Масивният Volvo ХС 90 се сдоби с по-малък събрат в лицето на новия модел ХС 60, с който шведите се намесват в сегмента на компактните SUV-автомобили.
Volvo от дълги години сочат безопасността за свой приоритет номер едно. Когато компания с такъв имидж обяви, че пуска най-сигурният продукт в своята история, е напълно нормално интересът на публиката и специалистите да бъде засилен. В теста на версията с 2,4-литров петцилиндров турбодизел със 185 к. с. и върхово ниво на обзавеждане ще се постараем да проверим максимално обективно как са се справили скандинавците с изпълнението на амбициозните си обещания.
Елегантния
С цената си от над 80 000 лева вариантът Summum при всички положения не е евтин, но от друга страна срещу тази сума новият SUV на компанията разполага с фантастична серийна екипировка, в която висококласната озвучителна система със CD, климатроника, седалките с електрически реглаж и тапицерии от естествена кожа, биксеноновите светлини и респектиращия набор от системи за сигурност изглеждат само като кратка представителна извадка от пълния списък със стандартните детайли в автомобила. Също толкова важно е да се обърне внимание на обстоятелството, че даже да бъде „натъпкан” с всички възможни предложения от списъка с допълнително оборудване, ХС 60 продължава да бъде малко по-изгодна покупка от преките си конкуренти от BMW и Mercedes и по-точно техните модели Х3 и GLK.
Volvo повежда пред своите основни противници и по други важни показатели като например размерите на вътрешното пространство. Салонът на ХС 60 се оказва гостоприемно място даже за хора с двуметров ръст, включително и когато става дума за задния ред седалки с неговото леко извисено разположение от амфитеатрален тип - толкова нашироко сме свикнали да се чувстваме в представителите на по-горния сегмент като Mercedes ML и BMW X5. Това донякъде се обяснява от широчината от почти 1,90 метра, която е сред рекордните показатели за класа и се отразява благоприятно на вътрешния простор, но от друга страна логично се превръща и в пречка за сложни маневри в градски условия. Ограничената поради големия радуис на завиване маневреност също е минус при паркиране в тесни пролуки.
Човек лесно може да прости споменатите недостатъци ако се потопи в атмосферата на педантично изработения интериор, който е като енциклопедиен пример за класически скандинавски дизайн. Без да са се опитвали да придадат на своето творение някакъв вид технократско или модернистично излъчване, стилистите на Volvo талантливо са се справили със задачата да изваят прости и изчистени форми и най-вече да подберат и съчетаят правилните материали. Клиентите могат да избират между три основни вида декоративни облицовки на централната конзола и други ключови места от кокпита – алуминий, полиран фурнир от орехова дървесина и обработено по особена технология дъбово дърво с открита пореста повърхност и матов блясък. Специално когато бъде поръчан с последния вариант на декорациите и комбинация от бежов и тъмнокафяв цвят за тапицериите и пластмасовите повърхности, отвътре ХС 60 предлага обстановка, която превъплъщава най-доброто от традициите на марката и показва Volvo именно в тази светлина, която публиката очаква.
Иноватора
Ще се наложи да привикваме обаче с логиката на ергономията при този автомобил – специално управлението на навигационната система с централен контролер от задната страна на волана е силно объркващо, налице е и типичната напоследък склонност да се струпват множество дребни бутони на малки повърхности. За компенсация пък боравенето с огромния брой серийни и опционални електронни асистенти за сигурност е интуитивно – за целта е обособен отделен ред прегледно означени бутони на централната конзола. Volvo
Може би най-интересната новаторска технология при ХС 60 е системата City Safety, която се активира автоматично със запалването на двигателя. Функцията й е колкото проста, толкова и полезна – с помощта на радар в предната решетка, тя разпознава опасното наближаване на препятствия по пътя (спрял обект или такъв с по-ниска скорост на движение) и при скорост между 3 и 30 километра в час първо алармира с червен сигнал на челното стъкло, а след това самоволно стопира автомобила в случай, че водачът не направи това сам. Разбира се, от Volvo не дават абсолютна гаранция за предотвратяването на сблъсъци при ниска скорост, но по този начин рискът от тях и последващите щети се намалява значително – явно доказателство за това е решението на застрахователите в редица държави да определят за ХС 60 премии, които са най-ниските за сегмента, вероятно подобно нещо ще се случи и у нас в бъдеще.
Друго интересно предложение от подобен тип е асистентът за следене на мъртвото зрително поле, който предупреждава за поява на обекти отстрани на автомобила. Човек със сигурност не бива да притъпява наблюдателността си при наличие на такъв тип технология, но обективно погледнато електронният помощник върши своята работа наистина добре и може да избегне неприятни изненади. Сканирането на пътната маркировка и предупрежденията със светлинен и (доста натрапчив) акустичен сигнал при напускане на лентата на движение без включен мигач е позната от доста други производители, но според мнението на повечето колеги употребата й има реален смисъл основно при дълги нощни преходи, но не и в „нормални” условия. Помощта при движение по наклон е заимствана директно от Land Rover и носи името Hill Descent Control, като интересното при нея е, че може автоматично да поддържа скорост от седем километра в час, независимо дали автомобилът се спуска или изкачва. Все пак надали е нужно да споменаваме, че базираната на класически Haldex-съединител система за двойно предаване и цялата конструкция на ХС 60 имат за цел да осигурят повече сигурност при неблагоприятна атмосферна обстановка, отколкото класически офроуд качества. По стечение на обстоятелствата тестът на автомобила завърши при доста тежки зимни условия и трябва да се подчертае, че машината демонстрира повече от прилично поведение върху сняг и лед, добра стабилност при завиване и безпроблемно потегляне – единствено краткото прибуксуване на предните колела при подаване на повече газ на много хлъзгава настилка подсказва, че задвижването на четирите колела не е постоянно.
Уравновесения
На пътя ХС 60 се отличава с много плавен маниер на возене – с някои дребни изключения ходовата част успява да неутрализира влиянието на почти всички видове неравности по настилката. Допълнително предлаганото адаптивно окачване с три режима на модуса съвсем не е сред задължителните елементи, с които трябва да бъде оборудван този автомобил, но при наличие на достатъчно свободни средства инвестицията си заслужава, тъй като системата осигурява не само с една идея по-хармоничен комфорт, но най-вече повече стабилност при бързо каране. Поведението в завой е сигурно и безпроблемно, но като цяло ХС 60 не е машина, който ви подканя да се държите зад волана като състезателен пилот и съвсем адекватно на имиджа си е значително по-добре пригодена за спокойно каране.
Задвижващият агрегат с рядко срещан брой на цилиндрите се представя много добре – под съпровода на гърлено ръмжене, ХС 60 се ускорява равномерно и динамично, липсват слабост при потегляне или неприятна турбодупка, тягата е впечатляваща. И двете предлагани за модификацията D5 трансмисии са с шест степени, като едната е механична, а другата – автоматична. Изборът коя от двете пасва по-добре на автомобила зависи от вкуса и личните нужди на всеки купувач, но и в двата случая човек няма да сгреши, тъй като кутиите са отлично напаснати към задвижващия агрегат. Разходът на гориво е сравнително висок на фона на преките съперници от конкурентните марки, но това е и може би единственият по-сериозен недостатък на задвижването на ХС 60 D5.
В заключение може да се обобщи, че ХС 60 действително е един от най-сигурните и най-комфортните представители на компактните SUV-автомобили, който освен това предлага хармонично задвижване, както и неподправен скандинавски стил и забележително качество на изработка в просторния си интериор.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Volvo XC 60 D5 AWD Summum
В този сегмент можем да срещнем по-икономични SUV-модели, както и такива с по-динамично пътно поведение. ХС 60 обаче предлага изключително хармонично съчетание от сигурност, комфорт, огромен вътрешен обем и прекрасно изработен интериор, за което получава пет звезди от auto motor und sport.
Технически данни
Volvo XC 60 D5 AWD Summum | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 136 кВт (185 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м |
Максимална скорост | 205 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,1 л/100 км |
Базова цена | 83 100 лева |
editor
Благодарим за корекцията. При въвеждането на данните е пропусната единицата отпред.
Вини
Екипът Ви е допуснал много фрапантна грешка в изнасянето на техническите данни. Като разход е вписано "0,1 л/100 км" което е меко казано стряскащо, имайки впредвид 5 цилиндровата скандинавска ламя под капака.
Chivu
Това е уникален автомобил. Един от най-красивите, който някога съм виждал. Завиждам благородно на всички, които могат да си го позволят.