Сравнение на семейни комбита с базови бензинови двигатели
В ценовите листи на първо място са вариантите с базови мотори, но дали те са най-добрият избор? Нека проверим дали четицилиндровият двигател със 150 к.с. във VW Passat 1.5 TSI и двулитровият бензинов агрегат със 163 к.с. във Volvo V60 B3 са адекватни мотори за тези големички комбита.
Какво бихме могли да искаме всъщност от един базов двигател? Въпросът не е лесен, понеже типичните оценки на собственици от типа на „той ми е напълно достатъчен” понякога се отнасят и за мотори, които едва ли не се затрудняват да потеглят. В случай на колебание подобно предпочитание може да получи някой евтин автомобил втора ръка, който ще бъде каран в града. От определена ценова зона нагоре обаче изискванията не би трябвало да бъдат прекалено скромни, защото нищо не влияе на съотношението цена – качества толкова силно, колкото задвижването. При това далеч не става дума за спортен характер, а просто за комфортно шофиране: когато давате газ, все пак би трябвало да се случва нещо – поне достатъчно, за да изпреварвате сигурно и на второстепенен път.
На подобно изискване безусловно трябва да отговарят автомобили като участниците в теста – VW Passat Variant 1.5 TSI Elegance и Volvo V60 B3 Momentum Pro. Все пак срещу двата модела в германските ценови листи фигурират суми, започващи от около 43 000 евро. Със съпоставимо оборудване автомобилът от Волфсбург е малко по-скъп, но пък базовата цена на семпло екипираното ниво Conceptline с шестстепенна механична трансмисия е 32 145 евро, докато V60 B3 Momentum Core със сериен автоматик е със 7000 евро по-скъп. (В България най-евтината версия на Passat Variant е Business с DSG за 59 468 лв., а на Volvo V60 – Momentum за 79 360 лв.)
V60 потегля енергично
Основните данни на двата турбомотора с функция за изключване на цилиндри обещават достатъчно сили. Четирицилиндровият 1,5-литров агрегат на Passat е с мощност 150 к.с. и 250 Нм въртящ момент; с 15 повече са нютонметрите при двулитровия двигател със 163 к.с. на Volvo. С подкрепата на 10-киловатовия си стартер-генератор с ремъчен привод 1,8-тонният V60 потегля енергично, което се отразява много добре върху комфорта на шофиране, особено в града. Както и в модела на VW, трансмисията работи плавно, но в някои случаи превключва още при леки движения на педала за газта; освен това за шведския автомобил не може да се поръчат планки за превключване от волана. И както за всички модели на Volvo след май 2020 г. важи правилото, че максималната скорост е 180 км/ч.
По-лекият с над 280 кг Passat потегля на светофара не толкова спонтанно, но после осезаемо набира сили и достига цели 214 км/ч. Предимството му в теглото се проявява в по-ниския разход от 7,4 срещу 8,2 л/100 км, освен това достига 100 км/ч малко по-рано – за 9,2 срещу 9,7 сек. Стойностите показват, че и двата модела не са спринтьори, но междинното ускорение на комбитата действително е достатъчно, за да шофирате без напрежение. Въпросът е само дали „достатъчно” при тези цени не звучи като „твърде малко”. По-специално при модела на VW си заслужава да се помисли за ъпгрейд до 2.0 TSI със 190 к.с., който предлага с 486 см³, 40 к.с., 70 Нм и 18 км/ч повече срещу добавка от 2200 евро. 2600 евро е доплащането за V60 B4 със 197 к.с., но тук допълнителната мощност се постига само чрез софтуера, а разликата от 34 к.с. и 35 Нм е по-малка. Освен това си остава ограничението от 180 км/ч. В България разликата в цените при Passat е 3383 лв., а при V60 – 9380 лв., но при различни нива на оборудване.
Passat е много по-динамичен
И при V60 малко повече самоувереност на пътя би била добре дошла – макар и маниерът на движение винаги да остава по-скоро спокоен. Защото всъщност автомобилът може да е доста бърз в завоите, само че поради директната си, но бедна на обратна връзка кормилна уредба често се усеща като недотам прецизен. Така не само липсва възприятие за граничната зона в динамиката на пътя – също и когато в някой момент задната част леко се завърти, това води до резки корекции с волана, понеже той бързо се връща в положение за движене в права посока.
Съвсем приличната кормилна уредба на Passat улеснява бързото шофиране, освен това дори при високо темпо в завоите Variant се придържа извънредно стабилно към зададената посредством волана линия. По-ниското му тегло и по-спортните настройки му носят значителна преднина в слалома с 18 м разстояние между пилоните (66,1 срещу 63,5 км/ч и при двете смени на лентата (135,2 срещу 129,8 км/ч).
Passat свири първа цигулка и при спирането. От 100 км/ч до пълен покой са му достатъчни само 34,1 м, а от 130 км/ч – 57 м. Моделът на Volvo спира на по-скоро средно ниво – съответно на 35,4 и 62,3 м, а освен това при по-здраво натискане на педала системата със спиране по кабел (brake-by-wire) дозира спирачната сила по-трудно, отколкото е при Passat с конвенционално задействане на спирачките.
В допълнение ходовата част на VW работи по-балансирано и по-плавно, въпреки че и двата автомобила в теста разполагат с адаптивни амортисьори. Дефекти по настилката, които стигат до седалката на V60 като леки удари, при Passat в много случаи се усещат само като слаби вибрации в меката тапицерия.
Това не означава, че във все пак удобно поемащия неравностите V60 комфортът на возене е недостатъчен – например при всекидневно шофиране неговата кормилна уредба с равномерна сервоподкрепа създава много приятно усещане. Преди всичко моделът на Volvo е обзаведен извънредно шикозно – с дебел мокет, който стига до централната конзола и елегантно покрива големи пластмасови повърхности. При това конзолата е доста висока, което не само издига опората за лакти на удобна височина, но и разделя по-отчетливо предните седалки.
Добре замислени и изпълнени са раменете на чистачките с интегрирани дюзи за пръскане, а също и head-up дисплеят, прожектиращ информация върху челното стъкло. Също прилично изработеният Passat отразява сведенията за водача върху издигаща се нагоре пластмасова плоскост – незадоволително решение поради малката височина на прожектирането. В замяна на това представителят на VW разполага с регулираща се по височина и дължина опора а лакти; освен това амортисьорите Nivomat на задния мост могат да бъдат конфигурирани. С помощта на енергията на движението (тоест без външна хидравлична помпа) те държат задната част на едно и също ниво дори при пълно натоварване. Тази система не може да се комбинира с адаптивните амортисьори DCC.
Като цяло Passat е по-практичен благодарение на своя багажник (650 срещу 495 л) и мястото за краката на пътниците, което на втория ред е с 5,5 см повече. По-голяма гъвкавост предлага и разделената в отношение 40:20:40 задна облегалка, която може да се сгъва и с дистанционно освобождаване откъм багажника. Нейното съответствие във V60 се състои от две части и може да се освободи и сгъне само откъм кабината; в замяна на това с натискане на бутон на арматурното табло опорите за глава отзад се прибират – което често е от по-голямо значение за комфорта. Комбито от Волфсбург обаче има още един коз – защитената от замърсяване зад емблемата VW камера за заден ход.
И в двата автомобила докосвате екран
Изображенията от камерите на Volvo се възпроизвеждат върху изправения на тясната си страна дисплей в особено голям формат – което е отчасти компенсация за доста ограничения обзор през задното стъкло. Екранът също е централен орган за управление на функциите – дори климатикът се настройва изцяло чрез него, клавиши и въртящ се бутон има само за радиото.
В Passat климатичната инсталация все още се командва отделно, но отличният вариант с три въртящи се регулатора в момента се предлага само с най-простия климатик – тризоновата автоматична система вече се настройва далеч не толкова лесно посредством сензорно поле. Ако освен това искате въртящ се селектор и за навигационната уредба, ще ви се наложи да изберете варианта Discover Media, който е с един номер по-малък от показания на снимките
Това може да е за добро, понеже спестените пари ще ви помогнат да изберете с един номер по-голям мотор – във всеки случай съотношението цена – качества при 2.0 TSI е значително по-приемливо.
ОЦЕНКА
1. VW
По-спортният Passat печели точки с повече пространство, по-изтънчен комфорт на окачването и по-добро управление на функциите, но със съпоставимо оборудване е малко по-скъп.
2. VOLVO
Динамичното потегляне повишава комфорта на просторния V60 – също както и чудесната изработка. Комфортът на возене и талантът за управляемост не са на най-високо ниво.
Текст: Томас Хелманцик
Снимки: Ахим Хартман