Първи тест на новия представителен седан на шведския производител
XC90 беше първият революционен скок в модерното развитие на Volvo, така че повтарянето, че всичко е напълно ново и при S90, може да ви се стори банално. Но фактите са си факти. Това, че Volvo S90 е базиран на новата модулна архитектура SPA, може и да звучи като извадка от Powerpoint презентация, но е безспорно, че въпросната модулна архитектура на Volvo е много повече от възможности за удължаване и разширяване, характерни за други производители. За всички модели от бъдещите S/V/XC60 нагоре ще се използват и обща ходова част, инфо-развлекателна система и обща базова конструкция на двигателя – двулитров дизелов или бензинов.
От интернет до Amazon
До всички тези неща ще стигнем скоро. Но преди това все пак трябва да обърнем внимание на традиционното. В историята на компанията вече съществуваше Volvo S90 – от 1996 до 1998 година като последна еволюционна стъпка в развитието на модела 960. От него впрочем идва и идеята за използване на заден мост с изработен от композитни материали напречен листов ресор в новите модели.
При тях Volvo се разделя с някои стилистични и технически привички, но не и напълно с навиците си. Шведското е дискретно подчертано под формата на малки знаменца в шевовете на страничните части на седалките, а при закопчаване на колана върху него се забелязва числото 1959 като припомняне за това, че именно инженерите на Volvo са изобретили триточковия предпазен колан, влязъл в серийно производство при 544 и Amazon.
Но ако някога се е целяло да бъдат намалени последствията от катастрофите, то днес е трудно S90 изобщо да катастрофира. Серийно той носи цял арсенал от системи за асистенция – при това от най-всеобхватните, съществуващи в наше време. В него е включен например Pilot Assist II – комбинация от адаптивен темпомат и активно действие от страна на кормилната уредба за спазване на лентата за движение. Това съчетание позволява частично автономно движение. Разбира се, на разположение е и системата за аварийно спиране City Safety, която освен пешеходци, велосипедисти и автомобили, вече разпознава и диви свине, елени, лосове, крави и коне. Тя внимава при завой наляво и може да предотврати сблъсък чрез аварийно спиране, ако разликата в скоростите не надвишава 50 км/ч. Към това се добавят асистент за мъртвия ъгъл, предупреждение при намаляване на дистанцията до предния автомобил, разпознаване на ограничения на скоростта, колани с предварително доопъване и т.н. Ако Volvo S90 все пак попадне в канавка, деформируеми защитни елементи, интегрирани в скелета на седалката, намаляват силата на удара. Защитната клетка на каросерията е изработена от горещо формована борова стомана – най-твърдата, използвана в автомобилостроенето.
Отвътре S90 е мебелиран със стилна, но семпло красива скандинавска елегантност, отличаваща и XC90, сред която ви е почти неудобно да оставите нещо неподредено или неприбрано. На интимно уютната задна седалка мястото е предостатъчно, за да се настанят и хора с висок ръст, без за това да са необходими безбрежните стандартни размери като тези на Skoda Superb (820 мм срещу 760 мм при Volvo S90). Водачът и пътникът до него се настаняват в изключително удобни кресла и всичко е изпълнено с такъв домашен уют, че не бихте се учудили да откриете в жабката малък огън на камина, който автомобилът е запалил специално за вас.
И така, ти седиш вътре в автомобила и просто виждаш как хората около тебе – да, действително – се удивляват на S90. Гледаш това разкошно арматурно табло и предвкусваш удоволствието от всеки час, който ще прекараш тук. И възможността да пуснеш любимите си песни от музикалната уредба, когато най-после се научиш да боравиш с нея. Тя пък може да възпроизведе акустиката на Konserthuset в Гьотеборг. Други не биха слезли по-долу от Sydney Opera House или нюйоркската Metropoliten Opera, но Volvo все пак е предпочел прецизния и по-дискретен звуков фон на концертната зала в Гьотеборг. Колко небрежно и непринудено. Дори само за това няма как да не заобичаш Volvo S90.
Някога устойчивостта на стихии беше най-характерният белег на Volvo – автомобил, с който бихте предпочели да пътувате през силен дъжд или снежна буря. Volvo S90 притежава и това качество, но то е обогатено с ново усещане – той иска да те накара да се чувстваш у дома си и да му се радваш. Способността да създава такава атмосфера той владее така, както „тройката” на BMW владее динамичната управляемост, Е-класата на Mercedes комфорта, а Audi – хладното съвършенство. Затова дори и да имаме някои дребни оплаквания, те засягат само малки недостатъци на едно голямо Volvo.
