По информация на консултантската къща Deloitte германците предпочитат да купят автомобил от Полша заради валутния курс и инициативите на немското правителство.
Oколо 1,2 милиона са немските потребители, които са подали молба за кешово плащане от 2500 евро при даване за скрап на по-стар автомобил и закупуване на нов. Тази бройка на желаещите да се възползват от инициативата надминава бюджетните очаквания.Планът за стимулиране на автомобилната индсутрия не включва изискване потребителите да закупуват новите автомобили в Германия и мнозина от тях се насочват към съседна Полша. Те са окуражени от по-ниските цени, след като полската злота загуби 1/3 от своята стойност спрямо еврото през лятото на миналата година.
”Поради благоприятния курс на злотата спрямо еврото купуването на автомобил в Полша е много по-изгодно от това в Германия”, споделя мениджърът на Deloitte Advisory във Варшава Пшемислав Кромер
“Не се знае колко дълго ще продължи това, но съдейки по-последната информация, с която разполагаме, може да приключи до септември”, добавя той.
По данни на социологическата агенция Samar продажбите на нови автомобили в Полша са се увеличили от началото на годината с 1,2% до близо 88 000 автомобила.
Агенцията обяснява този ръст именно с купувачите от Германия и Словакия, които са приели еврото и са въвели инициативи за стимулиране на закупуването на нови автомобили.
Самите поляци са закупили с 6% по-малко автомобили през първите два месеца на 2009 г. в сравнение със същия период на предходната година поради забавянето, което търпи икономиката на най-голямата от бившите социалистически страни в ЕС.
В Полша се произвеждат автомобили на Fiat, Ford, General Motors и Volkswagen.