Сравнителен тест на два равностойни комби модела в оспорвания компактен клас
Досега на Golf VIII не му беше лесно в изпитанията. Или пък сам си създаваше трудности? Той вече не печели сравнителни тестове със същата категоричност, както предишните поколения. Нека видим дали нещата ще се променят с комбито Variant, което VW обнови още по всеобхватно. Ще бъде ли това достатъчно за победа над наскоро модернизирания Hyundai i30 Kombi?
Не очакваме от вас да сте мислили за това и да посетите близкия дилър на VW с торта, на която сте забучили 47 свещи. Или пък да изпратите поздравителна картичка до Волфсбург. Но вероятно бихте могли да го споменете в някой от онези дълги разговори по Скайп и да спечелите – нали там често най-безполезните знания намират най-широко признание. Накратко: Денят, в който първият Golf минава покрай преброителен пост номер осем в завода на VW, се смята за негов рожден ден. Той е 29 март 1974 г., петък. Което ни дава възможност да оспорим предсказанията на хороскопа. Според него родените в петък деца са смятани за особено миролюбиви и общителни. Това няма как да е вярно, ако се има предвид онова, което Golf остави зад гърба си през последните десет години – не само съперниците, но и част от себе си.
По време на царуването на Golf VI неговият клан обхващаше шест модела: с две и с четири врати, Variant, Cabrio, Golf Plus и хронично боледуващата на европейските пазари полусестра Jetta. А сега, при Golf VIII, те няма да са повече от версията с четири врати и комбито Variant. И ако това може да служи за утеха, по-рано имаше много повече варианти, но никога такъв Variant.
Какво означава това? Ще го изясним в сравнението с освежения през лятото Hyundai i30 Kombi. И двата модела участват с 1,5-литрови бензинови турбомотори със система мек хибрид, трансмисия с два съединителя и увереност в победата.
Относно междуосието
Variant е по-новият Golf. Не само понеже се появи повече от година след хечбека с четири врати, но и защото се различава в по-голяма степен от своя предшественик. Естествено, и той е базиран върху модулния набор за напречни двигатели, но за първи път в своята история, водеща началото си от Golf III през 1993 г. (сега трябва да внимаваме, иначе тестът ще се превърне в историческо четиво), той има по-голямо междуосие от версията с четири врати. Variant използва шестте сантиметра в повече между мостовете, за да разшири пространството около задните места. Там той настанява трима пътници удобно и с увеличено с пет сантиметра стандартно място за седене. По отношение на товарния капацитет промените са незначителни – с вместимост на багажника от 611 до 1642 литра Variant побира с 6 до 22 л повече от досега.
Разнообразието от хватки за вътрешна гъвкавост сега като че ли е леко намаляло: подът на багажника е с променлива височина, задните седалки се сгъват дистанционно на две части и с проход за дълги товари, ролното покривало и мрежата може да се скрият в сутерена на багажното отделение, стига преди това решително да сте изтръгнали страничните облицовки. Всичко това притежава познатата висока функционалност, която, както е известно, е важна част от същността на Golf – подобно на удобното качване, множеството места за дреболии и добрия обзор.
Variant изглежда донякъде лишен от финес – за разлика от хечбека тук лещата на камерата за заден ход не е защитена от замърсяване под задната емблема. Комбито обаче е възприело от събрата си сложното управление на функциите, чиито странности като че ли се увеличават. Например наскоро до нас стигна слухът, че мащабът на картата при навигацията може да се променя не само с върховете на пръстите върху тъчскрийна, но и като докоснете с два пръста сензорната повърхност, която, докосвана с един пръст, всъщност променя силата на звука. Сега можем да потвърдим, че това действително е вярно, макар и да функционира доста неохотно. Пожелаваме успех на продавачите, които ще трябва да обясняват тези неща на всички онези, които винаги са си купували Golf, защото при него всичко се разбира от само себе си.
Разбираемостта е нещо, което Hyundai i30 Kombi владее много по-добре – дори и след осъвременяването на модела. Наистина, тук сега липсва вторият въртящ се регулатор за мащаба, но всичко друго е подредено умело и достъпно въпреки изобилието от функции. Освен това уредите тук се разчитат по-добре, отколкото при Golf с неговите малки стрелки. Все пак за VW се предлага head-up дисплей. Той струва 700 евро, но пък навигацията, задните LED светлини и разделителната мрежа са серийни при Variant. Но тъй като Hyundai оборудва i30 N Line по друг начин, но като цяло още по-богато, при еднакво равнище на екипираност Golf струва с 5400 евро повече.
При това i30 също изглежда солиден, а като избор на материали е на подобно ниво – високо, но на дистанция от премиум лигата. И в останалите отношения кореецът отстъпва на малко места и с малко: проходът за дълги товари в разделената на две задна облегалка е по-тесен, товарният под не се регулира по височина, ролното покривало не се прибира под него. Но пък под багажника има големи и добре използваеми кутии. И понеже товарният обем е на практика еднакъв и седалките на Hyundai са със съвсем малко по-неудобни тапицерии, Golf отначало успява да вземе преднина в точките единствено със значително по-доброто си оборудване от асистенти – а също и понеже в този тестов автомобил то работеше без засечки. Може би защото разполага с по-малко системи за подпомагане, Hyundai ги демонстрира по-интензивно. Например ограничението на скоростта може да бъде изобразявано едновременно от три индикатора – по-целесъобразно щеше да бъде, ако и трите показваха една и съща стойност. А системата за спазване на лентата има склонност към прекалени намеси.