D5: Един за всички, двама за един
Volvo вече е обогатил вариантите за стартиране на двигателя с допълнителен въртящ се бутон – завърташ надясно и дълбоко в сводестото помещение пред клетката от борова стомана започва да боботи моторът. Четирицилиндровият агрегат с работен обем от 1969 см3 тук е представен от най-мощната си дизелова версия – с директно впръскване common rail с налягане от до 2500 бара, принудително пълнене с 2 каскадно свързани турбокомпресора, към които се добавя резервоар за сгъстен въздух, помагащ им да преодолеят първоначалната слабост с инжектиране на въздух в турбинната част с цел по бързо развъртане. И както във всички други варианти, този двигател е оборудван с 8-степенен автоматик.
Мнозина оплакаха края на пет-, шест и дори осемцилиндровите мотори на Volvo, но е факт, че марката отдавна не е разполагала с толкова съвременен двигател. Агрегатът се нуждае от малко време, преди да ускори автомобила мощно напред и да достигне 480-те Нм въртящ момент. Предавателната кутия се стреми да поддържа по-ниски обороти и по-висок въртящ момент в името на повече ефективност и по-нисък разход на гориво (7,7 л/100 км в теста). При по-динамично шофиране превключването става донякъде припряно, а моторът започва да чука по-силно. Като цяло обаче присъствието на шум е трудно доловимо и дори при висока скорост чуваш приглушено как вятърът обтича каросерията.
Един красив круиз
След като всичко тече така плавно, нека изпробваме частичното автономното шофиране. Това е възможно при движение със скорост до 140 км/ч, но само при наличие на добри условия. Достатъчен е малко по-силен дъжд, за да блокира радарния блок и камерата. Иначе системата функционира бързо и толкова лесно, колкото темпоматът за дистанция. Водачът трябва само да държи едната си ръка на волана и Volvo S90 поддържа разстоянието до предния автомобил, грижи се за спирането, ускоряването, спазването на лентата за движение, макар и да има някои колебания при последното. Относно ползата от тези системи можем спокойно да цитираме колегата Клаус Веструп, който по една друга свързана с безопасността тема отбеляза някога: „Ние нямаме нужда от нея, но за много други тя е нещо добро.“
Завиваме по лъкатушещ междуградски път, за да установим, че макар Torque Vectoring да е само електронно симулиран, Volvo S90 се справя добре със завоите. Въпреки високото си тегло автомобилът изписва кривите прецизно, а водачът получава фина обратна връзка от кормилната уредба. Остава неутрален, до леко недозавиващ, но преди всичко винаги сигурен. На излизане от завоя той се изнася умело с двойното си предаване (серийно при D5) с добро сцепление. В такива случаи електронно управляваният многодисков съеднител на BorgWarner изпраща до 50 процента от въртящия момент към задния мост.
На разположение на водача е и динамичен режим, който променя работата на кормилната уредба, задвижването и ходовата част. Той обаче трябва да бъде изпробван веднъж, за да се установи, че комфортният е далеч по-доброто решение. Иначе адаптивното окачване и 20-цоловите гуми реагират твърдо на късите вълни; с пълен товар Volvo S90 подскача само по много лоша настилка, но се справя далеч по-добре с дългите неравности.
Това много повече подхожда на комфортния, сигурен и добре оборудван S90. Той се позиционира като изискана алтернатива на A6, Серия 5 и Е-класата. Да, това не е типичното Volvo от старите времена, а истинско Volvo от днес.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Volvo S90 D5 Inscription
С широкообхватно оборудване за безопасност, прецизна изработка, много място и добро задвижване, S90 се нарежда във върховата група на горния сегмент на средния клас. Дребни недостатъци има ходовата част, управлението на функциите на инфо-развлекателната система е малко объркано.
Каросерия
+ Изобилие от място на предните и задните седалки
Опционално гъвкаво товарно пространсво
Солидна изработка и висококачествени материали
Висока устойчивост на усукване
– Ограничен обзор
Голям диаметър на завиване
Малък полезен товар (470 кг)
Объркващо управление
Плитък багажник, с малък отвор
Комфорт
+ Много удобни седалки
Добър цяло комфорт на окачването
Ниско ниво на шум
Много добра климатична система
– Предават се вибрациите от къси неравности
Двигател/силово предаване
+ Дизел с мощна тяга
Прецизен, но понякога муден автоматик
– Понякога малко по-шумен
Поведение на пътя
+ Стабилно пътно поведение
Много добро сцепление
Кормилно управление с добра прецизност
Безопасност
+ Множество серийни системи за подпомагане на водача,
Изключително оборудване за пасивна и активна безопасност
Високо ниво на защита на пешеходците
Отлични спирачки
Екологичност
+ Нисък разход на гориво, ниски емисии на CO2
Трансмисия с eco режим (функция реене)
– Високо тегло
Разходи
+ Високо ниво на серийно оборудване за безопасност и комфорт
– Само две години гаранция
Технически данни
Volvo S90 D5 Inscription | |
---|---|
Работен обем | 1969 куб. см |
Мощност | 173 кВт (235 к.с.) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
480 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,9 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
33,7 м |
Максимална скорост | 240 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,7 л/100 км |
Базова цена | 114 770 лева |