Процесът на препозициониране на големите в автомобилната индсутрия върви с пълна сила в условията на световната финансова криза. За GM картината изобщо не изглежда розова и компанията все по-осезателно губи позиции спрямо конкурентите си.
Американският гигант, който години наред беше начело, отстъпи водещата позиция в автомобилния сектор на японците от Toyota, a сега може да бъде задминат отново – този път oт производителите на “колата на народа” Volkswagen. Поне така гласят прогнозите на американския институт за проучвания R.L.Polk. Taka GM ще се срине до третото място в световната автомобилна йерархия. Според същия източник за първи път Volkswagen произвежда с 438 000 автомобила повече от своя конкурент GM.Обяснението за това разместване? Немската компания, която мина под шапката на Porsche, изглежда по-малко засегната от икономическите катаклизми, отколкото Детройтската икона, която е сериозно застрашена от фалит.
Volkswagen очаква да увеличи пазарния си дял през настоящата година с 15%, докато GM, който е силно изложен на превратностите на американския пазар, вижда спад в производството от 31%. Нещо повече, производителите на славния Golf, които вече задминаха Ford и са по петите на Toyota, са си поставили амбициозната задача да се изкачат на върха през следващото десетилетие.
Само за 6 години йерархията при световните автомобилни производители промени своята конфигурация от триото GM - Ford - Toyota към Тоyota - Volkswagen - GM. Световната икономическа криза, която засяга отделните играчи на пазара по различен начин, също не може да не окаже своето влияние към тези тенденции. Според Polk автомобилното производство ще спадне с 19% през тази година. Това би било най-ниското регистрирано ниво от 1998 година насам. Икономическите параметри сочат световна рецесия от 0,5% през 2009 г., последвана от съживяване от 1,5% през 2010 г.
Aмериканското правителство предрича, че за периода 2009 - 2015 автомобилното производство ще се редуцира с 80 милиона автомобила и то само при положение, че кризата не се задълбочи още повече. Дори с новите страни на автомобилната карта - Бразилия, Китай и Русия, обемът на продукцията ще се върне към предишното си ниво в най-добрия случай едва през 2012 г.
Статистиката сочи, че американците не са единствените, които страдат. Тримата големи представители на високия клас в немската автомобилна индустрия също не остават подминати от кризата. BMW, Daimler и Audi оповестиха спад на продажбите в световен мащаб през март от 17%, 16% и 11%.