Дали модерният задвижващ агрегат е достатъчно издръжлив? А и всичко останало – също?
Емоционалното излъчване на един VW Golf напомня по-скоро сериозен диктор, който чете новините, отколкото остроумен водещ на шоу програма. Спонтанни аплодисменти? При шестото поколение вече отдавна ги няма; един Golf трябва да работи – и толкова. Когато обаче от септември 2009 г. тестовият Golf с TSI мотор и 122 к.с. се настани трайно на едно от местата в редакционния паркинг, върху неговия доста невзрачен лак с цвят United Grey се изсипа градушка от твърде емоционални коментари. Причината бяха трюфелнокафявите кожени седалки, които привличаха погледите иззад стъклата подобно на шикозна, контрастираща яка на риза и маншети, подаващи се изпод сивия пуловер. Извънредно рядко се случва вечният герой на компактния клас да бъде толкова елегантно издокаран.
В списъка с опциите
Понеже кожените тапицерии се доставят само в комбинация с много удобните спортни седалки, от VW искат за тази екстра 1880 евро. И след като стана дума – седемстепенната трансмисия с два съединителя, люкът на покрива, ксеноновите светлини, системата за навигация и адаптивните амортисьори на тестовия автомобил неусетно вдигнаха цената му до внушителните 35 625 евро, което също стана причина за оживени дискусии.
Можем да се съгласим, че само незначителен брой представители на модела имат възможността да гребат толкова неудържимо от торбата с допълнителното оборудване, но пък мнозина клиенти все пак си позволяват една или друга привлекателна екстра. На тях сигурно им е интересно дали и след 100 000 километра камерата за заден ход продължава да се подава все така надеждно изпод емблемата на VW. И дали активният асистент за паркиране може да вкара автомобила във всяка свободна пролука? Продължава ли DSG трансмисията да превключва все тъй пъргаво, както в деня на покупката?
Най-важното
На първо място, в кабината цареше впечатляваща тишина, което се дължи по-специално на необикновено равномерния ход на турбомотора. Читателят Томас Шмит отначало дори се опитвал „да стартира на всеки светофар” своя Golf с идентичен двигател, понеже на празен ход четирицилиндровата машина е практически безшумна. Освен това агрегатът с директно впръскване на бензина се оказа извънредно темпераментен – качество, което все още не е присъщо по подразбиране на моторите от този клас на мощност. Тук 1,4-литровият двигател изиграва коза на принудителното пълнене, който му осигурява максимален въртящ момент от 200 нютонметра при ниските 1500 оборота в минута.
Вярно е, че ускорявайки от нула до 100 км/ч за 10,2 секунди, тестовият автомобил изоставаше от заводските данни за 9,5 секунди, но никой не се оплакваше от недостиг на мощност. Въпреки това на 71 511-ия километър няколко конски сили като че потънаха във водите на езерото Бодензее, край което в този момент се движеше нашият Golf. Светещият контролен индикатор за отработилите газове ни принуди да посетим сервиза извън графика, а там поставиха диагноза за дефект при лостчетата, управляващи турбокомпресора. Терапията изискваше агрегатът да бъде заменен с нов – не защото турбината беше пострадала, а понеже с цел намаляване на производствените разходи дефектните компоненти са вече интегрална част от конструкцията на турбокомпресора и той трябваше да бъде сменен изцяло. Ремонтът струваше почти 1600 евро и беше поет от гаранцията, но след толкова изминати километри от нея биха могли да се възползват съвсем малко клиенти.
Винаги на ход
Отделни собственици на Golf също съобщават за проблеми с техниката за принудително пълнене на двата варианта 1.4 TSI със 122 и 160 к.с. Производителят обаче не е изтеглял автомобили за сервизна акция, тъй като съответните повреди се появявали твърде рядко. Въпреки досадната авария участващият в маратона Golf не беше принуден да се добира до сервиза с чужда помощ, което намира положително отражение в равносметката за дефектите. Ето че се изпуснахме и споменахме нещо, което трябваше да кажем едва накрая, за да поддържаме напрежението – още повече, че някои колеги се опасяваха от неприятности със седемстепенната трансмисия с два съединителя заради изключително сложната й конструкция.
