Най-малкият SUV на Volvo обещава да привлече нови клиенти към шведската марка
Дебютът на XC40 трудно би могъл да бъде по-бляскав – още със стъпването си на пазара, моделът спечели приза Автомобил на годината в Европа, а малко по-късно беше провъзгласен и за Световен автомобил на годината. Предвид насоката, в която се развиват вкусовете на голяма част от публиката, това не е изненадващо – все пак става дума за компактен SUV с премиум излъчване, открояващ се дизайн, огромен набор от асистиращи системи и върхови възможности за свързаност. Или казано по друг начин – концепцията на новото Volvo звучи като сбъдната мечта за всеки, който в момента иска да продава автомобили в големи тиражи.
Време е да разберем какво представлява моделът всъщност. Дългата 4,43 метра каросерия на XC40 се откроява отдалеч – от една страна дизайнът категорично определя автомобила като класическо Volvo, а от друга типичните за шведите стилистични похвати са интерпретирани по нов и свеж начин. В кокпита пък откриваме огромен сензорен екран с на моменти отвличащо вниманието на водача управление на функциите, предизвикателно изглеждащ лост за управление на автоматичната трансмисия, ефектни вентилационни отвори и удобни седалки с кожена тапицерия – всичко тук е издържано в типичния за марката стил. Във вратите има огромни по размер, тапицирани с филц джобове, които без проблем побират дори лаптоп, в средната конзола също е предвидена голяма ниша за предмети – изобщо местата, където може да съхранявате вещите си, удивляват както с броя, така и с обема си. Според екипа на Volvo, този автомобил е замислен с основната идея да улеснява своите собственици в тяхното забързано градско ежедневие – и в много отношение целта им изглежда постигната.
Най-малкият SUV на марката е базиран на нова модулна платформа, която е създадена в сътрудничество с китайските собственици от Geely. Предвид сравнително малките размери на каросерията не бива да се очакват чудеса по отношение на вътрешния простор, но обективната истина е, че място има достатъчно на всички места. Багажното отделение побира между 460 и 1336, което не е сред най-добрите показатели в класа.
Отначало моделът е наличен с два двигателя – най-мощната версия в гамата носи означението T5 и се задвижва от бензинов турбомотор с 247 конски сили и дизеловия D4 със 190 к.с. и SCR катализатор, като и двете машини се съчетават с двойно предаване, осемстепенен автоматик и с възможност на избор между оборудване Momentum или R-Design. Цените са доста високи и започват от почти 84 000 лева за дизеловия и от над 87 000 лева за бензиновия вариант. През лятото на пазара се очаква да се появи бензинов трицилиндров модел T3 с работен обем 1,5 литра. Plug-in хибридът ще последва догодина, а за 2020 година шведите са предвидили премиерата на изцяло електрическо изпълнение на
XC40.
Първите ни впечатления от D4 показват, че машината под предния капак не крие дизеловата си природа в акустично отношение, но затова пък със своите 400 Нм тегли наистина уверено. T5 от своя страна е работи по-гладко и незабележимо, като в допълнение набира обороти с подчертана охота. Осемстепенната автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател на въртящия момент сменя предавките меко и чевръсто, като почти обезсмисля използването на планките за ръчна смяна от задната страна на волана. При Т5 максималният въртящ момент от 350 Нм е наличен още при 1800 оборота в минута и това определено допринася за комфортното усещане, което създава задвижването на автомобила. Същото се отнася и за настройките на окачването, което осигурява много добра возия на новото Volvo. Дори R-Line моделите, които със своите големи колела се държат малко по-спортно на пътя, не могат да се оплачат от недостиг на комфорт от страна на ходовата част. Интересно е да се отбележи, че чудесната возия е постигната без наличието на адаптивни амортисьори, каквито не се предлагат и срещу доплащане – очевидно в случая с ХС40 подобна опция чисто и просто изглежда излишна.
Кормилната уредба на Volvo работи леко и достатъчно прецизно, превръщайки градското каране в сравнително приятно занимание – единствената уговорка тук е доста ограничената видимост при паркиране, която е следствие на оригиналния дизайн на каросерията, но, както знаем, красотата иска жертви.
XC40 разполага и със същински арсенал от асистиращи системи, които правят пътуването по-спокойно и най-вече по-безопасно. Както и подобава да бъде при едно истинско Volvo.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков, Волфганг Грьогер-Майер