Според шефовете на компаниите автомобилите с бензинови и дизелови мотори ще са важен фактор още дълго време
Настъпиха времена в които, въпреки всичките въпросителни относно добива на литиевата суровина и електрическата енергия, електрическата мобилност се възприема за много по-чиста и опазваща околната среда от мобилността използваща класически двигател с вътрешно горене. И това въпреки че съвременните дизелови двигатели вече са с нива на емисии на азотни окиси и твърди частици като на тези на модерен бензинов агрегат, а самият бензинов двигател е изключително чист.
Всички говорят за бъдещето на мобилността като автономно и електрическо и дори в смисъла на думите „електричество“ и „двигател с вътрешно горене“ еднозначно се вменява смисъл на „чист“ и „мръсен“. Процесът към преминаване към електрическо задвижване отдавна върви с променливи темпове на развитие, но особен тласък в това отношение дадоха проблемите със софтуера на Volkswagen и упоритата работа на Tesla. Дори Toyota за която това развитие на събитията бе добре дошло се оказа неподготвена за новата ситуация защото философската окраска на „чистотата“ отиде далеч отвъд техните „самозареждащи се хибриди“ и се насочи към чистата електрическа мобилност, в която дори plug-in хибридите са трудно приемлив компромис.
Появата на актуалната вирусна ситуация, която възобнови интереса към индивидуалната мобилност във всякакви форми и насоки спомага за стимулиране на продажбите на различни електрически превозни средства, а ръстът на продажбите на електрически велосипеди е огромен. Електрическите автомобили получават все по-голямо субсидиране и данъчни отстъпки, за сметка на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Все пак парите за субсидиите, отстъпките от данъците и безплатните зони на движение и паркиране трябва да дойдат отнякъде.
Но монетата има и друга страна
В едно интервю за германското списание Фокус новият директор на Audi Маркус Дюсман обяви че двигателят с вътрешно горене още „дълги години ще бъде жив“ и затова концернът ще продължи с масирани инвестиции в тази област. До средата на това десетилетие, според Дюсман (който в продължение на много години работи именно в областта на развойната дейност по двигатели с вътрешно горене) делът на електромобили значително ще нарасне, но 60-70 процента от пазара все пак ще включва автомобили с ДВГ. Затова „ние ще продължим с масивните инвестиции в тази област.“
Подобни изявление в интервю за auto motor und sport направи новият ръководител на подразделението VW Ралф Брандщетер. През 2018 година, подобно на колегите от Mercedes той гръмко съобщи че компанията ще пусне последното поколение двигатели с вътрешно горене през 2026 година. Сега Брандщетер вече е на коренно различно мнение, обявявайки че VW ще продължи да прави двигатели с вътрешно горене. VW ще продължи да предлага различни системи за задвижване включващи модерни двигатели с вътрешно горене (включително дизелови, които благодарение на новите двойни системи за пречистване на азотните окиси вече могат технически да покрият и нормите Euro 7). Подобна е стратегията и на другите германски и френски автомобилни производители. Японските компании все повече залитат към микро и пълнохибридните решения, с едно важно изключение – Mazda. Компанията от Хирошима винаги се отличавала с невероятно иновативния си дух и в момента предлага не само автомобили задвижвани от бензинови и дизелови мотори, но и с новия високотехнологичен Skyactiv X, който работи с хомогенно смесообразуване, бедни смеси и самовъзпламеняване. Mazda и за момент не се замисли да се откаже от дизеловия мотор, а освен това добави въпросния нов агрегат в гамата си от задвижвания. За желаещите тя ще допълни предложенията и с чист електромобил, но той ще е с умерен капацитет на батерията.
Естествено, във всяка компания има радетели за пълна електрификация на гамата и насочване към чисти електромобили и хора които смятат че трябва да продължи сериозната развойна работа по двигателя с вътрешно горене. Така стоят и нещата във VW. Зад кулисите на масираната маркетингова стратегия във Volkswagen има все повече брожения срещу прекалено многото говорене за електрическата мобилност и прекаленият акцент върху нея, отнемащ развойни и финансови ресурси от разработването на модерни бензинови и дизелови двигатели. Както отдела по продажби, така и дилърите които са най-близо до клиентите, са против този фокус върху електрическата мобилност и прекратяването на производството на важни модели. Шефът на концерна VW Херберт Дийс например имаше намерение да замени версиите на Up и Passat с изцяло електрически модели, но дилърите се противопоставиха на тези намерения. Въпреки че е трън в очите на мнозина Touareg ще продължи да се произмежда до 2027 година. Все пак от всеки Touareg V8 TDI VW печели до 25 000 евро - това са пари необходими за финансиране на развойната работа в електрическата мобилност.