Действително, от самото начало доста водачи се оплакваха от грубите маниери на потегляне и сътресенията в силовия тракт при маневри на паркинга. Въпреки това около една четвърт от всички притежатели на 1.4 TSI предоставят превключването на струващата вече 1825 евро автоматизирана предавателна кутия, която като цяло работи действително добре. Предавките се сменят светкавично бързо, независимо дали го прави електрониката или водачът посредством планките на волана. Освен това осъвременяването на софтуера след 53 762 изминати километра внесе малко повече хармония в работата на DSG при ниски скорости.
Наред с подобрения комфорт сложната и скъпа предавателна кутия би трябвало да осигурява и по-нисък разход на гориво. Обявеният от VW стандартен разход от 6,0 л/100 км е с два сантилитра по-нисък, отколкото при варианта с ръчна шестстепенна предавателна кутия. Не е кой знае каква изненада, че средният разход в теста от 8,7 л/100 км значително превиши данните на производителя, но пък с малко по-сдържано шофиране някои водачи успяха да се доближат до тях, отчитайки 6,4 л/100 км. Високата средна стойност се дължи, разбира се, и на удоволствието, което доставя управляването на този Golf . От една страна, вследствие на споменатата динамика на задвижването и от друга – благодарение на променливите настройки на ходовата част, които сякаш могат да се справят с всичко.
Адаптивните амортисьори в комбинация с леко и прецизно работещата кормилна уредба помагат на компактния автомобил да постига поведение на пътя, за което първият GTI би дал мило и драго – дори червения кант на радиаторната си решетка и скоростния лост с топка за голф. Най-често водачите избираха комфортния режим, защото при него повечето неравности по настилката биват умело филтрирани въпреки 17-цоловите колела. Както обикновено, и това удоволствие е доста скъпо – за адаптивното окачване в началото на теста VW искаше 945 евро. Това е причината да го поръчват сравнително рядко, пък и в своите дописки читателите почти не критикуват базовата ходова част на модела.
През зимата
Много по-различно обаче е мнението им за отоплителната система. Най-често версиите със съвременни високоефективни даунсайзинг мотори карат пасажерите си да мръзнат. Това положение не се промени и след като обдухвателят при краката на водача беше закрепен както трябва – корекция, извършена при всички Golf VI в рамките на редовното сервизно обслужване.
Не само краката на пътуващите оставаха дълго време на студено, но и целият интериор се затопляше твърде колебливо. Читателят Йоханес Кинатедер, собственик на Golf Plus TSI, предполага, че „при тестовете близо до Полярния кръг инженерите шофират предварително загрети автомобили” и поради това не са регистрирали незадоволителната работа на отоплението. Нагревателите в седалките трябваше да полагат големи усилия, за да създадат поне малко уют в елегантния интериор.
Като изключим тази студенина на характера, Golf се справяше добре с условията през зимата, макар че потеглянето по хлъзгав път с DSG изисква малко повече усет. Ярките ксенонови светлини прорязваха рано спускащата се тъмнина, а комбинираната с тях система за почистване измиваше надеждно от фаровете калта на движещите се отпред автомобили. А как стоят нещата с обзора назад? Колкото и да беше изцапано задното стъкло, точното паркиране никога не представляваше проблем. Камерата за заден ход се подава изпод емблемата на VW само докато работи, а иначе остава скрита и защитена от мръсотия – едно скъпо, но интелигентно решение.
Значително по-евтин е асистентът за автоматизирано паркиране. С негова помощ Golf маневрира почти самичък, намествайки се в странични, успоредни на движението пролуки. Водачът участва само с натискане на газта и спирачката, като причините да го прави са свързани единствено с носенето на юридическа отговорност. И този елемент от допълнителното оборудване не показа никакви слабости през целия тестов пробег.
Срив на борсата
Това би могло да послужи като поучителен пример за създателите на скъпата навигационна система RNS 510. От самото начало нейната солена цена от 2700 евро (включваща и озвучителната система Dynaudio) беше поставена под съмнение поради дългото време за изчисляване и планиране на маршрутите. Към края на теста зачестиха кратковременните сривове в работата на системата. Положителни отзиви обаче получи лесното й управление посредством голям сензорен екран. Повече радост носеше доставеният от датската специализирана фирма Dynaudio музикален пакет, който може да бъде поръчан отделно срещу 500 евро. Уредбата с осем високоговорителя, осемканален цифров усилвател и обща мощност от 300 вата е с много по-автентично звучене от серийните високоговорители.
