, след което постепенно отслабва. Трябва да се има предвид и още нещо: ако карате много по магистрала, акумулаторната батерия бързо губи изчерпва заряда си, което влияе негативно на тягата след това. GTI във всеки момент разполага с 245 к.с. и развива скорост до 250 км/ч, стига да има бензин, разбира се.
Дали има паралели между GTI и GTE? Да – например удобните спортни седалки, но също така и волана със сензорни полета, които подобно на останалие чувствителни на допир повърхности в кокпита правят ергономията може би по-модерна, но определено не и по-интуитивна. Най-съществената разлика между двата модела е в теглото – хибридният вариант е със 160 кг по-тежък. Поради което съвсем очаквано GTE не реагира толкова спонтанно на промените в посоката, а заради липсата на блокаж на предния диференциал изостава и по отношение на сцеплението. Не може да се отрече обаче, че характерът му си остава доста спортен. Така че можем да предположим, че роботът, за който споменахме в началото на материала, все по често ще поставя регистрационния номер на Golf в изпълнение Plug-in хибрид.
Текст: Томас Хелманциг
Снимки: Щефан Зауер