Дългоочаквана среща с революционния електрически модел от Волфсбург
Време е за ново начало, за нова страница от историята. ID.3 вече е в производство и има за задача да даде старт на истинска електрическа революция при марката Volkswagen. Амбициозната цел на компанията е до 2025 година да се превърне в пазарен лидер сред производителите на електромобили. Амбициозни намерения, зад които стоят изключително способни хора, както добре знаем. Пък и не бива да забравяме, че във Volkswagen се занимават с електрическа мобилност не от вчера – както ви разказахме подробно в историята на този тип задвижване в началото на това специално приложение.
Истинската революция при ID.3 се състои в нещо, което традиционно е сред най-силните страни на концерна със седалище във Волфсбург – той се базира на универсална модулна платформа. Или казано на още по-разбираем език, това, което представлява MQB в света на моделите с двигатели с вътрешно горене от компактен и среден клас, предстои да се случи и с платформата MEB, предназначена изцяло за модели с електрическо задвижване.
Но интересните новини не свършват дотук. С новия модел се завръща и един позабравен ключов елемент от миналото на марката, а именно – задното задвижване. И то точно такова, каквото го помним – с разположен отзад мотор, задвижващ задните колела. Изглежда невероятно, но в това отношение ID.3 всъщност има много общо с легендарната „костенурка”. Вдъхновяващо, не смятате ли?
Бестселърът в компактния клас Golf с неговото предно задвижване вече се намира в осмото си поколение и е по-високотехнологичен отвсякога, така че клиентите на марката днес имат удивителния шанс да избират между две коренно различни концепции в една и съща категория, всяка от които се ползва от цялото технологично ноу хау на концерна в съответната област.
Добре дошли на борда!
Най-после дойде време за първата ни пълноценна среща на живо с новия електрически модел – какви са първите впечатления? Отварям вратата, сядам зад волана, затварям след себе си. Позицията зад волана е изключително удобна, като педалите при MEB са разположени с една идея по-напред от обичайното. Седалките са удобни и осигуряват чудесна странична опора, изработката е солидна. Преобладаващата част от пластмасите са твърди, но с високо качество, горната част на арматурното табло е с по-мека повърхност.
Вътрешният простор в дългия 4,26 метра ID.3 се влияе в голяма степен от разположението на акумулаторната батерия, която е монтирана в пода и започва почти непосредствено зад предния мост. Със своя алуминиев корпус тя значително подобрява здравината на каросерията и устойчивостта срещу усукване. Заради спецификите в компановката автомобилът получава нисък център на тежестта и сравнително висок под. Отпред мястото във всички направления е в изобилие, отзад просторът във височина вероятно ще се възприеме като донякъде ограничен от хора с ръст над 1,80 метра. От друга страна обаче, дългото междуосно разстояние осигурява място за краката на втория ред седалки, което спокойно може да се мери с Passat. Въпросният факт не е изненада, а неизменна част от характерните особености на новата модулна платформа за електромобили MEB.
Очевидно историята отново се повтаря, защото когато се Golf I се появява за пръв път на бял свят, той се превръща в бестселър не толкова заради наличието на революционни технологии за задвижване, а благодарение на цялостната си концепция, която изпреварва преките конкуренти. Между другото, по почти същия начин стоят нещата по-рано и при „костенурката”.
В ID.3 кормилното управление, компресорът на климатичната инсталация и 12-волтовата батерия са разположени отпред, плоската високоволтова акумулаторна батерия е монтирана в дъното на автомобила, а в задната част са поместени синхронния електродвигател с постоянни матнити (тежащ 90 килограма), силовата електроника и едностепенната трансмисия. Окачването на задния мост с пет рамена е напълно нова конструкция, предният мост също е изцяло нова разработка. ID.3 не предлага допълнително багажно отделение под предния капак, а вместимостта на пространството отзад варира между 385 и 1267 литра. Дотук MEB може да се похвали с добри постижения по всички параметри, впечатляващо.
Моделът ще се предлага на пазара с три нива на мощност и три варианта на батерията. С 204 к.с., 310 Нм и най-голямата батерия с капацитет 58 кВтч (пробег с едно зареждане според нормите на WLTP – 424 километра). В най-достъпната версия на ID.3 работи електромотор с максимална мощност 146 конски сили, комбиниран с 45 кВтч батерия, достатъчна за изминаването на пробег с едно зареждане от 330 километра. Топверсията разполага с батерия 77 кВтч и изминава до 550 километра. Още в най-базовата си версия ID.3 разполага с асистенти за спазване на лентата, за кръстовища и за предупреждение при опасност от сблъсък отпред, а също така с гласово управление и DAB+ радио. Не бива да забравяме и множеството трикове, които са в състояние да изпълняват иновативните светлини на автомобила.
