Време е за първите ни километри зад волана на новия електромобил на Volkswagen
Нека да започнем с най-съществения въпрос – има ли наистина съществени разлики с ID.4? Отговорът е не, ако търсите основополагащи различия между двата модела, такива по-скоро няма. И това всъщност е добра новина.
Със своята дължина от 4,60 метра ID.5 се позиционира в класа на семейните автомобили от среден клас, само че днес въпросният клас изглежда коренно различно от това, което бяхме свикнали доскоро: ако до вчера асоциирахме с този тип возила емблематични модели като VW Passat, Opel Vectra или Ford Mondeo, то днес нещата изглеждат съвсем различно. Днес са на мода високата позиция на седене и ниската линия на покрива, така че VW просто нямаше как да не добави в гамата си от електромобили версия купе с четири врати на основата на ID.4. Разликите в дизайна на двата модела са концентрирани именно в линията на покрива и оформлението на задницата, която при ID.5 изглежда значително по-динамично и дори е екипирана със спойлер.
Както при много други нови модели, тук също имаше непланирано забавяне на доставките на компоненти и съответно отлагане на производството. По-важното обаче е, че първите автомобили вече са налице и можем от първа ръка да проверим как се държи ID.5.
Веднага можем да потвърдим, че ID.5 със своята ниска и източена линия на покрива има значително по-атлетична осанка спрямо ID.4 – въпреки че външните мерки на двата автомобила са почти еднакви. Напълно логично, при прегледа на вътрешността най-напред проверяваме как стоят нещата с мястото на втория ред, с оглед намалената с 12 мм височина на каросерията. Истината е, че просторът е предостатъчен, единствено при наличие на панорамен покрив хора с ръст над 1,80 метра започват да се чувстват твърде близо до тавана. Иначе пасажерите се разполагат също толкова удобно, колкото и в ID.4, а за теснотия не може да става и дума. Багажникът е загубил няколко литра от вместимостта си единстено при пълно натоварване до покрива, иначе номиналният обем от 550 литра без съмнение е абсолютно достатъчен за повечето случаи, с които би могъл да се сблъска автомобил като този.
Зад волана на ID.5 водачът получава целия познат репертоар на ID серията: малък дисплей зад волана, въртящ се контролер за избор на движение напред или назад, голям тъчскрийн горе на централната конзола и различни сензорни повърхности – концепция, чиито реални предимства в ергономично отношение и до днес остават под въпрос. На борда на автомобила е най-новата версия на софтуера 3.1. На практика това означава наличие на подобрено гласово управление, до 135 кВт мощност на зареждане с постоянен ток, нови асистиращи функции за водача, както и head-up дисплей с добавена реалност. С оглед на премиум позиционирането на модела, интериорът е облагороден с приятни на вид и допир материи, контрастни шевове и амбиентно осветление с богат избор от цветове.
Часът на ID.5 удря при потегляне, тъй като моделът талантливо съчетава динамиката с комфорта. При нужда разполагащият с 204 к.с. вариант Pro Performance се ускорява много убедително, а специално в комбинация с предлаганите като опция адаптивни амортисьори DCC комфортът на возене се съчетава с впечатляваща стабилност и минимално накланяне на каросерията в завоите. Принос тук има и кормилното управление, което с помощта на избора от режими може да става и още по-директно.
Още по-интензивно е изживяването от шофирането на двумоторната версия GTX, чиито 299 к.с. и 460 Нм се разпределят към четирите колела, осигурявайки мощна тяга, отлично сцепление и дори възможност за теглене на прикачен товар с маса до 1,4 тона. ID.5 се оборудва с голямата батерия с нетен капацитет 77 кВтч, която осигурява пробег с едно зареждане до 520 км. Това също е една от положителните разлики спрямо ID.4.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
ID.5 се придвижва също толкова рафинирано, както и останалите си събратя, почти не прави компромиси с вътрешното пространство и поставя по-високо летвата по отношение на оборудването – същото се отнася обаче и за цената.
Текст: Щефан Черкез
Снимки: Инго Бареншее