Volvo пускат в продажба особено икономична версия на своя компактен модел С30 под името DRIVe. Първи тест на шведския хечбек със „зелени” приоритети.
Volvo C30 1.6D DRIVe се задвижва от 1,6-литров дизелов двигател с директно впръскване на горивото по система common rail и мощност 109 к.с., а основната му задача е да докаже потенциала на марката в създаването на икономични автомобили. По какво се отличава икономичната версия от „обикновените” изпълнения на С30? Сред детайлите, които човек забелязва още от пръв поглед, е аеродинамичният пакет, включващ спойлер на задния капак, дифузор, алуминиеви колела с необикновено плоска повърхност, гуми с намалено съпротивление при търкаляне Michelin Energy Saver и леко снижен (с десет милиметра) клиренс. Новости обаче могат да се открият и на места, където човешкото око няма как да ги открие така бързо. Например дъното на автомобила е проектирано така, че да намалява коефициента на обтекаемост, пътят на постъпващия към двигателя поток от свеж въздух също е променен.
Downspeeding
Както може и да се очаква, двигателят е с програмиран по нов начин софтуер за управление, а спецификациите на маслата в двигателя и трансмисията са по-различни от използваните при стандартния вариант на модела със същия двигател. Едва ли за някого ще бъде изненада, че вероятно най-ефективният елемент от пакета DRIVe е основно преработената предавателна кутия. Първата предавка е „по-къса” спрямо C30 1.6D, докато трета, четвърта и пета степен са станали значително „по-дълги”. По-дългите предавателните числа на високите предавки е любим и изключително успешен похват за смъкване на разхода на гориво, като в такива случаи спецовете в бранша все по-често употребяват израза Downspeeding.
Но докато това решение ни е добре познато и ефектът от него не е нещо ново, късата първа предавка се оказва твърде приятна изненада на фона на конкурентните продукти. За разлика от много други дизелови автомобили с акцент върху постигането на колкото се може по-ниска консумация, които се ускоряват доста неуверено дори от място, компактното Volvo показва неподозирана енергичност при потегляне от светофар. В интерес на истината въпреки положителното представяне на задвижващия тракт използването на петстепенна трансмисия в този случай донякъде си остава компромис – специално при движение по магистрала наличието на шеста предавка би спомогнало както за намаляването на шума, така и за постигането на още по-впечатляваща икономия.
Статистика
Ето как изглеждат нещата в сухи цифри – новата модификация на C30 постигна среден разход на гориво в теста от едва 5,7 л/100 км, а резултатът от нормирания цикъл за икономично шофиране на auto motor und sport отчете много добра минимална консумация от 4,1 л/100 км. Обърнете внимание – споменатите показатели са измерени с автомобил без система старт-стоп! С наличието на въпросната технология C30 1.6D DRIVe без съмнение ще може да се похвали с още по-ниска жажда за дизелово гориво в условия на градски трафик.
Ако трябва да кажем с няколко думи как се представя C30 1.6D DRIVe по останалите показатели, отговорът е твърде лесен: автомобилът притежава същите плюсове и минуси, както и вече познатите версии на модела. Базираната на техниката на Ford Focus ходова част по традиция печели симпатии със сигурно и пъргаво пътно поведение, комфортът на возене също е на много добро ниво, единствено по-резките напречни неравности по настилката предизвикват по-неприятни сътресения.
Предната част на пътническата кабина е приятно просторна, докато мястото на задните места е по-скоро оскъдно. Багажникът си остава едно от слабите места на модела с не особено голямата си вместимост, високия ръб на товарене и само по себе си функционално, но твърде неудобно за боравене демонтируемо покривало на товарния отсек. Всъщност за целевата аудитория на С30 изброените току-що недостатъци най-вероятно са без особено значение, така че във Volvo надали имат основание да се притесняват от тяхното наличие.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов
Оценка
Volvo C30 1.6D DRIVe
Плюсовете са впечатляващият потенциал за икономия на гориво, сигурното пътно поведение, изобилното място за пътниците отпред, солидната изработка, богатото оборудване и надеждните спирачки. Към слабостите спадат ограниченото пространство за седящите отзад, малкият и непрактичен багажник, резките сътресения при напречни неравности, както и фактът, че двигателят покрива само нормите Euro 4.
Технически данни
Volvo C30 1.6D DRIVe | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 109 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,7 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 190 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
5,7 л |
Базова цена | 41 600 лева |
Кирил
Поредният отлично написан материал.