От меко по-меко
Фактът, че след натискане на стартовия бутон i30 винаги заработва в Eco режим, е резултат не от желание за опека, а за икономии. Само при тези характеристики задвижването действително използва предимствата на 48-волтовата система мек хибрид със стартер-генератор с ремъчен привод. При движение без газ системата не само изключва от скорост, както е обичайно, но гаси и двигателя. Тогава енергия за консуматорите доставя един 0,44-киловатчасов литиево-йонен акумулатор в пода зад задната седалка. Това, както и повторното стартиране, става бързо и без сътресения, но по-рядко, отколкото при Golf.
При комбито от Волфсбург включването и изключването от скорост, стартирането и гасенето на двигателя протичат толкова меко, че едва на второстепенен път забелязвате колко често и дълго Variant се движи без участието на мотора – също и в режим Comfort. А фактът, че освен това 1,5-литровият бензинов турбоагрегат при слабо натоварване изключва и два от цилиндрите си, би трябвало да повиши икономичността още повече – но с отчетените в теста 6,7 л/100 км Golf не изразходва нито капка по-малко от i30 с неговите по-прости системи.
Моделът на Hyundai не позволява да бъде изпреварен и по отношение на динамичните характеристики, предлага също толкова равномерно работещ мотор с вълнуваща тяга при изпреварване. Обстоятелството, че неговата трансмисия с два съединителя сменя предавките малко по-замислено от по-бързата предавателна кутия на Golf, може да ви подразни само при бързо каране по второстепенен път. Но пък тъкмо там проличава как VW може да спечели този тест – той задължително трябва да победи при шофирането.
За целта тестовият автомобил е подходящо въоръжен – с оборудване R-Line, опционални адаптивни амортисьори (1045 евро) и серийно прогресивно управление, съчетавайки висок комфорт с окриляващо чевръсти маниери. В режима Comfort той преминава плавно през фугите, върху които i30 Kombi подскача, и не се клати след дългите вълни по настилката – това става само когато в режима за индивидуални настройки изберете по-меки характеристики на амортисьорите, отколкото в режима Comfort. Въпреки увеличения диапазон на степените дори в спортния режим Variant се справя с неравностите по-старателно от i30, който филтрира по-грубо най-вече късите неравности.
И понеже и на нас ни се случва през декември да бъдем изненадани от зимно време, не успяхме да измерим стойности за динамика на пътя при слалом и смяна на лентата. Но при сравнителното тестово шофиране Golf бездруго доказа по-чевръсто поведение. Със своята кормилна уредба с променливо предавателно отношение автомобилът влиза в завоите по-целенасочено и прецизно, остава почти непоклатимо стабилен и задълго неутрален, преди да започне да се плъзга, недозавивайки. В крайна сметка неговата симулирана чрез спирачни намеси напречна блокировка XDS регулира мощността така, че моделът ускорява стремително и стабилно на излизане от завоя. Така че Golf се представя на пътя превъзходно и като Variant.
Толкова добре, че Hyundai не е съвсем наравно с него дори в най-спортната си версия (не се предвижда появата на истински i30 N Kombi). При това и той съчетава висока сигурност на пътя с бърза водимост – само че не така изразително. Всичко това са само дреболии, но тъкмо малко не достига на добрата кормилна уредба по отношение на обратната връзка, прецизността и директната работа; автомобилът недозавива по-рано и по-силно, в завоите мощността не стига до пътя с толкова добро сцепление. Той обаче никога не изостава сериозно от модела на VW.
Golf е принуден, както рядко досега, да се бори с нокти и зъби за точковото си предимство – не само заради петте години гаранция и по-изгодната цена на i30. Преди десет години може би е имало достатъчно купувачи, които се замислят само над това кой Golf да изберат. Днес дори при най-добрия Variant, съществувал някога, възниква въпросът дали изобщо трябва да купиш Golf, когато има алтернативи като i30. А какво стана с тортата за VW? Понеже i30 е вече толкова близо до него, Golf този път не получава торта.
Заключение
1. VW Golf Variant 1.5 eTSI (450 точки)
Golf спечелва победата с по-добро оборудване при светлините и асистентите и с по-старателна изработка и комфорт. Управлението на функциите е по-сложно, а по-евтиният i30 винаги го следва по петите.
2. Hyundai i30 Kombi 1.5 T-GDI (435 точки)
Според измерените стойности i30 е близо до Golf; назад го теглят само малко по-грубият комфорт и по-малкото асистенти. А според критерия „повече автомобил срещу парите” той е подходящият избор.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Петър
Защо във всички сравнителни тестове с участие на автомобили vw, те са оборудвани с адаптивно окачване, а другите автомобили - не. Не е ли правилно, ако за единия автомобил не се предлага такава опция и другия да не е с нея. По този начин всеки тест се печели от vw защото предлага "по- добър комфорт на возене и по-добро управление".