Oкoлo 1,2 тона собствено тегло и 1,4 литра обем на двигателя не звучат особено обещаващо. Отговор на въпроса как се живее с базовите модели на средната класа дават Golf, Mazda 3 и C4.
Претендентите се опитват най-почтено да впечатлят своите собственици, но не успяват да го направят дори и за кратко.Те сякаш искат да съществуват в свят без стръмни наклони, заселен с водачи, които ги мързи да сменят скоростите. Всъщност трите автомобила действително са насочени към хора,които са готови да се подчинят на спокойния им, дори леко муден характер.
Купувачите на базовите модели
определено биха се чувствали най-добре, пътувайки на къси и средни разстояния. Също така би било добре, ако честолюбието им на аутобана не води до прекалено превишаване на разрешената от закона максимална скорост от 130 км в час. Още повече, че понякога ще им се налага да демонстрират железни нерви, например при изпреварване на тесни междуселски пътища. Друго от почти задължителните условия за собствениците им обаче е и да не изявяват желание за семейна почивка до Алпите.
В действителност се оказва, че никой от компактните модели не е толкова непретенциозен, колкото изглежда. Стойности на минималния разход на гориво от порядъка на по-малко от 6 литра са по-скоро нереалистични, при нормално ползване разходът скача над 8 литра на 100 км . А ако настъпвате безмилостно по магистралата ви е гарантиран разход от над 11 литра – твърде висока цена за толкова малко удоволствие…
Има какво още да се желае и по отношение на удобството
никой от тримата конкуренти не предлага на клиентите си пълна хармония. Golf майсторски абсорбира вълнообразните неравности по пътя, но за сметка на това не спестява на пътуващите неудобствата, породени от преминаването на капаци на шахти. Mazda е с по-меко окачване и се справя по-добре, въпреки че при преодоляването на по-големи неравности се появява неприятно разклащане на каросерията, а при по-екстремни изпитания се стига и до занасяне на задницата. Citroën изисква от водача си най-много усилия за приспособяване – освен с неточното и тромаво управление на С4, той трябва да се примири и с трудния за разчитане LED-дисплей по средата на таблото и с не дотам прецизната работа на трансмисията.
В крайна сметка
за Citroen остава третото място в класацията след Mazda, която от своя страна пък изненадва с високите си разходи по подръжката . Победата на Golf не може да бъде наречена триумф на перфекционизма, а по-скоро разумен избор. VW предлага най-ниските разходи по поддръжката в това сравнение и освен това е най-търсен при препродаване. В крайна сметка е доста вероятно много от шофьорите на Golf да се наслаждават повече на икономията при карането и поддръжката му, отколкото на самото каране на този автомобил.