Каква е ролята, отредена на ID.4? Глобален символ на надеждата – ни повече, ни по-малко
Моделът вече слиза от поточните линии на модерния завод в Цвикау заедно със своя технологичен събрат ID.3 и е първият изцяло електрически SUV с емблемата на VW.
Aко не сте ходили в Цвикау, може би не е лошо да помислите за посещение на това приятно градче със запазена от средновекието централна част – когато обстановката в Европа и света го позволи, разбира се. На по-младите автомобилни ентусиасти бих препоръчал непременно да си отделят време за посещение на музея на Аугуст Хорх. В крайна сметка не бива да се забравя, че именно Цвикау е родното място на August Horch Motorwagenwerke AG, основана през 1904 година, а по времето на бившата ГДР в местния автомобилен завод са произведени почти 3,1 милиона екземпляра от легендарния Trabant. Volkswagen поема ключовата позиция в местната автоиндустрия след учредяването на Volkswagen Sachsen AG преди 30 години и до 26 юни миналата година произвежда в Цвикау малко над шест милиона автомобила от моделите Polo, Golf и Passat. От лятото заводът в Саксония се развива като най-голямата производствена мощност за електромобили в Европа и модел, който ще бъде последван от от заводите на VW в САЩ и Китай. Планираният за 2021 година обем на производството е 330 000 електромобила, в модернизацията на завода са инвестирани 1,2 млрд. евро, част от които в преквалификацията на 8000 работници и служители.
Новият ID.3 вече слиза от конвейерите в Цвикау, а от няколко седмици към него се присъедини и ID.4 – електрически SUV модел на същата технологична платформа, който ще атакува световните пазари в бурно разрастващия се компактен SUV сегмент. Както споменахме, под каросерията с обща дължина 4,58 метра се крие конструктивната архитектура MEB с централно разположени на задния мост тягов електродвигател, силова електроника и трансмисия и акумулаторен пакет, поместен ниско в подовата част между двата моста. При пазарната премиера на модела VW ще предлагат само версията 1st Edition с най-мощния вариант на електрическото задвижване.
При него синхронният електродвигател предлага максимална мощност от 150 кВт, а акумулаторната батерия с тегло под 500 килограма осигурява нетен капацитет от 77 кВтч. По-достъпните варианти (от 36 950 евро в Германия) с максимална мощност 109 и 125 кВт и по-лека акумулаторна батерия с капацитет 52 кВтч ще последват на по-късен етап. По отношение на автономния пробег VW обещават реалистични стойности между 360 и 520 километра. Скоро се очаква и представянето и на спортно ориентирана версия на ID.4 с два електродвигателя, двойно предаване и системна мощност от 225 кВт.
Тази мощ е адресирана предимно към почитателите на динамичното шофиране, защото основният акцент на ID.4 е другаде – в сравнение с ID.3 новият модел залага на по-обширното вътрешно пространство и по-високата позиция на седалките в стила на Tiguan. Двигателят със 150 кВт и максимален въртящ момент от 310 Нм е предостатъчен за осигуряване на подобаваща динамика в този пазарен сегмент, където клиентите имат други основни приоритети. Благодарение на задното предаване и много добрия теглови баланс ID.4 може да разчита на много добро сцепление. При необходимост петместният SUV може да спринтира до 100 км/ч в рамките на 8,5 секунди, а максималната скорост е електронно ограничена на 160 км/ч – повече от достатъчно за спокойно движение по магистрала в повечето европейски държави.
