Тест на функционалния спортно-елегантен модел във версия 2.0 TDI 4Motion
Ако считате комбитата за твърде скучни и невзрачни, но цените практичността и оригиналния външен вид, можете да направите откритие в лицето на VW Arteon Shooting Brake. Вариантът 2.0 TDI 4Motion превъзхожда многократно спортните купета по функционалност и не им отстъпва по нищо друго.
Решението гамата на Arteon да бъде разширена с по-практична версия в типичния за модела изискан стил не е изненада. Не е изненада и изборът на Shooting Brake – престижна и радка разновидност на каросерията с богати традиции и много успехи в средите на автомобилната аристокрация. Леко екстравагантното и безспорно привлекателно съчетание от комби и спортно купе предлага първокласна функционалност в стил Gran Turismo, която само печели от наличието на четири врати като модерно допълнение към класическата схема.
Те са ключово условие за гарантиране на удобен достъп до местата на втория ред седалки и на цялостната функционалност на новия Arteon Shooting Brake, чието основно предимство пред Fastback версията се крие в задната част. Багажното пространство отстъпва с около 100 литра на това при Passat Variant и прагът е малко по-висок от този при класическото комби, но на фона на извънредно елегантния силует с ниска линия на покрива тези дреболии могат спокойно да се пренебрегнат. Още повече, че пасажерите на задните места разполагат с достатъчно простор и свобода във всички посоки, а пестеливото остъкляване на динамичната задна част не създава обичайните в подобни случаи затруднения във видимостта от мястото на водача при маневри на заден ход.
Изисканост личи и в оформлението на арматурното табло, което вече доста се различава от това на Рassat. Класическите бутони са заменени изцяло със сензорни панели и плъзгачи на централната конзола, волана и екрана на мултимедийната система с диагонал 9,2 инча. Всичко това допринася за постигането на по-изчистени и елегантни форми, допълнени с високото качество на материалите в Аrteon, но ще изисква известно време за привикване.
То може да се прекара приятно под акомпанимента на новата озвучителна система на Harman Kardon, която разгръща възможностите си на фона на подобреното обезшумяване на купето и тихата работа на обновената гама от двигатели. Тя включва два бензинови (190, 280 к.с.) и два дизелови (150, 200 к.с.) агрегата наред с добре познатата от Passat GTE рlug-in хибридна задвижваща система. TDI вариантите са оборудвани с последната дума на системите за контрол на емисиите с два SCR катализатора и т.нар. Twindosing система с двойно впръскване на добавката AdBlue.
Първа класа
Комбинацията от двулитровия дизел, седемстепенната DSG трансмисия и системата за двойно предаване 4motion осигурява достойна за стремителните форми на каросерията динамика на пътя без да прекалява с разхода на гориво. Поведението в завой е подчертано неутрално, с достатъчно директни реакции на кормилната уредба и очакваното от системата за двойно предаване високо ниво на сцепление. Фактът, че Arteon Shooting Brake е по-близо до философията на класическия Gran Turismo, отколкото на екстремния спорт се подчертава от акцента върху стабилността и комфорта при пътуване на дълги разстояния. Почитателите на по-екстремната динамика ще трябва да запазят още малко търпение и да се насочат към R-версията с 320 к.с. и самоблокиращ заден диференциал.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Arteon Shooting Brake 2.0 TDI е изключително свежа нотка в доминирания от SUV моделите автомобилен пазар. Оригинален дизайн, много просторен интериор и отлична комбинация от комфорт и динамика на пътя.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов