Първи километри зад волана на наследника на един от най-емблематичните модели на Volvo
През втората половина на 90-те години на миналия век прочутите със своята здравина и практичност комбита на Volvo еволюираха в нещо твърде интересно - една тяхна нова версия с по-високо окачване, защитни елементи на каросерията и двойно задвижване основа нов, при това крайно атрактивен сегмент от пазара. Да, говорим именно за Volvo V70 Cross Country, който видя свят за първи път през 1997 година. Идеята се оказа толкова успешна, че не след дълго я последваха други именити марки: първо Subaru и Audi, доста по-късно VW с Passat Alltrack, а съвсем скоро и Mercedes с новата E-класа All-Terrain.
Наследник на една богата традиция
Всъщност при Volvo винаги рано или късно стигаме до някакъв вид специфичен шведски фолклор. Затова и нямаме търпение да се срещнем с този емблематичен за марката модел. Да вземем например вътрешността на автомобила, която напомня повече на топла дървена къщичка, сгушена в снега, отколкото на традиционен интериор. Всичко тук създава едно особено усещане за домашен уют и топлина. Подобна атмосфера може да бъде открита само в автомобилите на Volvo: меки кресла, скъпи, но семпли на вид материали, редуциран до минимум брой на функционалните елементи. И онази дискретна елегантност, в която красотата се крие не в изяществото, а в простотата.
V90 разполага с изключително разточително оборудване, което без съмнение ще допадне на технократски настроените клиенти. Единственият минус в тази връзка е обстоятелството, че почти неизброимите функции се управляват основно от тъчскрийна на средната конзола, който сам по себе си може да се похвали с чудесни графики, но работата с него изисква време и определено отвлича вниманието на водача, особено по време на шофиране. Иначе просторът е на обичайно, макар и не точно върхово за класа ниво.
Занапред само с четири цилиндъра
Време е да се заема място зад волана, да завъртя открояващия се с блестящ декор бутон за стартиране на двигателя и... ще се постаря да не зачеквам темата, че този модел вече се предлага само и единствено с четирицилиндрови двигатели. В своята най-мощна версия с 235 конски сили дизеловият мотор разполага с два турбокомпресора, които в тандем с осемстепенната автоматична трансмисия успешно компенсират колебливостта при най-ниските обороти. Автоматикът с преобразувател на въртящия момент работи дискретно и обикновено превключва рано на по-висока предавка, което се отразява благоприятно на комфорта при пътуване. Тягата при междинно ускорение е много уверена - логично следствие от внушителния въртящ момент от 625 нютонметра, който е наличен от 1750 оборота в минута. На истинските фенове на Volvo обаче вероятно ще им липсват ненаподобимите намиери на работа, характерни за култовите петцилиндрови мотори от близкото минало на компанията. С основание, бих добавил аз.
Пневматично окачавне отзад и серийно двойно предаване
CC предлага възможност за оборудване на задния мост с пневматично окачване на задния мост, което осигурява допълнителен комфорт, особено при пълно натоварване на каросерията. Със своя увеличен до 20 см клиренс, Volvo се накланя сравнително отчетливо в завой, но това не оказва влияние на представянето му на пътя. Кормилната уредба работи леко и достатъчно прецизно. По отношение на пътното си (а също и извънпътно) поведение, моделът по нищо не отстъпва на един средностатистически представител на така модерната SUV категория, без обаче да трябва да се бори с типичните за този тип автомобили конструктивни недостатъци. Радващо за мнозина, Cross Country продължава да има и амбиции за умения извън пътя – при нужда ламелният съединител на BorgWarner отвежда до 50 процента от тягата към задния мост.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт