Електрическата версия на up! представя визията на Volkswagen за екологичното бъдеще
Още в стандартните си версии VW up! е впечатляващ пример за това колко зрял може всъщност да бъде един малък градски модел. С дължина на каросерията едва 3,60 метра up! е типичен представител на А-сегмента, който със съчетанието от компактни размери, превъзходна маневреност и добър обзор благодарение на изобилното остъкляване и почти геометричните форми на каросерията е наистина изключително приятно средство за справяне с предизвикателствата на градския трафик. Ъгловатите линии на външния дизайн имат спомагат и за постигането на още едно изключително положително качество на модела – те позволяват максимално ефективно оползотворяване на вътрешния обем. Истината е, отвътре VW up! е значително по-просторен, отколкото предполагат скромните му габарити и това се отнася както за мястото в пътническия салон, така и за товарния обем.
Впечатляващо допълнение към гамата на up!
Функционален, удобен, маневрен и лек за управление – up! положително притежава всички необходими качества, за да бъде оценен като идеалното средство за придвижване в големите градове. Модификацията с изцяло електричество задвижване e-up! от своя страна прибавя към изброените достойнства и още едно – специална грижа за екологията благодарение на нулевите локални вредни емисии. Нещото, с което този автомобил изненадва особено приятно още от пръв поглед, е обстоятелството, че той не изисква от вас да се настройвате по някакъв специален начин за преминаването от конвенционална към електрическа мобилност. e-up! създава същото усещане, както и стандартния модел с еднолитров трицилиндров двигател – единствено специалните колела и наличието на някои допълнителни надписи и стилистични акценти издават, че пред вас стои машина с по-различен от обичайния тип задвижване. Всички познати достойнства на up! са налице и тук – пасажерите в интериора се радват на лесен достъп до всички места благодарение на серийните четири врати, позицията на седене е приятно висока и осигурява чудесен обзор във всички посоки, пространството е нетипично изобилно за класа. Като продължение на дискретната външност, интериорът на VW e-up! е лишен от самоцелни заигравания на тема интерактивни технологии и залага на добре познатата стилистика, стартиране с помощта на напълно стандартен ключ и скоростен лост, който не е по-различен от този на една обикновена автоматична трансмисия.
Без самоцелни изненади
Изненадващите моменти започват едва когато човек постави ключа в гнездото за „запалване“ и го завърти. Светването на съответния индикатор известява, че автомобилът е готов за потегляне, но типично за електромобилите на борда остава съвършено тихо. Достатъчно е да преместите лоста за управление на трансмисията в позиция D, да отпуснете спирачката и e-up! потегля – почти безшумно и радващо енергично. При ускорение с пълна тяга 50 км/ч се достигат за малко повече от 3,5 секунди, след 8,1 секунди се преминава отметката 80 км/ч, а класическият спринт от място до 100 километра в час се изпълнява за 12,4 секунди.
Впечатляващ темперамент
Още по-впечатляващ от тези сухи на пръв поглед числа е забележителният темперамент, който осигурява на тежащия 1229 кг e-up! максималният въртящ момент от 210 нютонметра, който е на разположение още при потегляне. В зависимост от това какви са приоритети му ви в даден момент, водачът на автомобила разполага с два допълнителни режима на работа на автомобила – Eco и Eco +, които частично редуцират мощността и комфортните функции в автомобила, но за сметка на това допринасят за изминаването на по-голям пробег с едно зареждане на акумулаторната батерия. От лоста за управление на трансмисията пък получавате достъп до друга интересна функция – при избор на позиция B се активира режим на засилена рекуперация при отнемане на тягата, чиято интензивност може да се регулира в 4 степени посредством преместване на лоста наляво и надясно. След известно време за привикване тази опция се доказва като изключително полезна и позволява придвижване из града почти без да се използват спирачния педал.
Самата акумулаторна батерия на e-up! е с капацитет 18,7 кВтч и е интегрирана в пода на автомобила между двата моста, което допринася за запазването на доброто разпределение на теглото. Времето за пълно зареждане отнема между шест (от електрозарядна станция) до девет (в домашни условия) часа. Съществува и вариант за бързо зареждане на в рамките на половин час, като за това време получавате 80 процента от обичайния капацитет на акумулаторната батерия.
До 160 километра пробег с едно зареждане
Официално обявеният пробег с едно зареждане достига 160 километра според стандартните норми и при наличие на оптимални условия и малко повече старание от страна на водача е съвсем реалистичен. При стандартна експлоатация в реална обстановка и разумно използване на консуматорите на енергия, е-up! напълно безпроблемно изминава около 120 километра – като стойността съвсем закономерно може да варира в зависимост от атмосферната обстановка, профила на изминатите отсечки, стила на шофиране и т.н. С цел по-пълноценно оползотворяване на наличната енергия, автомобилът е серийно снабден с електрическо подгряване както на челното стъкло, така и на предните седалки, тъй като по този начин се изразродва по-малко електричество, отколкото би било необходимо за обезпечаването на нуждата на автоматичната климатична инсталация.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов