През 2023 г. EX90 ще направи голяма крачка към изцяло електрическото бъдеще на Volvo, ще може да зарежда двупосочно и в перспектива ще се движи сам.
Новият 7-местен електрически SUV модел Volvo EX90 ще има 600 километра автономен пробег, ще се зарежда двупосочно, ще бъде напълно свързан в мрежа, винаги ще е актуален и ще защитава пътниците и околната среда с много сензори. Това е първият модел на нова платформа за изцяло електрически автомобили и е поглед към бъдещето на марката.
До 2030 г. всяко ново Volvo трябва да бъде електрическо, а десет години по-късно цялата компания трябва да бъде CO2 неутрална. Това включва и скъсяване на пътя за доставка: шведското дъщерно дружество на Geely първоначално ще произвежда EX90 на основния пазар в САЩ, а по-късно и в Китай. Производството започва през 2023 г. Шефът на Volvo Джим Роуън вижда седемместния автомобил като „декларация за това къде се намираме и къде искаме да стигнем“.
Леко пораснали размери
В сравнение с XC90 новият EX90 е малко по-голям и значително по-тежък: корпусът е с дължина 5,03 метра, височина 1,74 метра и широчина 1,96 метра без огледалата. Междуосието се простира на 2,99 метра и предлага място за три реда седалки и багаж. В зависимост от това дали единият или двата задни реда седалки са сгънати, багажникът предлага обем от 310, 1010 и 1915 литра. Volvo посочва собствено тегло от около 2,8 тона.
Задвижване: Volvo EX90 с до 517 к.с
EX90 е първият модел на Volvo, базиран на архитектура за чисто електрически автомобили. Тя позволява къси надвеси, равен под и е оборудвана с батерии от CATL. Моделът ще слиза от поточните линии заедно с Polestar 3 в завода на Volvo Car USA в Южна Каролина. SUV моделът ще се произвежда и в Китай.
При пазарния си старт EX90 ще има батерия с капацитет 111 кВтч (използваеми 107 кВтч) – достатъчно за пробег от 600 километра в цикъла WLTP. Акумулаторът би трябвало да се зарежда от десет до 80 процента за по-малко от 30 минути. Мощността на зареждане първоначално ще е максимум 250 киловата, по-късно трябва да са възможни до 300 кВт.
Двата електродвигателя с постоянен магнит на предния и задния мост осигуряват между 300 кВт (408 к.с.) и 380 кВт (517 к.с.) в зависимост от версията. Базовият вариант развива 770 нютонметра въртящ момент, а по-мощният – 910 нютонметра. Както обикновено при Volvo, максималната скорост е ограничена до 180 км/ч. Времената за спринт от нула до 100 км/ч са обявени като 4,9 и 5,9 секунди.
Зареждане: двупосочно и интелигентно
Volvo иска да предостави на клиентите си възможността да използват големия заряд в собствения си електрически автомобил за други цели освен просто за шофиране. Собствениците на EX90 трябва да "станат част от енергийния преход". Батерията и управлението ѝ са подготвени от самото начало да доставят постоянен и променлив ток (трифазен). Други електрически автомобили могат да се зареждат с постоянен ток. Но EX90 може също да преобразува постоянния ток от батерията обратно в променлив ток и след това например да го отдава към стенното устройство у дома.
Цени и начало на поръчките
Volvo EX90 Performance Ultra струва 110 650 евро. Версията с 408 к.с. е в ценовата листа срещу около 105 000 евро. Поръчки могат да се правят още сега, но докато първите автомобили стигнат до клиентите, ще измине известно време: Volvo ще достави първия EX90 в края на 2023 г./началото на 2024 г. По-ниски нива на оборудване и варианти с един двигател ще последват по-късно.
Volvo възнамерява наред с електрическия EX90 да продължи да произвежда XC90 като plug-in хибридна версия. Шведите следват примера на фирми като Porsche, които продължават да доставят Macan с конвенционално задвижване редом с електрическия Macan. Но дните на двигателите с вътрешно горене са преброени. Най-късно до 2030 г. Volvo ще предлага само чисто електрически модели. Шведският завод, където XC90 слиза от поточната линия, ще бъде преустроен за производство на електромобили още през 2025 г.
Текст: Холгер Витих, Герд Щегмайер, Андреас Оф-Алингер
Снимки: Volvo