VW ID.1 ще бъде базов електрически модел, който ще наследи е-Up на цена под 20 000 евро
Още с коледната си картичка в края на 2019 година Volkswagen повдигна леко завесата над бъдещия малък електрически ID.1. Моделът, който е засега е известен във VW като „ID. Entry”, ще бъде показан за първи път под формата на концептуална студия през втората половина на годината, а през 2022/2023 година ще дебютира на пазара като сериен модел, допълвайки електрическата гама под ID.3.
VW ID.1 на нова електроплатформа
VW използваха изображение на концептуалния VW Buggy Concept на своята коледна картичка през 2018 година, а студията беше представена пред публика през следващата 2019 година. Силуетът на ID.1 с Дядо Коледа на волана можеше да се види на новата коледна картичка, разпратена в края на 2019. Добре личи почти вертикалната задна част със спойлер и преминаваща по цялата ширина лента от LED светлини. Задните странични колони на покрива изглеждат много масивни, а средните сякаш не съществуват. Челното стъкло е силно скосено и е прекъснато в зоната на предните странични колони – последното със сигурност е дизайнерски трик при студията, която ще използва идеята за цялостната светлинна лента и при предните светлини.
VW ID.1 обаче няма да използва модулната платформа за електромобили MEB на Volkswagen, която ще се прилага при почти всички бъдещи електромобили на концерна, включително при моделите на Skoda и Seat. Причината се крие във факта, че MEB не може да се мащабира за употреба в по-малки модели – междуосието при нея е фиксирано и не може да се намалява, а най-малкият акумулаторен модул с 48 кВтч просто е твърде голям за модел в малкия клас. Вместо това при ID.1 ще се използват батерии с капацитет от 24 и 36 кВтч, които ще позволят максимален автономен пробег от близо 200 километра, което е напълно приемливо в този пазарен сегмент, където клиентите пътуват на по-кратки разстояние. В този клас е нормално и приемливо и по-ниското ниво на оборудване.
ID. Entry (ID1/ID.2) ще струва максимум 20 000 евро
Първоначално заданието за разработка на по-малка електрическа платформа под MEB, която да се използва в моделите на марките Seat, VW и Skoda в групата VW бе възложена на Seat, но според вътрешен източник във VW сега испанската марка изглежда е била освободена от този ангажимент – така поне твърди той пред изданието Automotive News Europe. Сега във VW вероятно ще се заемат сами с разработката на силно модифицирана версия на MEB, която да се превърне в технологична основа за бъдещите електромобили с дължина под 4,0 метра. Очаква се така да се използват по-ефективно синергията между отделните марки в концерна, но своята роля в случая вероятно са изиграли както напускането на Лука ди Мео като ръководител на Seat (и преминаването му в Renault), така и спирането на плановете за навлизане на испанците на китайския пазар заедно с JAC. След SAIC и FAW, JAC е третият партньор на VW в Китай, който има самостоятелно производство на евтини електрически автомобили. Очакваше се именно опитът и експертизата на китайците да помогне на Seat да разработи новата базова модулна платформа за електромобили.
С дължината от около 3,8 до близо 4 метра, ID.1 и компания могат спокойно да наследят VW е-Up, Seat Mii и Skoda Citigo IV. Освен това в даден момент ID.1 може да бъде допълнен и от кросоувър версия Crozz на същата платформа. Като цяло VW ID.1 трябва да бъде с незначително по-големи габарити от VW e-Up (дължина от малко над 3,6 метра, широчина 1,645 метра и височина 1,407 метра) и затова в гамата ще се добави и ID.2, който заедно със своя евентуален Crozz вариант ще се конкурира пряко с Renault Zoe и Peugeot 208e, които са с дължина малко над 4 метра.
Очаква се новите малки модели да се произвеждат не в германския завод в Емден, а Източна Европа - вероятно в Братислава. По-ниските разходи за заплати и производство като цяло там би спомогнало за осъществяването на планираните продажни цени от 20 000 евро.
Заключение
VW многократно предупреждаваше, че електрическата мобилност ще оскъпи базовите модели и новите електромобили в малкия клас няма как да струват 11 000 до 13 000 евро. Отнемането на задачата за създаване на малката технологична платформа за електромобили от Seat сега е ясен знак колко трудно е за германския гигант да постигне ниска себестойност на подобен продукт.
При моделите с ДВГ групата VW не успя да създаде конкурентоспособен бюджетен модел с цена около и под 8 000 евро подобно на Dacia и така да навлезе трайно на ценово ориентираните пазари като Индия например. Тази задача бе възложена на Skoda през 2018 година и в началото на 2020 година чехите показаха на автомобилното изложение в Ню Делхи концептуалния Vision IN - компактен SUV с десет сантиметра по-малка обща дължина от Karoq. Цените на очаквания през 2021 година сериен модел все още не са известни.