Тази екстра обаче също не допринася за по-добра цена на автомобила при продажба на старо, което впрочем важи и за повечето от другите допълнителни предложения. В края на теста беше направена експертна оценка, която констатира овехтяване от 54,4 процента – втори най-лош резултат сред всички конкуренти от класа. Това не се дължи на визуалното впечатление, защото боята все още изглежда свежа, а тапицериите не са нито захабени, нито продънени. Освен това всички електрически помощни устройства работят, а облицовките са все така здраво закрепени. Не всички собственици на Golf обаче притежават подобен безпроблемен автомобил – в някои дописки читателите споделят с яд за хлабави покривни планки около прозорците и несгоди с електросистемите.
На пръв поглед и разходите за изминат километър, възлизащи на 14,8 цента, са далеч по-високи, отколкото при други модели, преминали маратонския тест. Това обаче се дължи на факта, че повечето от тях са дизели. Пресметнато без горивото, маслото и гумите, Golf излиза вторият най-евтин за поддръжка автомобил. В класирането според индекса на повредите той дори излиза начело. Понеже, както гласеше някогашната реклама на VW, тестовият Golf все вървеше, вървеше, вървеше и никога не спря, а освен турбокомпресора беше сменен само един повреден амортисьор на задния капак.
Текст: Йенс Драле
Снимки: ams
Оценка
VW Golf 1.4 TSI Highline
Смяна на караула в компактния клас - Golf VI заменя своя предшественик като най-надежден представител на своя сегмент в продължителния тест на auto motor und sport. Резултатът обаче можеше да бъде и друг, както показват някои писмени свидетелства на собственици на Golf с по-лош късмет. Независимо от това никой не се оплаква от мощния и равномерно работещ мотор, DSG трансмисията също е критикувана извънредно рядко. Причината тестовият автомобил да носи радост при почти всякакви обстоятелства се крие в многобройните, отчасти скъпи екстри – те обаче не могат да се изплатят при продажба на старо.
Технически данни
VW Golf 1.4 TSI Highline | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 122 к.с. при 5000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,2 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 200 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,7 л |
Базова цена | 35 625 евро в Германия |
Анонимен
Германците какво предлагат -Голф. Японците надеждни и много по-технологични и сложни хибриди. Това показва,че японците продават по-технологичните и надеждни автомобили.
IVo
KAzwat na tozi segment Golf Klas i Golfa, hubav ili lost, e primer za podrajanie! Triabva da ima pri4ina, ili se barkam!!!
Анонимен
Иначе ,страшно безпроблемен тест -'само една сменена турбина'!Много са добри актуалните VW на книга,и за сервизите,и то ще стават още по-добри като почне да им изтича гаранцията и почнат да влизат на старо у нас...Много ми е интересно как всички VW-та печелят сравнителни тестове,обаче на 100000,я 'незначително'турбо ,я нещо друго се скапе-уникалнииии!
Проба
В този клас съм карал Тойота, Рено и VW - само нови /това го пиша, за да не мислите, че съм предубеден/. В момента Голф е най-добрият автомобил в този клас, най-високо технологичния и с най-много възможности да се доближи, като екстри, технологии и качество на изработка до автомобилите от високия клас и премиум марките. Като надеждност не мога да коментирам как е.
Анонимен
Няма по-добри автомобили от японските! Най-надеждни са и с най-модерни технологии. Немските изглеждат като голф 2-ка дизел пред японските предложения. Един Аурис Хибрид е уникална японска технология и най-надеждната кола в класа. До Ауриса тоя Голф изглежда точно като Голф 2-ка ГТД пенсионерска 4-колка.
Анонимен
Няма по-добри автомобили от немските, Лионче! Толкова си се побъркал, че няма какво да кажеш и си копираш малоумните коментари. Вече е подаден сигнал срещу теб, за насилие и проповядване на омраза в интернет пространството, граждански иск също за обидите който пишеш тук! Весели празници.
viva japan
нормална немска чикия.....нищо повече
nikito_blend
Хубав автомобил но скучен дизайн.
Анонимен
Е как ще мине без "... горивото, маслото и гумите..."!? Тя ще върви ли или само ще й се възхищаваме?
yuli
прехвален голф савсем нормален автомобил