Изгарянето на R33 BlueDiesel в двигателя е с 20% по-малко въглероден диоксид
Специалисти на Volkswagen Group в сътрудничество с учени от университета в Кобург реализираха необичаен проект. Те създадоха нов вид биодизел под наименованието R33 BlueDiesel, в който част от необходимите вещества са получени чрез индустриална обработка с използване на фритюрник. Пробно производство на първата партида бе осъществено от Shell Global Solutions в сътрудничество с Tecosol и Neste. Деветмесечни тестове с истински дизелови автомобили преминаха успешно в Германия.
От януари тази година горивото R33 е на разположение в бензиностанциите на Volkswagen във Волфсбург и тестовата площадка в завода на Volkswagen в Залцгитер. За целите на теста няколко автомобила на служители на VW се зареждат само с това гориво.
Буквата R в името на горивото означава regenerative, възобновяемо, регенеративно, а 33 е процентът на това "вторично" гориво в общия състав. Новото гориво отговаря на строгите стандарти на дизеловото гориво DIN EN 590 и следователно е напълно съвместимо със съвременните дизелови двигатели.
Нека да припомним: идеята за използване на отпадъчно растително масло (например, след готвене на пържени картофи) като гориво е старо. Дори един обикновен дизелов двигател може да бъде „зареден” с използвано олио от фритюрник, като преди това е преминало през механичен филтър. Но животът на двигателя ще бъде кратък. Друг въпрос е, ако не бъде използвано директно от фритюрника за отпадъци, а като суровина за синтез на желаната химическа "манджа", ще има полезни отпадъци от фабриките за производство на чипс. След серия от операции на рафиниране и синтез, те се превръщат в отлично допълнение към класическото петролно дизелово гориво.
Volkswagen Group отдавна работи в областта на алтернативното гориво. Така компанията Audi произвежда синтетичен състав на електронно дизелово гориво, получено изцяло от вода и въздух. Разбира се, чудеса не се случват: необходими са сериозни разходи за електроенергия. Но няма нужда от нефт.
Изгарянето на R33 BlueDiesel в двигателя е с 20% по-малко въглероден диоксид в сравнение с обикновеното дизелово гориво, съобщават от компанията. Това може да се хареса на "отговорните" корпоративни паркове, които искат да намалят въздействието си върху околната среда. Докато обработката с фритюрник на R33 е просто един експеримент. Но във Volkswagen се надяват, че ще получи широко приложение, а гориво с такова обозначение ще се появи на масовите бензиностанции. Добавяме, че лъвският дял на биодизела в света се добива от растителни суровини (рапица, соя, палмово масло). Това гориво се нарича биодизел от първо поколение. Произведено от промишлени отпадъци с високо съдържание на мазнина за готвене важи и за второто поколение. Това е още една стъпка към спестяване на невъзобновяемите ресурси в света.