Новото издание на ХС90 обещава същинска революция – но същевременно по характер продължава да бъде точно такова, каквото трябва да бъде
Някъде в началото на 90-те с Volvo се случи нещо, за което шведската марка никога не е била подготвена: тя внезапно стана модерна. Мнозина си мислеха, че това явление ще отмине бързо. И имаха основания за подобни помисли, тъй като дотогава типичният клиент на Volvo се отбиваше при някой от дилърите на марката средно веднъж на двайсетина години – и след този период най-често отново си купуваше кола от шведския производител. Още по-хубавото беше, че самите модели също не се променяха особено много – да, новите поколения понякога получаваха малко по-загладени ръбове отпреди, но Volvo винаги си оставаше Volvo. Това важи в пълна сила и за Volvo XC90 – първият SUV на марката, който през годините се появи дори с V8 бензинов двигател, но и това не успя да промени непоклатимия му характер.
Сега на първата генерация на модела й дойде време за пенсия. Това се случва забележително късно – автомобилът оцеля цели 13 години. Период, през който интересът на клиентите към него си остана почти непроменено висок...
След като през 2010 година марката Volvo стана собственост на китайската компания Geely, шведите започнаха да се подготвят за ново начало. Занапред всички модели от S60 нагоре ще се базират на обща модулна платформа, която за пръв път вижда бял свят именно с новия SUV. Точно това е причината, поради която Петер Мертенс, шеф на развойната дейност във Volvo, определя XC90 като символ на прераждането на шведската марка.
Volvo XC90 демонстрира всички ценности, с които фирмата смята да посрещне предизвикателствата на настоящето и бъдещето. На първо място, разбира се, остава сигурността (това все пак е Volvo), но към нея следва да прибавим по-нисък разход на гориво, по-опростен дизайн и оптимизирана ергономия. Да започнем със сигурността. Поемаме дълбоко въздух и започваме да изреждаме: City-Safety с технология за разпознаване на пешеходци и колоездачи, Head-up дисплей с информация за трафика, адаптивен темпомат с частично автоматизирано спиране и потегляне в задръстване, система за аварийно спиране в кръстовища, система за предотвратяване на инциденти при излизане от паркинг, система за намаляване на риска от удар отзад, сензор за разпознаване на признаци на умора от страна на водача, LED светлини с автоматично управление на дългите светлини, асистент за следене на мъртвото поле, асистент за поддържане на лентата с подаване на импулс в предпазния колан. Последното май ще се наложи да го обясним: когато технологията регистрира опасност от неволно напускане на пътното платно, в рамките на една десета от секундата коланите на водача и спътника до него се затягат със сила от 300 нютона – докато автомобилът не спре напълно. Едновременно с това деформационните елементи в конструкцията на седалките преминават в режим на готовност – в случай, че автомобилът все пак излети в крайпътната канавка. По този начин се намалява рискът от неприятни наранявания при евентуален инцидент. И макар че с цялата тази армада от съвременни ангели-хранители вероятността от инциденти поне хипотетично би трябвало да бъде сведена до минимум, произвежданият в Гьотеборг XC90 продължава да залага на безкомпромисната здравина на шведската стомана. 40 процента от каросерията са направени от обработена по специална технология бор стомана – най-твърдият вид стомана, който се използва в автомобилната индустрия. Затова няма да ви изненадаме с констатацията, че Volvo XC90 е един наистина масивен автомобил. Той се простира на дължина от 4,95 метра (досега 4,82 м) и може да се похвали с гигантски вътрешен обем. Водачът и спътника му разполагат с наподобяващи луксозни клесла седалки, които са разделени от масивната средна конзола. Отзад са монтирани три самостоятелни седалки, всяка от които може да се регулира по дължина и по наклон. Освен това двете външни места на втория ред могат лесно да се сгъват с цел улесняване на достъпа до предлаганите като опция допълнителни две места най-отзад. Въпросните потъват в дъното на багажника само с едно елементарно движение, но по-интересното е да се отбележи, че макар да са проектирани за пасажери с ръст до 1,70 метра, те предлагат достатъчно място и комфорт и за доста по-внушителни фигури. В зависимост от избраната конфигурация, багажникът побира от 314 с пет до 692 литра със седем седалки, а при сгъване на втория ред вместимостта му достига до внушителните 1868 литра.
iPad вместо iDrive
Преди да потеглим, нека отделим малко време и на новата инфо-развлекателна система на борда. Вероятността да останем разочаровани е минимална, тъй като познатото от досегашния модел решение от години се слави като една от най-нелогичните за управление системи от този тип въобще. На пръв поглед таблото изглежда някак си празно – на централната конзола са останали цифром и словом осем бутона, за всичко останало следва да се насочим към големия сензорен екран. На него откриваме четири главни менюта: музика, навигация, телефон и климатизация. Работата със системата изисква кратко време за привикване, а след това става приблизително толкова интуитивна, колкото с iPad. Трябва обаче да се отбележи, че ровенето из менютата доста разсейва водача от основната му задача – шофирането.
И като стана дума за шофиране, нека най-после се заемем и с тази дейност. Изпробваната версия D5 е серийно екипирана с двойно предаване и осемстепенна автоматична трансмисия от Aisin и разполага с 225 к.с. и 470 Нм. Volvo XC90 се ускорява впечатляващо чевръсто – в голяма степен благодарение на добре настроената автоматична предавателна кутия с хидравличен преобразувател на въртящия момент, която успява да компенсира леката слабост при потегляне и сменя предавките бързо и гладко. При ниски и средни обороти гласът на дизеловия мотор почти не се чува, но при форсиране тембърът му става малко груб. Към уравновесения нрав на задвижването пасва и настройката на предлаганото срещу доплащане пневматично окачване, което поглъща почти без остатък повечето неравности по пътя. Наличен е и спортен режим на ходовата част, само че той само влошава комфорта, без при това да дава особен принос за подобряване на динамиката – макар че според работилите върху автомобила конструктори по отношение на динамиката на пътя за еталон е използван BMW X5. Вярно е, че Volvo XC90 не може да се похвали с особено спортно пътно поведение, но подобни амбиции поне според автора на тези редове изобщо не са на място в едно класическо Volvo. Конструкцията на ходовата част е изцяло променена – вместо стандартното окачване тип Макферсън, отпред автомобилът е получил двойка напречни носачи за всяко колело. В областта на задното окачване пък шведските инженери са заложили на решение, което познато още от модела 960 от 1990 година: става дума за интегрален заден мост с напречен листов ресор, който поема функциите както на пружините, така и на напречния стабилизатор. И тъй като този тип конструкция е доста компактна, е осигурено място за електромотора на версията Plug-in-Hybrid. Въпросният модел ще може да се похвали със системна мощност от 400 к.с. и ще бъде в състояние да изминава до 40 километра изцяло на електрическа тяга.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Volvo XC90 с V8 двигател? Да, авантюрата с разработения от Yamaha агрегат определено беше интересна, но подобни експерименти в бъдеще ще останат чужди за ХС90 и моделът ще се предлага на пазара единствено с четирицилиндрови двигатели. Култовите петцилиндрови мотори на марката също остават в историята. От гледна точка на оптимизирането на разходите това всъщност е мъдър ход от страна на Volvo, а още по-добрата новина е, че усещането от шофирането на новото ХС90 си остава напълно автентично. Новата ера за компанията започва наистина добре!
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Дино Айзеле