Отлично оборудваният и грижливо шумоизолиран ID.4 1st Max демонстрира стабилно поведение и много ниско ниво на шума независимо от скоростта. Акустичните ефекти от съприкосновението с настилката и приземните слоеве на атмосферата остават на много заден план, комфортът на окачването е убедителен и за пореден път доказва възможностите на адаптивното окачване DCC. При версията Max то е част от серийното оборудване също като прогресивното сервоуправление и удобните седалки Ergo Сomfort с функция за масаж, регулируема опора за бедрата и подлакътници. В режим Comfort електрическият SUV се справя с лекота дори с лошо поддържани пътни отсечки с кръпки и вълнообразни неравности – нищо в интериора не трепва дори при движение с ниска скорост в населените места. От друга страна колебанията на каросерията в завоите и при преминаване през дълги вълни с висока скорост по магистрала са сведени до минимум благодарение на ниския център на тежестта и адекватните настройки на ходовата част. Поведението на ID.4 в завой е неутрално, електромобилът следва послушно и прецизно командите на волана. Напълно очаквано при задното предаване няма отчаяно борещи се за сцепление задвижващи колела като при някои други SUV модели с електрозадвижване, а електрониката за контрол на поведението следи зорко и потушава меко и в зачатък и най-леките признаци за презавиване – дори и в режим Sport.
Но така или иначе преобладаващата част от клиентите на новия модел ще се интересуват не толкова от спортните аспекти на пътното поведение, колкото от пътническото и багажно пространство и свързаните с тях практически ползи. ID.4 отговаря чудесно на тези изисквания с дългото си междуосие с къси надвеси и внушителна височина на интериора. Мястото за краката на пътниците отзад е сравнимо с това при луксозните лимузини, а пространството в областта на главите е чувствително повече от това при ID.3. Централната конзола е отлично оборудвана, но ниското разположение на отворите за вентилация и отопление може да не е по вкуса на всеки през лятото – през зимата тази позиция допринася за естествената циркулация на топлия въздух в купето. Тапицериите на щедро оразмерените задни седалки са изпълнени в типичния за марката стегнат стил. Добавете към всичко усещането за простор, осигурено от големия стъклен панорамен покрив (част от серийното оборудване на 1st Max) и ID.4 започва да се доближава до идеала за семеен автомобил.
Принос в тази насока имат и размерите на багажното пространство, чиито 543 до 1575 литра са на типичното за този клас високо равнище (520 – 1655 л при Tiguan). Този гъвкав обем е придружен от удобства като широк отвор за превоз на дълги предмети, преградна мрежа, различни приспособления за фиксиране на товарите и отделение за зарядните кабели и други вещи под подвижния под на багажното пространство. За разлика от ID.3, електрическият SUV може да тегли и различни прикачни товари с тегло до един тон.
Зареждането по време на път не би трябвало да е съществен проблем. ID.4 може да предложи възможност за използване на станции с до 125 кВт, а благодарение на пълната мрежова свързаност на навигацията, приложенията и сървърите на новата електронна екосистема, търсенето, заетостта и времето за зареждане на различните станции може да се планира предварително и да се следи в реално време. Междувременно детските болести на бордовата електроника при ID.3 са излекувани и при тестовия автомобил всички системи работеха безупречно. Изцяло цифровите показания на контролните прибори, големият сензорен екран в средата на арматурното табло и базираната на външен сървър система за гласово управление Hallo ID са част от базовото оборудване на модела и се справят успешно с контрола и управлението на функциите в ID.4.
В музея на Horch между другото можете да се запознаете и с отлично запазен Golf III Citystromer. Моделът от 1994 година предлага автономен пробег от 90 километра и е произведен в бутиков тираж от 120 екземпляра. Ако всичко в Цвикау се развива според плановете на германския гигант, в бъдеще от поточните линии ще слизат по 1500 електромобила дневно – ID.3 и 4, Audi Q4 e-tron и Cupra el-Born. Така или иначе, бройки за бъдещия музеен експонат на ID.4 със сигурност няма да липсват…
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Наред с изключителния вътрешен простор и отлично балансирания комфорт на возене, динамичното поведение на пътя също е сред силните страни на новия ID.4. В момента смущаващи са единствено високите ценови равнища на електрическия SUV.
Teкст: Mихаел фон Майдел
Снимки: Инго Бареншее