С увеличен клиренс, по-голям размер колела и свежа външност, Cross Up е едно твърде интересно допълнение в гамата на най-малкия модел на Volkswagen. Първи впечатления.
Мъникът Up може абсолютно категорично да се нарече успешен ход за Volkswagen – градският модел не само се продава добре, но и многократно успя да се наложи над практически всички свои основни противници в рамките на мащабни сравнителни тестове, проведени от различни авторитетни специализирани медии – включително от auto motor und sport. Едва съвсем наскоро на Up му се наложи за пръв път да отстъпи първенството в подобно сравнение, изоставайки с няколко точки зад напълно новия Hyundai i10. Причините за това Up да бъде определян като един от най-добрите малки модели, създавани през последните години, сe дължи на факта, че макар да е най-малкият представител в продуктовата гама на Volkswagen, той не изневерява на традицията на марката старанието й да предлага максимално пълен баланс от качества в своите продукти. Разглеждайки пазарните успехи на автомобила обаче, няма как да не обърнем внимание и на още един ключов фактор – впечатляващото разнообразие от версии, което започва от богати възможности за оборудване и индивиду-ализиране и достига чак до специфични модификации като напомнящия на миниатюрен SUV Cross Up и дори напълно електрически вариант Е-Up.
По-големи колела, по-стабилно поведение
Отвън Cross Up привлича погледите със специалния дизайн на 16-цоловите джанти, увеличен клиренс, променен дизайн на броните и релси за багаж на покрива. Освен симпатиите, които носи освеженият по този начин дизайн, Cross Up извлича и някои чисто практически предимства от тези промени – увеличеният с 15 милиметра пътен просвет облекчава преминаването през разбити участъци, качването на бордюри и други подобни „приятни“ моменти от всекидневието, а по-големите колела осигуряват с една идея още по-стабилно пътно поведение спрямо останалите членове на моделното семейство на Up.
И понеже стана дума за пътното поведение – на пътя Cross Up се държи значително по-зряло, отколкото предполагат скромните му външни размери. От една страна това се дължи на сравнително дългото междуосно разстояние (колелата са разположени буквално в ъглите на каросерията), а от друга – на извънредно сполучливата като конструкция и настройка ходова част. Воден от прецизната си кормилна уредба, Cross Up се стрелка изключително пъргаво в градския трафик, но усещането за увереност не го напуска дори и при сравнително дълги преходи по планински пътища или магистрала, които със сигурност не са най-привичното занимание за един типично градски модел. Комфортът на возене и ефективността на шумоизолацията също се представят на неочаквано високо равнище.
Впечатляваща икономичност
Задвижването е поверено на бензинов трицилиндров мотор със 75 конски сили, чийто нрав трудно може да се нарече спортен, но затова пък разгръща мощността си равномерно и осигурява ако не оптимални, то поне задоволителни динамични показатели на тежащия малко под един тон Cross Up. Силата на малкия мотор е не толкова в темперамента, колкото в забележително слабия му апетит към гориво. Дори след продължително извънградско шофиране по магистрала, комбинирано с класически градски трафик, средният разход е едва около пет литра на сто километра, а при оптимални условия и малко старание от страна на водача пада и до около четири на сто.
Заключение
Подобно на останалите варианти на модела, Cross Up е един изключително зрял продукт, който по много параметри далеч надхвърля обичайните за неговия клас мащаби. Автомобилът е икономичен, маневрен и практичен, като освен това печели симпатии с високото ниво на безопасност и неочаквано добрия комфорт при пътуване.
Текст: Божан Бошнаков