Световният електромобил на марката жъне успехи - при това с основание
ID.4 още от пръв поглед се дистанцира доста сериозно от по-малкия си събрат ID.3 със своята внушителна и същевременно стилна осанка. Под дългия 4,58 метра SUV се крие конструктивната архитектура MEB с централно разположени на задния мост тягов електродвигател, силова електроника и трансмисия, както акумулаторен пакет, поместен ниско в подовата част между двата моста.
Синхронният електродвигател на изпитваната версия Pro Performance разполага максимална мощност от 150 кВт или 204 конски сили, а акумулаторната батерия с тегло почти 500 килограма осигурява нетен капацитет от 77 кВтч. В сравнение с ID.3 новият модел залага на по-обширното вътрешно пространство и по-високата позиция на седалките в стила на Tiguan. Двигателят със 150 кВт и максимален въртящ момент от 310 Нм е предостатъчен за осигуряване на подобаваща динамика в този пазарен сегмент. Благодарение на задното предаване и много добрия теглови баланс ID.4 може да разчита на много добро сцепление. При необходимост петместният SUV може да спринтира до 100 км/ч в рамките на 8,5 секунди, а максималната скорост е електронно ограничена на 160 км/ч – повече от достатъчно за спокойно движение по магистрала в голямата част от европейски държави.
ID.4 може да зарежда с мощност до 125 кВт, а благодарение на пълната мрежова свързаност на навигацията, приложенията и сървърите на новата електронна екосистема, търсенето, заетостта и времето за зареждане на различните станции може да се планира предварително и да се следи в реално време. Пробегът с едно зареждане според WLTP е между 478 и 524 километра, в реални условия е възможно напълно безпроблемното постигане на между 300 и 250 километра и на около 400 и малко повече км при по-умерен стил на шофиране, оптимални атмосферни условия и намалена употреба на допълнителни консуматори на електроенергия.
Отлично оборудваният и грижливо шумоизолиран ID.4 Pro Performance демонстрира стабилно поведение и много ниско ниво на шума независимо от скоростта. Акустичните ефекти от съприкосновението с настилката и приземните слоеве на атмосферата остават на много заден план, комфортът на окачването е убедителен и за пореден път доказва възможностите на адаптивното окачване DCC. Принос за удобството по време на път имат и седалките Ergo Сomfort с функция за масаж, регулируема опора за бедрата и подлакътници. В режим Comfort електрическият SUV се справя с лекота дори с лошо поддържани пътни отсечки с кръпки и вълнообразни неравности – нищо в интериора не трепва дори при движение с ниска скорост в населените места. От друга страна колебанията на каросерията в завоите и при преминаване през дълги вълни с висока скорост по магистрала са сведени до минимум благодарение на ниския център на тежестта и адекватните настройки на ходовата част. Поведението на ID.4 в завой е неутрално, електромобилът следва послушно и прецизно командите на волана. Напълно очаквано при задното предаване няма отчаяно борещи се за сцепление задвижващи колела като при някои други SUV модели с електрозадвижване, а електрониката за контрол на поведението следи зорко и потушава меко и в зачатък и най-леките признаци за презавиване – дори и в режим Sport.
Но така или иначе преобладаващата част от клиентите на новия модел ще се интересуват не толкова от спортните аспекти на пътното поведение, колкото от пътническото и багажно пространство и свързаните с тях практически ползи. ID.4 отговаря чудесно на тези изисквания с дългото си междуосие с къси надвеси и внушителна височина на интериора. Мястото за краката на пътниците отзад е сравнимо с това при луксозните лимузини, а пространството в областта на главите е чувствително повече от това при ID.3. Тапицериите на щедро оразмерените задни седалки са изпълнени в типичния за марката стегнат стил. Добавете към всичко усещането за простор, осигурено от големия стъклен панорамен покрив и ID.4 започва да се доближава до идеала за семеен автомобил. Принос в тази насока имат и размерите на багажното пространство, чиито 543 до 1575 литра са на типичното за този клас високо равнище (520 – 1655 л при Tiguan). Този гъвкав обем е придружен от удобства като широк отвор за превоз на дълги предмети, преградна мрежа, различни приспособления за фиксиране на товарите и отделение за зарядните кабели и други вещи под подвижния под на багажното пространство.
ОЦЕНКА
ID.4 печели симпатии с отлична функционалност, забележително ниво на вътрешния простор, превъзходен комфорт при пътуване и хармонично задвижване. Пробегът с едно зареждане в реални условия без проблем достига стойности от порядъка на 300-350 километра - без никакви ограничения по отношение на стила на каране или ползването на допълнителни консуматори. Допълнителни плюсове в градска среда са добрата видимост поради високата позиция на седене и отличната маневреност благодарение на задното задвижване.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков, Volkswagen