Светлините ще се превърнат в хромовата украса на новото време, смята главният дизайнер на Volkswagen – Клаус Зикиора. И вероятно в голяма степен е прав – ако преди хората със завидно търпение полираха хромираните детайли по колите си, за да блестят възможно най-силно както в прекия, така и в преносния смисъл, сега светлините са в състояние да изпълняват какви ли не спектакли, като например да ви поздравяват (щом приближите автомобила, LED-фаровете ви намигват закачливо), или пък да ви изпращат. LED светлинната ивица в кокпита също има различни функции. Въпросната светлинна лента реагира при задаване на команди, подпомага ви при навигиране и се осветява в червено при регистриране на опасност. Всичко това трябва да сближи човека и машината, дори да ги сприятели. Звучи интересно – предстои да видим дали с времето това ще се случи.
От Volkswagen са заложили на почти изцяло лишена от класически бутони ергономична концепция – всичко се управлява от черни сензорни повърхности, от екрани, или просто с гласови команди. За да активирате модерната система за гласово управление, е необходимо единствено да кажете – „Hеllo ID“. Как функционира всичко това на практика? Според първите ни впечатления – всъщност отлично. Инструменталният панел пред водача, инфотейнмънт системата, управлението с докосване и с гласови инструкции – всичко работи по съвсем убедителен начин. Head-up дисплеят също функционира безупречно, а т.нар. функции за добавена реалност (указанията се прожектират напред в зрителното поле на водача, създавайки впечатление, че се намират на около десет метра пред автомобила) вече са налични, включително посредством „Online Remote Update“.
А как се държи на пътя? Наистина впечатляващо!
След толкова много приказки за батерии, пробег и модерни технологии още малко и щяхме да изпуснем най-важното – самото шофиране. А това щеше да е много жалко, тъй като автомобилът се представя направо блестящо. Достатъчно е да бутнете напред разположения до волана „скоростен лост”, да натиснете тяговия педал – и автомобилът потегля. Особено в първите метри се забелязва типичното за електромобилите стремително ускорение от място. И нищо чудно – 310 нютонметра максимален въртящ момент. Наличен веднага. Още от самото потегляне. Тук на водачие на TSI ще им се наложи просто да завиждат – защото за постигане на подобно ускорение те трябва да изчакат турбокомпресора да произведе необходимото налягане, а трансмисията да подбере най-подходящата за момента предавка. Докато тягата на електрическото задвижване е винаги налична. При това моментално.
Подобни впечатления оставя и управляемостта на ID.3 – това не е поредният скучен и безрадостен екологичен автомобил, а чудесна машина за каране, чието управление се характеризира с неочаквана пъргавина. Комплименти! На пътя електрическият модел е поне толкова чевръст, колкото един Golf – въпреки че развиващият до 160 км/ч ID.3 има внушително тегло от 1,8 тона, ниският център на тежестта и задното предаване му придават усещане за чудесна водимост. Със своите 20-цолови колела (серийно при ID.3 1st Max) моделът вози малко твърдо (като опция се предлагат адаптивни амортисьори, които биха променили това), но затова пък сменя посоката на движение с огромна готовност и има почти сензационно малък радиус на обратен завой от едва десет метра. Отново точка в полза на задното предаване, което носи със себе си по-добро сцепление и повече простор в предната част на автомобила. Вибрации в кормилното уравление? Абсолютно никакви – въпреки откровения излишък от въртящ момент. Докато моделите с предно задвижване лесно губят сцепление на предните колела при по-енергично ускорение (особено при наличието на голяма тяга), ID.3 стои като залепен за пътя. При спиране автомобилът също се представя по-добре от стандартен компактен модел (интересна подробност е, че на задния мост спирачките са необслужваеми барабанни без опасност от проблеми с корозията). Рекуперирането на спирачна енергия може да достига до 0,3 g. Усещането от спирачния педал е напълно хармонично, независимо от неизбежния преход между електрическо и механично спиране.
Консумацията на електроенергия в смесен цикъл по време на теста отчете около 18 кВтч/100 км, а при константно поддържане на 120 км/ч - приблизително 20 кВтч. Или поне така твърдеше подаваната от бордовия компютър информация. При зареждане на бърза зарядна станция със 100 кВт прав ток (CCS зареждането е серийно при всички версии на ID.3), за около половин час можете да се сдобиете с достатъчно енергия за изминаването на 200 километра. При зареждане с 11 кВт променлив ток процесът трае по-дълго.
Изгледите за успех на тази впечатляваща концепция за електрическа мобилност изглеждат повече от солидни. Очевидно от Volkswagen също са уверени в това, което проличава от редица детайли – например гаранцията от 160 000 километра за батерията.
Текст: Йорн Томас