Eдин забележително ефективен и екологичен автомобил - при това със спортни заложби
VW Golf GTE е един особено интересен представител на набиращите все по-голяма популярност Plug-in хибриди. Съчетавайки специално доработен за целта вариант на добре познатия бензинов четирицилиндров мотор с директно впръскване на горивото 1.4-TSI (който с помощта на принудително пълнене с турбокомпресор постига мощност 150 к.с.) и електромотор със 75 кВт, един от най-атрактивните модели в гамата на Golf може да се похвали с максимална скорост 222 км/ч, 7,6 секунди време за спринта от 0 до 100 километра в час и едновременно с това постига невероятен среден разход на гориво при смесен цикъл на шофиране (според Евростандарта) от едва 1,6 литра на сто километра. Как се постига тази зашеметяваща комбинация от показатели? Благодарение на тежащата 120 килограма литиево-йонна акумулаторна батерия с капацитет 8,7 кВтч, която се зарежда напълно в рамките на 3 часа и 45 минути, Golf GTE може да измине до 50 километра само с помощта на електрическа енергия – и то със скорост до 130 км/ч.
В специално разработения режим на работа GTE, високотехнологичният модел се държи като истински спортист – чрез използването на звуков генератор акустичният дизайн се отличава с приятно агресивни нотки, а системните показатели за мощност и въртящ момент от съответно 204 конски сили и 350 нютонметра в съчетание с чевръстата работа на шестстепенната трансмисия с два съединителя DSG осигуряват на VW Golf GTE наистина превъзходни динамични показатели.
Истински спортни гени
Споменавайки предавателната кутия на Golf GTE, няма как да не отбележим чудесното представяне на една нейна допълнителна функция, позната от моделите с изцяло електрическо задвижване – режимът с особено интензивно прилагане на рекуперация от страна на електромотора, с чиято помощ не само осигурявате по-оптимално зареждане на акумулаторната батерия, но и значително по-рядко ви се налага да използвате спирачките. Изобщо колкото повече време прекарате зад волана на тежащия 1599 килограма Golf GTE, толкова повече ще се изненадвате приятно от естествения и динамичен маниер, с който се управлява този автомобил – звучи почти невероятно, но но както обективното му представяне в реални условия, така и субективното усещане удивително много се доближават до спортистите в гамата на модела GTI и GTD.
Изненадите обаче не спират дотук: в градски условия емоции от шофирането на Golf GTE не само че не приключват, а всъщност тепърва започват. Благодарение на огромния си въртящ момент от 330 нютонметра, наличен още от празния ход, електромоторът изтрелва автомобила от място с подем, на който GTI и GTD всъщност биха могли единствено да завижват.
Интегриран в трансмисията DSG електродвигател
За нуждите на Plug-in хибридния вариант се е наложило 1,4-литровият TSI двигател да бъде подложен на някои модификации, засягащи лагерите на коляновия вал, буталата и пр. Разположението на самия мотор под предния капак е изместено с 57,5 мм наляво, а за отделянето му от DSG трансмисията, в която е интегриран електрическия двигател, е добавен допълнителен съединител. Общо трите кръга на охлаждащата система гарантират, че всички участници в задвижващия тракт работят винаги в оптимални температурни режими.
Хармонично поведение във всекидневието
Нещото, което впечатлява моще би най-силно при всекидневното шофиране на Golf GTE, е почти органичната хармония, която е постигната при съчетаването на двата типа задвижване. В нормални условия и пълен заряд на батерията отначало автомобилът се придвижда приоритетно само с помощта на електромотора – докато запасите от енергия в акумулаторната батерия позволяват това. Оттам насетне GTE се държи като класически хибрид – взаимодействието между ДВГ и електромотора се определя изцяло от моментните условия, а водачът и спътниците му биват лишени от каквито и да било неприятни придърпвания, акустични изненади и така нататък. Особено радващо впечатление прави енергичният маниер, с който автомобилът изкачва наклони само с помощта на електрическа енергия. Спирачките също се дозират необикновено прецизно за хибриден модел.
Изобщо VW Golf GTE успява по талантлив начин да използва по възможно най-ефективния начин целия потенциал на своята модерна задвижваща технология, без обаче да парадира с това по излишно показен начин. Изчистената ергономия, усещането при шофиране, стилната атмосфера в интериора, високото качество на материалите, солидната изработка, чевръстото управление, рафинираният комфорт, богатото разнообразие от асистиращи системи – всички тези фактори, типични за всеки друг Golf, могат да бъдат открити и при GTE. Освен това моделът е серийно екипиран с 16-цолови алуминиеви джанти, LED-светлини, автоматичен климатик, парктроник и спортни седалки със специална карирана тапицерия. Особено интересно решение е идеята GTE да получи почти всички характерни отличителни белези на GTI, които обаче вместо в червено, тук са представени в синьо – като например декоративната лайстна в предната решетка, спирачните апарати, споменатите карирани мотиви на тапицериите, контрастните шевове в интериора и още много други. Подобно на останалите варианти на обновения Golf, GTE може да се похвали и с редица иновативни технологии като например инфо-развлекателната система без класически бутони и възможност за управление с жестове.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов