Обвиняват бившия изпълнителен директор Мартин Винтеркорн и шефа на Audi Руперт Щадлер
Volkswagen ще търси обезщетение от бившия изпълнителен директор Мартин Винтеркорн и бившия шеф на Audi Руперт Щадлер за "нарушения на задълженията", свързани със скандала с измамата с дизелови емисии.
Производителят на автомобили реши да започне акция срещу двамата след приключване на шестгодишно разследване за определяне на отговорността за скандала с Dieselgate. През 2015 г. Volkswagen призна, че е продал повече от 10 милиона дизелови автомобила, оборудвани със софтуер, който изкуствено е намалил емисиите по време на лабораторни тестове. Концернът е изплатил повече от 20 млрд. британски лири глоби.
Надзорният съвет на Volkswagen възложи на адвокатска кантора Geliss Lutz да прегледа исковете за отговорност срещу всички членове на борда. Volkswagen казва, че разследването е установило, че и Винтеркорн, и Щадлер са нарушили „задължението си за отговорност “, а други членове на надзорния съвет на Volkswagen не са установили нарушения.
В резултат на това надзорният съвет заяви, че е решил „да предяви искове за обезщетение“ срещу Винтеркорн, и Щадлер , „поради нарушения на задължението за ъотговорност съгласно закона за корпорациите на акциите“.
Винтеркорн се оттегли от ролята си през септември 2015 г., докато Щадлеростана в Audi, докато не беше арестуван през 2018 г. Двамата топ мениджъре са изправени пред наказателни обвинения в Германия, свързани със скандала, като в момента Щадлер е съден в Мюнхен.
Надзорният съвет твърди, че Винтеркорн е нарушил задължението си да полага грижи, като в периода от 27 юли 2015 г. нататък не е „изчерпателно и своевременно изяснил обстоятелствата, свързани с използването на незаконни софтуерни функции в дизелови двигатели 2.0 TDI, продавани на пазара в Северна Америка между 2009 и 2015 г. " В него се добавя, че "Винтеркорн също не е успял да гарантира, че на въпросите, зададени от властите на САЩ в този контекст, е отговорено правдиво, напълно и незабавно."
Съветът твърди, че Щадлер в периода от 21 септември 2016 г. нататък не е успял „да гарантира, че 3,0 и 4.2 V-TDI дизелови двигатели, разработени от Audi и инсталирани в автомобили на ЕС на Volkswagen, Audi и Porsche, са били разследвани по отношение на незаконни софтуерни функции . "
Въз основа на информация от същото разследване надзорните съвети на Audi и Porsche обвиняват също бивши членове на борда на Audi Улрих Хакенберг и Стефан Книрш и бившия член на борда на Porsche Волфганг Хац в нарушения на задълженията. Audi и Porsche са започнали искове за обезщетение срещу тях.
Вече са предявени искове за обезщетение срещу бившия член на борда на Volkswagen за пътнически автомобили Хайнц-Якоб Нойсер.
Преди това Volkswagen твърди, че скандалът с дизеловите емисии е по вина на измамен служител. Концернът е изправен пред редица дела, които го обвиняват, че се опитва да прикрие скандала от момента, в който за пръв път възникнаха въпроси относно правилата за изпитване през юни 2015 г., докато VW призна вината си през септември същата година.
Адвокатите на Винтеркорн излязоха с изявление, че той отхвърля твърденията. Адвокатите на Щадлер отказаха коментар, когато се свързаха с агенция Reuters .