Концернът постепенно ще затвори повечето от своите европейски предприятия
Volkswagen Group заяви, че е „почти невъзможно“ да се прогнозира неговата ефективност през 2020 г., когато глобалната пандемия на коронавирус се разгръща, като повечето от европейските фабрики трябва постепенно да бъдат затворени през следващите седмици.
„Здравето и безопасността на нашите служители и техните семейства е най-важният приоритет в ситуацията и моята основна цел е да забавя разпространението на коронавирус възможно най-много“, заяви изпълнителният директор Херберт Дис на годишна медийна конференция, която се предава на живо.
Мерките включват преустановяване на производството в заводите на VW Group в Испания, Португалия, Словакия и Италия преди края на тази седмица. Повечето немски и европейски предприятия ще затворят през следващите седмици. Наред с опасенията за разпространение на вируса, концернът посочва „значително влошаване на продажбите“ и „несигурност относно доставките на заводите“ като основни причини за затварянето на производството.
Въпреки това производството е възобновено в редица китайски фабрики, тъй като изглежда, че вирусът е подложен под контрол на местно ниво. Най-големият чуждестранен производител на автомобили в Китай –Volkswagen, изпитва остро кризата, като спадът в продажбите вероятно ще окаже значителен ефект върху резултатите на 2020 г., въпреки че Дис твърди, че потребителите вече се връщат към търговците на нови автомобили в региона.
Дис призна, че пандемията представя на VW Group „неизвестни оперативни и финансови предизвикателства“, но е оптимистист за възстановяването, заявявайки, че „ще успеем да преодолеем кризата с коронавируса, като обединим силните си страни, в тясно сътрудничество и висок морал в нашата група“.
Несигурността през 2020 г. контрастира напълно с изявлението с порожителен знак на Херберт Дис, отнасящо се за 2019 г., която е „много успешна година“ за концерна. Общата оперативна печалба нарасна с 22% до 6,9 млрд. евро.
Подразделението за леки автомобили VW отчете приходи от 88,4 млрд. евро - с 4.5% по-високи от 2018 г. - и оперативна печалба преди данъците да бъде увеличена от 3,2 млрд. евро на 3.8 млрд. евро. Skoda, Seat и Porsche отчитат увеличение на продажбите между 10 и 15%, като Bentley се връща към печалба със значително увеличение на приходите с 35,1% и възвръщаемост на продажбите от 3,1% (спрямо -18,6% за предходната година).
Тъй като глобалната икономика все повече се влияе от пандемията, повечето големи автомобилни концерни отбелязват огромни загуби на фондовия пазар. VW не е сам, като цената на акциите му паднаха с 38% от януари. Въпреки това, Хербет Дис твърди, че значителните инвестиции на концерна в електрификацията няма да бъдат "преоценявани".