Среща с все още предсерийната версия на новия електрически модел
Маскировката на версията на електрическия SUV модел на VW с каросерия в стил спортно купе вече е съвсем лека. Имахме възможността да се запознаем отблизо и да седнем зад волана на новия ID.5 GTX. Първи впечатления.
Не са много областите на територията на Федералната република, които да отрязават достатъчно ярко и едновременно обрата в енергетиката, промяната в индивидуалната мобилност и духа на нашето време. Един от тях със сигурност е региона на югозапад от Дюселдорф. Хоризонтът между долините на реките Рейн и Ерфт е изпъстрен със силуети на ветрогенератори, охладителните кули на ТЕЦ-овете бълват водна пара в небесата, а ако човек не внимава с маршрута, пътят пред него може да завърши внезапно в някоя огромна открита мина за кафяви въглища.
И за да направи картината още по-пъстра и контрастна, насред всичко това се носи един маскиран в психиделични цветове и мотиви електрически прототип. Става дума за новия VW ID.5 GTX, чието оформление на дневните LED светлини го идентифицира отдалеч като произведение на гиганта от Волфсбург с електрическо задвижване – маскираната емблема отпред не може да скрие нищо в тази насока. Volkswagen все още пазят някои малки тайни по отношение на дизайна, макар че вероятно и децата вече се досещат как би могъл да изглежда на живо един ID.4 със скосена в стил спортно купе линия на покрива и задната част. B момента на изпитанията до официалната премиера на модела все още оставаха няколко седмици, така че се чувстваме длъжни да се придържаме към спазването на тайната. В технологично отношение секретността е по-малко строга – под странно нашарената каросерия се крие задвижването на ID.4 GTX, почиващо на основата на MEB платформата на групировката Volkswagen. На по-късен етап електрическият кросоувър ще се предлага и без допълнителен електродвигател на предния мост, но привилегията да отбележи премиерата се пада на по-мощния GTX с двойно предаване, който имаме честта да управляваме преди всички.
Автономен пробег от почти 500 километра
Съкращението „GTX“ би трябвало да се превърне в своеобразен аналог на класическото GTI в електрическата гама на Volkswagen и в случая ни показва, че ID.5 използва допълнителен асинхронен двигател на предния мост. Той може да отдаде до 80 кВт от максималната мощност в размер на 220 кВт (299 к.с.), докато делът на задния тягов електродвигател възлиза на 150 кВт.
Дали и до каква степен активно ще се включва предният електродвигател, решава системата за контрол на динамиката на пътя, която вече се използва в Golf и ID.4. Става дума за електронна система за управление, свързана с ESP и електронната блокиовка на диференциала, която се грижи за постигане на максимална стабилност и динамика на пътя чрез целево подаване на фино дозиран и съобразен с конкретната ситуация спирачен или въртящ момент към колелата. В момента системата няма работа, тъй като добре поддържаните асфалтови отсечки в Долен Рейн предлагат достатъчно сцепление и при използване само на задния електромотор.
Така показанието за оставащия пробег се задържа на малко под 300 километра, въпреки че потеглихме с доста под 100% от заряда на акумулаторната батерия. Споменавайки батерията – версията GTX ще се предлага серийно с най-големия наличен в гамата акумулаторен пакет. Капацитетът му е 77 кВтч и би трябвало да осигури малко по-продължителен пробег от този в практически идентичния като система на задвижване ID.4 GTX благодарение на малко по-добрите аеродинамични показатели на каросерията на ID.5.
Според изискванията на WLTP пробегът би следвало да достигне 497 км, което е с 10% повече, отколкото при ID.4. Зареждането при ID.5 също може да става с мощност до 125 кВт, като тази възможност е част от серийното оборудване на модела. В момента отсечката на магистралата A 57 между Кьолн и Нойс е малко по-натоварена от обикновено и преди да успеем да ускорим до електронно ограничения максимум от 180 км/ч се налага на няколко пъти да намалим до 120 км/ч, следвайки светлинните табла за ограничение на скоростта на магистралата. Разбира се, това не представлява какъвто и да било проблем, а и като цяло ID.5 не показва с нищо, че не може да се справи с лекота с всички останали обичайни за съвременните автомобили ежедневни задачи.
Впечатляващо ускорение
По-ниската скорост ни дава възможност да се поогледаме в интериора. Не че има много за оглеждане, защото и неговото оформление е част от тайната. Голяма част от екраните и приборите за управление на функциите са закрити с непрозрачна материя, но и така си личи, че приликите с вътрешното пространство на ID.4 няма да са никак малки – включително и head-up дисплея с AR показания.
Подобно е и пространството за пътниците на задните седалки, където снижаващата се линия на покрива не отнема осезаемо от простора в областта на главите, а мястото за краката е също толкова щедро оразмерено, кйолкото и в ID.4. Слизаме от аутобана и се подготвяме за последните километри с ID.5, които предстои да изминем сред ожънати поля и през малки селца. Типично за тази обстановка, по пътя се движат предимно лесни за изпреварване трактори с ремаркета.
Новият модел на VW профучава с типичния за електромобилите бърз и спонтанен спринт покрай мудната селскостопанска техника – очевидно е, че подобни предизвикателства няма как да го затруднят или извадят от равновесие. Същото и в същата степен важи и за неравностите по второстепенните пътища из нивята. Окачването просто ги изглажда без остатък и сътресения в купето – може би не толкова спокойно и гладко, колкото Golf с DCC, но все пак много близо до безупречното за този клас.
Към края на тестовия маршрут минаваме близо до футуристичното бетонно здание на местната галерия за класическо и модерно изкуство. И такива неща има в тази област на Германия. И да не забравим темата за цените – ID.5 вероятно ще бъде малко по скъп от ID.4 GTX, но колко точно ще струва, засега остава тайна…
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Модулната платформа за модели с електрическо задвижване на VW е изключително гъвкава и позволява невероятно моделно многообразие, а новият ID.5 GTX е едновременно илюстрация и доказателство за тези възможности. Интелигентният дизайн и високотехнологичното електрическо задвижване с голям автономен пробег със сигурност ще му осигурят стабилно място в пазарната ниша между ID.4 и Skoda Enyaq.
Teкст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Харди Мучлер