С нов, по-компактен и по-мощен шестцилиндров двигател, както и с по-висока кабина, Volvo FM 430 Globetrotter LXL се представя в по-привлекателна светлина откогато и да е било преди.
В търсене на алтернатива на Volvo FH мнозина биха погледнали към Scania R. Двата шведски модела си приличат и имат успех сред клиентите. Притежават мощни близо 13-литрови шестцилиндрови двигатели, предлагат комфорт и добри динамични характеристики и имат славата на зрели, надеждни и рентабилни влекачи, които се харесват и на шофьорите си.
Моделът FM от своя страна никога не е бил сериозна алтернатива на влекача за дълги разстояния FH. Основната причина за това бе липсата на достатъчно мощност. 9,4-литровият шестцилиндров агрегат с максимум 380 к. с. и 1700 Нм бе достатъчен само в много редки случаи за придвижването на 40 тона, а за мнозина, имащи нужда от лек и мощен седлови влекач 13-литровият шестцилиндров мотор определено бе доста тежък. Оборудван с новия 10,8-литров двигател и познатата от серията FH кабина Globetrotter XL, моделът FM вече има съвсем различни характеристики. Новият мотор предлага значително по-високи нива на мощност и въртящ момент от продължаващия да фигурира в каталога 9,4-литров турбодизел, но е и с около 200 килограма по-лек от D13. А кабината XL, носеща в FM наименованието LXL, вече предлага такава вътрешна височина, че нормално висок човек може да стои почти изправен върху 430-милиметровия моторен тунел.
Двигателят
Новият 10,8-литров агрегат се предлага в две степени на мощност - с 390 к. с. и 1880 Нм и с 430 к. с. и 2100 Нм. След няколко седмици ще се появи още по-мощна версия с 450 к. с. и 2150 Нм. Този агрегат произлиза от подразделението Volvo Powetrain и от две години се вгражда и в Renault Premium. Конструкцията на новия D11B (версията с 450 к. с. ще се нарича D11C) е типична за марката - с монолитна цилиндрова глава, горно разположен разпределителен вал и зъбни колела в задната му част. Типична за всички двигатели на Volvo е и системата за впръскване с елементи помпа-дюза, които сега работят с до 2000 бара налягане. По желание на клиентите влекачът вече може да бъде оборудван и с моторната спирачка VEB (Volvo Engine Brake), но не и с по-мощната й версия VEB+. Серийният ретардер е с мощност 160 кВт при 2400 об./мин, а с VEB на разположение на водача са 290 кВт при същите обороти.
В настоящия тест Volvo FM 430 бе на разположение с много дълго главно предаване (2,79:1), което отговаря на 1300 об./мин при скорост от 85 км/ч на най-висока предавка. В този клас на мощност предавателни числа от 2,9 до 3,1 се считат за задължителни. Въпреки това моделът свърши работата си по изненадващо добър начин с оглед на динамичните характеристики: максималният въртящ момент от 2100 Нм е на разположение между 1100 и 1300 об./мин, като при тези стойности мощността е 330 (при 1100 об./мин) или 390 к. с. (при 1300 об./мин). Максималната мощност от 430 к. с. се постига при 1500 об./мин. Още при ниски обороти обаче двигателят предлага използваема мощност, впечатлява със спокоен ход и почти пълна липса на досадни вибрации. На дългата 674 км тестова отсечка влекачът достигна средна скорост от 74 км/ч, което е малко над средната стойност за класа. Два факта насочват към извода, че наличното главно предаване е твърде дълго за 10,8-литров двигател: от една страна, имаше изкачвания, на които взаимодействието между мощността на двигателя и главното предаване не хармонираха с процента на наклона. В тези моменти оборотите спадаха, като след превключване на по-ниска предавка отново достигаха максималната си стойност. От друга страна, при преминаване през планински отсечки бяха необходими голям брой превключвания – с около 20% повече от еднакво мощен Mercedes Axor 1843 с по-късо главно предаване.
С оглед на наличната в тестовия автомобил автоматична предавателна кутия, броят на тези превключвания едва ли ще затрудни особено много водача, но оказва влияние на динамиката на движение и на оценката на силовото предаване. С всяко превключване е свързано и прекъсване на тягата, което води до спадане на скоростта на движение с до 5 км/ч при изкачване. С оглед на разхода на гориво също така е добре да се превключва възможно най-малко на наклон. Може би това е и основната причина, поради която икономичността на Volvo FM 430 не е толкова добра при изкачвания, колкото на равни отсечки. Екстремно ниският разход на гориво в равнина (виж етап 5), резултат от ниските обороти на двигателя, контрастира с високия разход при планински отсечки (етапи 2 и 4). В крайна сметка влекачът реализира среден разход на гориво от точно 34 л/100 км, което е нормално за класа. Обичайно е и добавянето на още около 5 % AdBlue или 1,7 л/100 км.
Трансмисията
Без всякакъв повод за критика е представянето на автоматизираната предавателна кутия I-Shift. Тя превключва по-бързо от който и да е друг автоматик, почти винаги подбира най-подходящата предавка и предлага по-голям обхват (14,94) от механичната предавателна кутия. В I-Shift има и четири задни предавки, които едва ли са нужни на всеки, но могат да се окажат полезни в една или друга ситуация. I-Shift се предлага с различни софтуерни пакети, базиращи се на обща технология.
Тестовият влекач бе оборудван със софтуера TP-Fuel, разработен за използване в превоза на дълги дистанции и съдържащ няколко функции, намаляващи разхода на гориво. Към тях се числят оптимизираният автопилот Smart Cruise Control и функцията I-Roll, която освобождава от предавка едва тогава, когато влекачът се спуска по съвсем слаб наклон. В зависимост от релефа на местността движението на свободен ход може да достигне до 20% от общото време на движение.
Интериор
Подобно на FH, и моделът FM бе преобразен при фейслифта на интериора от миналата година. Освен повече пространство в кабината сега са променени кушетката и седалките, а управлението, което винаги е било една от най-силните черти на Volvo, бе допълнително подобрено. Доста практично, както показват и други модели от класа, е високото поставяне на долната кушетка. Така под нея се отваря място за хладилник, отделения за вещи и чекмеджета. Възможно е поставянето и на втора кушетка (с широчина 600 или 700 мм) във високата два метра кабина LXL. По-атрактивен за пътуващите самостоятелно шофьори обаче е големият шкаф на задната стена. Към него се добавят и голям брой практични решения като малките чекмедженца в неизползваните пространства с DIN формат. Шведските дизайнери са намерили място и за винетни карти, обичайни за Испания или Франция например – те могат да бъдат поставяни в подходящи процепи на удобно място.
Екстериор
Основание за критика дава фактът, че в близкия досег на водача няма достатъчно отделения за вещи и (с изключение на хладилника) няма поставки за големи бутилки. Външните отделения са големи, но капаците им са прекалено малки. В последните една-две години бе подобрено пътното поведение. Кормилната уредба, осите и шасито са идентични, но толерансите сега са по-малки отпреди. Моделът вече може да се управлява прецизно и по лоши пътища, а поведението му е почти спортно, без да бъде забравен комфортът. Единствено нивото на шум в кабината е малко по-високо от това в модела FH.
В заключение
FM 430 не попада в класа на лекоатлетите, дори и с новия двигател. Той е с около 300 кг по-лек от FH, но конкурентите му в повечето случаи са по-добри, т. е. по-леки. Една от причините за това е свръхголямата чугунена задвижваща ос.
Малкото на брой негативни черти не променят факта, че с новия мотор и допълнителната кабина FM 430 е станал по-добър – с ясно подчертани силни страни в пътната динамика, моторните характеристики, комфорта и добре изработеното работно място.
Текст: Франк Цайцен
Снимки: Volvo
Оценка
Volvo FM 430 Globetrotter LXL
Малкото на брой негативни черти не променят факта, че с новия мотор и допълнителната кабина FM 430 е станал по-добър – с ясно подчертани силни страни в пътната динамика, моторните характеристики, комфорта и добре изработеното работно място.
Технически данни
Volvo FM 430 Globetrotter LXL | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 316 кВт (430 к. с.) при 1900 об./мин. |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
--- |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 90 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
34,0 л/100 км дизел |
Базова цена | 78 000 евро в Германия |